بنزین 5هزار تومانی هم مانع قاچاق سوخت نمی شود / قحطی با ادامه صادرات بی رویه

افزایش قیمت بنزین/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  افزایش قیمت بنزین چقدر به کاهش قاچاق سوخت انجامید؟ علیرضا نظری، دبیردوم کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، به این سوال پاسخ داده و تاکید کرد: بعید می دانم گران کردن قیمت بنزین به آن صورت در قاچاق سوخت تاثیری داشته باشد.

قیمت 12 تا 15 هزار تومانی بنزین در کشورهای همسایه

وی افزود: قیمت سوخت در کشورهای همسایه (پاکستان، ترکیه و...) به تناسب ارزش پول ملی با قیمت داخل کشور دارد. قیمت 3هزار تومانی که برای بنزین تعیین کرده ایم با 12 تا 15 هزار تومانی که آن سوی مرزها خرید و فروش می شود، همخوانی ندارد. بنابراین با این اندازه که دولت مطرح کرده بعید است که قاچاق سوخت کاهش یافته باشد. فقط مقداری سود قاچاقچیان را کمتر کرده است. اما تا زمانی که این تعادل برقرار نباشد، با افزایش مختصر هدف کاهش قاچاق سوخت محقق نمی شود.

کمک به قاچاقچیان برای جلوگیری از مشکلات امنیتی

علیرضا نظری با اشاره به پیشنهاد مجلسی نشینان برای دولت گفت: نمایندگان پیشنهاد کردند در مناطق مرزی مانند سیستان و بلوچستان که بنزین به صورت انبوه و مشک با نیسان به آن سوی مرز منتقل می شود، قیمت بنزین متفاوت باشد. در حقیقت اعلام کردیم جایگاه هایی در این مناطق تعبیه شود که بنزین را با قیمت بیشتری عرضه کنند تا افراد به صورت قاچاق عمل نکنند و مشکلات امنیتی پیش نیاید. از سوی دیگر سرمایه ملی کشور هدر نرود. یعنی آنجا بنزین را لیتری 8هزار تومان عرضه کنیم تا آنها 10 هزار تومان خارج از کشور این بنزین را عرضه کنند. مبلغ بین عدد 3هزار تا 8هزار تومان چرا در جیب دولت نرود؟ با این روش به 3 هدف می رسیم. 1) معاش افرادی که از انتقال سوخت به خارج مرز امرار معاش می کنند نیز تامین می شود. 2) سرمایه ملی اینگونه به هدر نمی رود. 3) ایجاد راه کسب درآمد ارزی برای کشور است. وقتی بنزین در کشور 3هزار تومان است و 12هزار تومان در خارج مرزها فروخته می شود، این سرمایه عظیم ملی از دست مردم بیرون می آید.

بنزین 5هزار تومانی هم قاچاق سوخت را قطع نمی کند

دبیر دوم کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به 3هزار تومان شدن قیمت بنزین اظهار کرد: قیمت بنزین حتی اگر 5هزار تومان هم شود قاچاق قطع نمی شود بلکه سود قاچاقچیان کمتر می شود. ولی اختلاف قیمتی بین بیرون مرزها و داخل کشور وجود دارد.

علیرضا نظری / نماینده دوره یازدهم مجلس

واردات صرفه اقتصادی ندارد

علیرضا نظری در پاسخ به این سوال که کاهش ارزش پول ملی چقدر در قاچاق سوخت و دیگر اقلام موثر است؟ گفت: وقتی ارزش پول ملی کاسته شود واردات اقتصادی نیست. یعنی فرد باید دلار 28هزار تومان بخرد و جنس را وارد کند. این رویه برای او صرفه اقتصادی ندارد اما در صادرات هر چقدر اختلاف ارزش پول ملی با ارز افزایش یابد بازار صادرات داغ تر می شود. فردی که یک کیلو سیب زمینی را در بازار با 2هزار تومان عرضه می کند با صادرات کیلویی یک دلار، 30هزار تومان به دست می آورد. اگر هزینه های این صادرات را هم در نظر بگیریم، محصولی که عرضه می کند چیزی حدود 24هزار تومان ارزش بیشتری داشته است.

حق العمل کاری منتقل کنندگان سوخت قاچاق

برخی از خانواده هایی که در سیستان و بلوچستان با فقر دست و پنجه نرم می کنند در "اتوبوس های مرگ" که پر شده از سوخت قاچاق به عنوان مسافر می نشینند و با گذشت از گیت پلیس، مبالغ بسیار ناچیزی دریافت می کنند. دبیر دوم کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا در پیشنهاد مجلس به دولت این افراد نیز مورد توجه قرار گرفته اند؟ گفت: معضل قاچاق سوخت را از نزدیک در منطقه سیستان و بلوچستان رصد کردم. بیشتر افرادی که سوخت قاچاق را منتقل می کنند حق العمل کاری دریافت می کند. کسی که خارج از مرزها قیمت ها را افزایش یا کاهش می دهد، سوخت را به فروش می رساند. این سوخت ها (بنزین یا گازوئیل) در مشک های 2هزار لیتری که در نیسان ها جاسازی شده قاچاق می شود. واسطه ها که خطر تیراندازی، چپ کردن ماشین، انفجار خودرو، گیر افتادن به دست مرزبانان و... حق العمل می گیرند و قاچاقچیان عمده ریسک انتقال سوخت قاچاق را نمی پذیرند و ارزش این قاچاق را به جیب می زند و هیچ خطری متوجه آنها نیست.

احتمال صادرات تمام مایحتاج مردم کشور

وی با اشاره به خطر صادرات در تمام محصولات، تاکید کرد: اگر دولت محدودیتی در صادرات ایجاد نکند، مایحتاج مردم اعم از دام، گوشت، سیب و پیاز، لوبیا و... همه صادر می شود چون قیمت داخلی با قیمت خارجی محصولات اختلاف چندین برابری دارد. در صادرات سوخت نیز این مشکل وجود دارد. اگر فردی یک لیتر بنزین را خارج از ایران 50سنت هم بفروشد 15هزار تومان به دست می آورد و اگر یک دلار بفروش برساند لیتری 30هزار تومان است. در حال حاضر صادرات به صورت قاچاق یا رسمی رونق دارد و صرفه اقتصادی دارد. اگر دولت نظارتی بر صادرات نداشته باشد تمام مایحتاج مردم توسط افرادی صادر خواهد شد چون برایشان سود آوری دارد. بنزین نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نادیده گرفتن ملاحظات امنیتی و ملی کشور برای سود بیشتر

علی نظری در پایان افزود: محصولی که در ایران کیلویی 4هزار تومان به فروش می رسد در خارج از ایران کیلویی یک دلار هم بفروش برسد چند برابر سود دارد. اگر صادرات بی حساب و کتاب یا قاچاق کنترل نشود قطعا قحطی کاملی در کشور ایجاد می کند که تولید داخل کشور نیز (مازاد و نیاز مردم) را صادر می کنند. چرا که برخی به دنبال تجارت هستند، ملاحظات امنیت و ملی و نیاز کشور را نمی کنند بلکه دنبال نیاز جیب خود می رود و هر محصولی که به آن سوی مرز برسانند، برایشان پرسود است چرا که ارزش پولی ملی ما پایین است و صادرات کالاها ارزش فوق العاده ای برای سودجویان دارد. بنابراین دولت باید در کنترل قاچاق و صادرات نظارت جدی داشته باشد تا کشور دچار هرج و مرج در قیمت ها نشود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 619744 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟