کمبود خطرناک انسولین آنالوگ در کشور  / تصمیم گیران بهداشت و درمان به کمک بیایند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مسئولان وزارت بهداشت مدعی هستند که در شرایط کنونی تحریم ، واردات انسولین های آنالوگ تولید خارج با مشکل روبه روست و افراد دیابتی که برای کنترل قندخون خود از این نوع انسولین استفاده می کنند دچار مشکلات متعددی شده اند.اما انسولین های داخلی در دسترس است. پس سوال این است که چرا نگرانی همچنان وجود دارد؟ دکتر اسدالله رجب، رییس انجمن دیابت ایران در گفت و گو با رکنا ، به این موضوع پرداخت.

کمبود انسولین نداریم ،انسولین خارجی نداریم

اسداله رجب اظهارداشت: "ما سال هاست که تحت تحریم های ناجوانمردانه قرار داریم . درعین حال، سال هاست که در داخل کشور نیز انسولین انسانی با کیفیت مطلوب تولید می شود. این اقدام مثمر ثمر باعث شد تاکنون در کشورکمبودی برای انسولین نداشته باشیم . اگرچه تا چندی پیش مشکل زیادی درمورد تهیه انسولین های آنالوگ هم نداشتیم اما مدتی است به دلیل افزودن شدت تحریم ها ، ورود اکثر داروهای خارجی از جمله انسولین آنالوگ با موانع متعدد روبه رو شده است. "

وی در ادامه بیان کرد :" درحال حاضر برای تهیه انسولین هایی که از خارج وارد می شوند مشکل داریم. توجه شما را به این نکته جلب می کنم که تنش و اضطراب موجود بیشتر به این دلیل است که عده ای از افراد دیابتی، تحت انسولین درمانی با مصرف انسولین آنالوگ خارجی قرار دارند و به این نوع انسولین عادت کرده اند و تغییر دارو برای آنها شایدآزاردهنده باشد .

توجه کنید که اگر یک دیابتی نوع 1، چند روز انسولین تزریق نکند با خطرجانی روبه رو می شود اما آیا تاکنون شنیده اید کسی بخاطر نبود انسولین جانش تهدید شده باشد ؟! "

با کمبود انسولین آنالوگ روبه رو هستیم

رییس انجمن دیابت ایران در توضیح ادامه داد : " در حال حاضر که ما با کمبود انسولین آنالوگ روبه رو هستیم چه کار باید بکنیم؟ انسولین تزریق نکنیم ؟یا به جای به خطر انداختن جان دیابتی ها ، تلاش کنیم با امکانات موجود قندخون دیابتی ها را کنترل کنیم. آیا جز این ، راه دیگری هم داریم؟ ما با همین اندیشه موفق شدیم دیابتی هایی را که به ما مراجعه می کردند کنترل کنیم. توجه شما را به این نکته جلب می کنم که این انسولین های انسانی تولید داخلی به لحاظ کیفیت، مشابه نمونه خارجی (اروپا ، امریکا و ....)هستند که هم اکنون نیز در این کشورها مورد استفاده قرار می گیرند.

تحقیقات گسترده بین المللی نیز نشان داده است که از نظر کیفیت کنترل قندخون دیابتی ، انسولین آنالوگ با انسولین انسانی تفاوتی ندارد. بیماران نگران نباشند زیرا به نظر می رسد انسولین تولید داخل ، قابلیت تامین نیاز درمانی افراد دیابتی را داشته باشد. "

تغییر شیوه انسولین درمانی راهکار دور شدن از خطر

وی افزود : " اگرچه عده ای از بیماران ما به شیوه انسولین درمانی با انسولین آنالوگ عادت کرده اند اما در شرایط محدود کنونی به نظر می رسد تغییر شیوه انسولین درمانی را بتوان به عنوان راهکار کم خطرتری برگزید که این انتخاب، مستلزم برخورداری دیابتی از آموزش های لازم است! این تغییر ممکن است در آغاز مشکل آفرین باشد اما نباید دیابتی ها نگران این مسئله باشند. طبیعی است که با تغییر دارو مشکلاتی بوجود خواهد آمد اما نگران کننده نیست و پس از مدت کمی به کنترل مطلوب دست پیدا خواهیم کرد زیرا انسولین داخلی می تواند تاثیر درمانی مناسب را داشته باشد و با کسب آموزش لازم ، هیچ آسیبی به دیابتی وارد نخواهد شد.

دیابتی هایی که  راهی جز استفاده از انسولین آنالوگ ندارند در خطر

در عین حال هستند افراد دیابتی که بجز استفاده از انسولین های آنالوگ راه دیگری ندارند و به دلایل متعدد ناچار به استفاده از این نوع انسولین هستند. در چنین شرایطی اخلاق پزشکی حکم می کند که اگر بناست وارداتی انجام شود بهتر است این گونه افراد مشمول استفاده از این نوع دارو باشند. به این ترتیب از تصمیم گیران و دست اندرکاران اجرایی بهداشت و درمان کشور صمیمانه می خواهیم به این نکته توجه داشته باشند!

اسداله رجب بیان کرد : بنده به عنوان پزشک، وقتی درمان یک بیماری را به عهده می گیرم، قبل از تجویز هردارویی برای او ، شرایط موجود را می سنجم تا بیمارم را درگیر استرس های متعدد نکنم، استرس هایی که خود می تواند مانع بهبود وی باشد !برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 617604 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟