تعطیلی دو هفته ای پایتخت ؛ از حرف تا عمل ؟!

به گزارش رکنا به نقل از فرهنگ ایرانیان ، اما براستی آیا تعطیلی دو هفته ای کامل پایتخت قابل اجراست ؟

نیک واقفیم که برای تعطیلی کامل دو هفته ای تهران باید تمهیداتی از سوی دولت اندیشیده شود . نه تنها دولت ، بلکه از سوی شورای شهر ، شهرداریها ،مساجد ،پایگاههای بسیج و … تا بدون اینکه عرصه خدمت رسانی تعطیل شود ، مردم نیز متقاعد و اقناع شوند که در جهت حفظ سلامت فردی و اجتماعی خویش برای دو هفته قید خروج از خانه را بزنند . بلکه با قطع روند افزایش تصاعدی گسترس ویروس کووید ۱۹ ، تهران با عبوراز این مرحله بحرانی و رسیدن شهروندان به آرامش ، از حجم فشار روزافزون به کادر درمانی که طی ۹ ماه گذشته دچار تحلیل و فرسایش روحی و جسمی شده و کلی نیز در این راه شهید داده اند ، کاسته شود .

متاسفانه ملاحظه می شود که با وجود تمام هشدارها ، هنوز هم هستند شهروندانی که به پروتکل های بهداشتی بی توجهند و انگار نه انگار که کرونا بیخ گوش آنها کمین کرده است در کسری از ثانیه غفلت ، به جسم شان ورود کرده و سلامت شان را به خطر اندازد . و باز جای تاسف بیشتر اینکه عده ای که به این بیماری دچار شده اند ، با پنهان داشتن آن از دیگران و بدون توجه به اینکه حضورشان در سطح شهر و محل کار ، چه عواقب خطرناکی را برای مردم در پی دارد ، غیر مسوولانه از منزل خارج می شوند تا به قول خویش ، روزی خود بر گیرند و نزد اعضای خانواده شرمنده نشوند .

هر چند که این کار به نوعی خیانت در حق همنوع است ، اما یکسویه نیز نمی توان به موضوع نگریست. بی شک کسی که به کووید ۱۹ مبتلا می شود اگر به لحاظ مالی دستش باز باشد ، در جهت سلامت فردی و خانواده هم که شده دو هفته قرنطینه خانگی را به جان خریده و از منزل خارج نمی شود . اما این معادله روی دومی نیز دارد ، بویژه که شرایط بد اقتصادی و شتاب گرفتن قیمت اجناس و کالاهای اساسی ، سر ناسازگاری با مردم گذاشته است و کلیه اصناف نیز به عوض پاسخگویی مثبت و اقناع کننده ، تنها درصدد توجیه گرانی ها هستند . خب در این وضعیت چه می توان کرد و چه نسخه کارگشایی را می توان برای مردم دست به گریبان با مشکلات اقتصادی پیچید .؟!

متاسفانه دولت نیز این وسط منفعلانه عمل کرده و همچنان در صدد این استدلال است که” معیشت و سلامت” مردم را تواما مد نظر قرار داده است . موضوعی که دیگر توجهی را بر نمی انگیزد و مردم به نوعی به این نقطه اشتراک رسیده اند که در شرایطی که هم معیشت و هم سلامت شان با تهدید جدی مواجه شده ، خود گلیم شان را از آب بیرون بکشند .

بدیهی است در این شرایط روح معاضدت و همبستگی ملی در جهت مقابله با پاندمی کرونا در کشور کمرنگ می شود و هر فرد در هر لباس و مسوولیتی تلاش می کند منافع خود را دنبال کرده و به توجیه اقداماتش در جهت بی اعتنایی به هشدارها و پروتکل های بهداشتی برآید .

با تمام این تفاسیر ، برای تعطیلی دو هفته ای کامل تهران ملزوماتی نیاز است که به نظر می رسد دست دولت به لحاظ مالی خالیست و برای همین نیز گوش اش به درخواست ها در این جهت بدهکار نیست تا بلکه با گذشت زمان و تولید واکسن کووید ۱۹ ، فشارهای وارده به خود در این زمینه را مشمول گذشت زمان کند . موضوعی که روشن است تولید واکسن کووید ۱۹ به عمر دولت دوازدهم قد نخواهد داد و رییس جمهور و اعضای کابینه اش همچنان کجدار و مریز اقدامات سلبی را در جهت مبارزه با ویروس کرونا مورد توجه قرار خواهند داد . آخر اگر قرار بر اقدامات ایجابی باشد باید در شرایط اوجگیری کرونا ، مردم را با انجام کارهای مثبت مثل تامین مایحتاج عمومی و ارسال آن به درب منازل ، وادار به در خانه ماندن کرد . چه در غیر این صورت نمی توان با انجام کارهای کوتاه مدت و کم اثر ، پیک این ویروس کشنده را مهار نمود . شاید سیاست چین در این زمینه بهترین شاهد مثال باشد که با قرنطینه کامل شهر “ووهان “بعنوان مرکز شیوع ویروس کووید ۱۹ ،اجازه نداد این ویروس به دیگز شهرها و مناطق این کشور پهناور گسترش یابد . برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 620802 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟