می توانیم تبلت و موبایل دوم خود را به دانش آموزان مناطق محروم هدیه بدهیم

آموزش آنلاین / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آموزش آنلاین در تمام دنیا با مشکلات عدیده ای روبرو شد، چرا که هیچ کس منتظر این ویروس کشنده نبود. ایران هم از این قاعده مستثنی نبود با این تفاوت که وزارت آموزش و پرورش کشورمان خموده بود. از تمام مشکلات آنلاین، شبکه شاد و... که بگذریم این آموزش همانقدر که در چرخه تحصیل اشکال ایجاد کند و تا سال های سال چرخه تحصیل را معیوب خواهد کرد. از سوی دیگر دانش آموزانی که در این چرخه آموزش دیده اند نیز در آینده نمی توانند بیشتر از آنچه یاد گرفته اند با آیندگان انتقال دهند. محمد داوری، کارشناس آموزش به خبرنگار اجتماعی رکنا در پاسخ به این سوال که آسیب های آموزش آنلاین چیست؟ گفت: آموزش و پرورش ما ناکارآمد بود و با آموزش مجازی ناکارآمدتر شد.

آسیب های آموزش آنلاین

وی با اشاره به افزایش ناکارآمدی این وزارتخانه، افزود: از نظر نرم افزاری و سخت افزاری آمادگی آنلاین وجود ندارد، ضعیف است یا در همه جا موجود نیست. علاوه بر این موضوع در حوزه فرهنگی نیز مشکلاتی وجود دارد. یعنی خانواده ها، معلمان و دانش آموزان به ویژه در شهرستان ها زمینه فرهنگی زندگی و آموزش مجازی را نداشتند. اکثر والدین با بچه ها مشکل داشتند متاثر از کرونا، روابط تنگاتنگ و آموزش آنلاین بیشتر شده است. ضعف و ناتوانی دانش و مهارت والدین این آسیب را چند برابر کرده است. از سوی دیگر معلم ها (به ویژه معلم های دولتی، شهرستان ها و روستاها) که به آموزش سنتی و حضوری عادت کرده اند، نیز توان آموزش آنلاین را ندارند. ضمن آن که در آموزش آنلاین بخش پرورش عملا حذف شده است و برنامه های پرورشی و تربیتی را در آموزش آنلاین نداریم. هر چند که آموزش و پرورش می گوید ما محتوا تهیه کردیم و در کانال ها گذاشته ایم. اما مشکل اینجاست که این محتوا به دست دانش آموزان زیادی نمی رسد یا از آن استفاده نمی کنند. چون تربیت با یک بسته آموزشی یا فایل و ویدئو انجام نمی شود بلکه در تعامل با مربی به سرانجام می رسد و این تعامل به حداقل خود رسیده است. به همین دلیل آموزش های تربیتی و پرورشی صدمه بسیار عمیق، گسترده و جبران ناپذیر می بیند.

آموزش آنلاین یادگاری از دوره کروناست

این کارشناس با اشاره به آسیب های آموزشی در آموزش آنلاین تاکید کرد: کیفیت آموزشی که یکی از مطالبات بود به حداقل خود رسیده و عدالت آموزشی نیز آسیب بیشتری دیده است. امیدواریم که این دوره طولانی نشود. ممکن است که دانش آموزان، مربیان، والدین و معلمان به اجبار با آموزش آنلاین تطبیق می دهند تا یادگاری به نام آموزش آنلاین از دوره کرونا به یادگار بماند اما به چه قیمت و هزینه ای؟

به جای محدودیت، از خلاقیت ها حمایت کنید

وی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای برون رفت از این شرایط پیشنهاد می کنید؟ گفت: مهم ترین مسئله این است که آموزش و پرورش از رویکرد ناکارآمد خود دست بردارد. در حوزه آموزش و پرورش مهم ترین آسیب را مدیریت متمرکز، بخشنامه محور و دستورالعمل محور از تهران برای بیش از 100هزار مدرسه است. این رویکرد ابتکارات و خلاقیت ها را می گیرد. بارها وزیر و معاونانش بر استفاده از برنامه شاد یا استفاده از رسانه های داخلی تاکید می کنند و از خلاقیت در این زمینه پیش می گیرد. ضمن آن که مدیریت متمرکز همه را منتظر نگه می دارد تا از بالا دستور برسد. این انتظار نیز فرصت ها را می سوزاند. از سوی دیگر راهکارهای ارائه شده کارآمد نیست. در حالی که آموزش و پرورش به نقش نظارتی – حمایتی اهمیت بدهد و اعلام کند مدیران 100هزار مدرسه می توانند هر خلاقیت و ابتکاری را برای توسعه آموزش مجازی به کار گیرند و به جای محدودیت از مدیران مدارس حمایت کند.

موفقیت مدارسی که از دستورالعمل ها سرپیچی می کنند

محمد داوری با بیان این که در حال حاضر مدارسی هستند که بدون توجه به دستورالعمل ها کار خود را انجام می دهند، اظهار کرد: با این روش مدارس معلم ها، دانش آموزان و والدین راضی هستند و حتی زحمت مدرسه و معلم چند برابر مدرسه شده است. باید رویکرد مدیریتی تغییر کند و تاکید بر نظارت و حمایت باشد نه نقش دستوری، بخشنامه ای و تمرکز گرایی. ضمن آن که آموزش و پرورش باید از همه کمک بگیرند چرا که بحران آموزش مجازی یک بحران ملی است. وزارت ارتباطات باید در حوزه فناوری به کمک آموزش و پرورش بیاید و دامنه و سرعت اینترنت را افزایش دهند. من هر هفته کلاس دارم و در تراکم اینترنتی به ویژه از ساعت 10 تا 4 بعد از ظهر هیچ کلاسی را سالم و کامل برگزار نکردیم. چرا که با اختلال اینترنت روبرو هستیم. اینجا تهران یعنی پایتخت است، ببینید در مناطق دیگر کشور شرایط چگونه است.

آموزش آنلاین فرصت فرار دانش آموزان کم انگیزه

وی با اشاره به نقش سازمان های مردم نهاد، گفت: آموزش و پرورش باید از مشارکت افراد خیر و سازمان های مردم نهاد استفاده کند بدون آن که دستورالعمل یا ضابطه ای برای آن نگذارند.

محمد داوری با بیان این که در حال حاضر گوشی های بسیاری در کشوها مانده و ممکن است به درد دانش آموزان می خورد، افزود: اگر فراخوانی شود که تبلت و گوشی های خود را به دانش آموزان مناطق محروم هدیه کنید. مطمئنا ظرفیت مردمی برای این کار بسیار بالاست و باید از آن استفاده شود. اما تفکرات توطئه محور، سیاسی و ایدئولوژیک مانع این خدمات شده است. شما به عنوان خبرنگار می توانید وارد یک مدرسه شوید؟ آسیب های مصادیق فراوانی دارد. رابطه بین دانش آموز و معلم مختل و رابطه والدین و دانش آموزان دچار تنش شده است. دانش آموزان که انگیزه کمتری دارند آموزش آنلاین را فرصت فرار می دانند. متاسفانه مفاهیم آموزشی به خوبی منتقل نمی شود. در حقیقت کف آموزش را داریم و کف پرورش را هم نداریم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 622173 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟