فعالیت کدام شغل ها از فردا ممنوع است؟

به گزارش رکنا ، فعالیت کدام شغل‌ها از فردا ممنوع است؟

در ماه‌های گذشته علیرغم آنکه تعدادی از شهرها به وضعیت سفید کرونایی بازگشته بودند، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در برخی از شهرها باعث شد شروع موج وسیع تری از کرونا را شاهد باشیم؛ موجی که آمار مبتلایان کرونا را صعودی کرد و به بستری شدن تعداد بیشتری از افراد منجر و موجب شد تا این استانها از سطح هشدار فراتر رفته و در وضعیت قرمز کرونا قرار گیرند.

به دنبال وخامت اوضاع و عادی انگاری رعایت پروتکل های بهداشتی و حضور در تجمعات غیر ضرور، سخنگوی دولت از تشدید نظارت و اعمال محدودیتهای کرونایی خبر داد و اعلام کرد" فعالیت گروههای شغلی ۲، ۳ و ۴ از روز دوشنبه ممنوع شده و در صورت عدم توجه و ادامه فعالیت، این مشاغل مشمول جرایم سنگین و تعطیلی درازمدت خواهند شد. "

این تصمیم از سوی ستاد ملی کرونا و به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و شیوع ویروس کرونا گرفته شده و محدودیتها در گروه مشاغل ۲، ۳ و ۴ از پنجم آبان ماه به مدت یک هفته در ۴۳ شهرستان بحرانی که در وضعیت قرمز به سر می برند، اعمال می‌شود.

اما گروه‌های شغلی مذکور شامل چه مشاغلی هستند و کدام کسب و کارها از فردا امکان ادامه فعالیت ندارند؟

بر اساس مصوبه ابلاغی ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا مشاغل به چهار گروه تقسیم شده اند که بر مبنای وضعیت شهرها به فعالیتشان ادامه می دهند. در این مصوبه چهار رنگ برای نشان دادن وضعیت شیوع کرونا در استانهای مختلف مشخص شده و مطابق آن رنگ برای فعالیت چهار گروه شغلی در آن استانها تصمیم گیری می شود؛ به عنوان مثال در شرایط سفید هر چهار گروه فعالیت دارند، در شرایط نارنجی گروه سه از فعالیت منع شده است، در شرایط زرد فعالیت گروه چهار ممنوع شده و در شرایط قرمز تنها گروه یک امکان فعالیت دارد.

فهرست کسب و کارها و گروه شغلی دو که کمی گسترده تر است و از فردا مشمول اعمال محدودیت می شود، به مراکز خرید، پاساژها، مال‌های فروش غیرمواد غذایی، مراکز شماره گذاری اتومبیل، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی فروشی ها، آب میوه و بستنی فروشی ها، آرایشگاههای مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی ها، خدمات چاپ دیجیتال، تزیینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی ها، اسباب بازی فروشی ها، عمده فروشی و خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی ها، پرده سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش لوازم التحریر، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی ها، مشاوران املاک، فروشگاههای لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل اختصاص دارد.

گروه شغلی سه، مدارس، دانشگاهها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاهها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه ها و باغ موزه ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون شهری را شامل می شود.

گروه شغلی چهارم نیز شامل همایشها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزشهای پر برخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه ها، چایخانه ها و قهوه خانه ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش ها، شهربازی ها و مراکز تفریحی آبی می شوند.

محدودیتها در گروههای شغلی پیش گفته در حالی از روز دوشنبه اعمال می شود که تنها گروه شغلی یک امکان ادامه فعالیت دارد؛ بر این اساس مشاغل حیاتی و ضروری مرتبط با زندگی روزمره مردم نظیر مراکز امدادی و درمانی، اورژانس ها، مراکز امنیتی، مراکز اداری و خدماتی، فروشگاههای زنجیره ای، سوپرمارکتها و مراکز تامین ارزاق و مایحتاج عمومی، نانوایی ها و داروخانه ها طی این مدت باز هستند و می توانند به فعالیت و ارائه خدمات بپردازند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 619874 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟