3.5میلیون دانش آموز موبایل و تبلت ندارند /  دولت توضیح دهد یک میلیارد یورو را کجا هزینه کرده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، قانون اساسی وظیفه دولت مشخص کرده و دوره بحران و غیربحران را در آن نگنجانده است. این بدان معناست که دولت در هر شرایطی باید وسایل آموزش رایگان را برای دانش آموزان فراهم کند. اما شیوع کرونا تغییرات بسیاری در آموزش و پرورش به وجود آمد ولی دولت فرصت ها یکی پس از دیگری سوزاند و از تعطیلات برای ساماندهی و تجهیز کرد دانش آموزان استفاده نکرد.

مهدی اسماعیلی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، تاکید کرد: حمایت از دانش آموزان به ویژه دانش آموزان بی بضاعت مسئولیت حاکمیت است.

موقعیت معیشتی نامناسب برخی از مردم

وی با اشاره به این که در شرایط کنونی با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم، افزود: عده ای خاص در موقعیت معیشتی نامناسبی زندگی می کنند. نباید دانش آموزانی داشته باشیم که در اقصی نقاط کشور محروم از تحصیل شوند. طبیعتا عده ای از والدین و سرپرستان کودکان به دلیل مشکلات معیشتی مانع حضور دانش آموزان در مدارس می شوند. تجهیزات مورد نیاز در دوره کرونا مانند تبلت و موبایل هوشمند هزینه های سنگینی را به خانواده ها تحمیل می کند. بنابراین عده ای ترجیح می دهند که مانع حضور دانش آموزان برای تحصیل شوند. وظیفه حاکمیت اقتضا می کند که زمینه تحصیل این دانش آموزان را به هر نحو ممکن فراهم کنیم.

مهدی اسماعیلی / نماینده دوره یازدهم مجلس

تنزل دهک های متوسط معیشتی

این نماینده مجلس با اشاره به سازمان های حمایتی گفت: بررسی هایی که داشتیم قرار بر این شد که سازمان های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی بتواند عده قابل توجهی از افراد تحت پوشش خودشان را مورد حمایت قرار دهند. در این میان باید توجه داشت که تا دیروز در دهک های متوسط معیشتی بودند با این شرایط به سمت دهک های پایین تر تنزل پیدا کرده اند. این وضعیت در تحصیل فرزندان شان هم تاثیرگذار است.

مشکلات مالی والدین دانش آموزان را از تحصیل محروم می کند

مهدی اسماعیلی تاکید کرد: بنابراین طبق مکاتبات رئیس کمیسیون آموزش مجلس با ریاست جمهوری قرار بر این شد که حداقل در شرایط کرونا که وضعیت تحصیلی منوط به فضای مجازی است، تجهیزات مورد لزوم را فراهم کنند. حدود 3.5میلیون نفر فاقد این تجهیزات هستند. مقرر شد تبلت یا گوشی همراه و اینترنت تهیه و سیم کارت رایگان و هدفمند در اختیار این دانش آموزان قرار گیرد. طبق بررسی های مجلس، مسئولان تا این لحظه توفیق چندانی در این راستا نداشتند. اما ما تا حدی پیگیری می کنیم که مطمئن شویم دانش آموزان مان به خاطر مشکلات مالی پدر و مادرشان محروم از تحصیل نشوند. در پی جلسات مختلفی نمایندگان مجلس با وزارت آموزش و پرورش، درسنامه هایی تدوین شده که به دانش آموزان خواهد رسید و اگر تبلت و موبایل نباشد این درس نامه ها به آنها خواهد رسید. البته مدیران مدارس نیز آمادگی خود برای حمایت های لازم را اعلام کرده اند. به هر حال وضعیت استثنایی است و همه باید به آموزش و پرورش کمک کنیم.

پیش بینی تجهیز شدن دانش آموزان در بودجه سال آینده

بیش از یک ماه از سال تحصیلی گذشته و آموزش و پرورش هنوز اندرخم یک کوچه است و اقدامات دولت در دست بررسی است. این نماینده دوره یازدهم مجلس در پاسخ به این سوال که آیا مجلس در راستای وظیفه نظارتی خود برای دولت مهلتی تعیین کرده است؟ گفت: ما مصمم هستیم که در بودجه سال آتی این مسائل را قطعا لحاظ می کنیم. باید تجهیز شدن دانش آموزان به موبایل، تبلت و اینترنت در بودجه سال آینده پیش بینی شود. البته می دانیم که آموزش و پرورش با این اعتبارات بسیار کم و به تنهایی از عهده این حجم از مشکلات بر نمی آید. باید همه به کمک این وزارتخانه بیایند. در حقیقت برای برون رفت از حجم گسترده مشکلات نیاز به کمک مومنانه داریم. همانطور که مردم به دلیل مشکل معیشت دهک های پایین جامعه کمک مومنانه راه انداختند، باید کمپینی در راستای مایحتاج دانش آموزان به راه بیفتد. ما مصمم هستیم که اجازه ندهیم دانش آموزان آسیب ببینند. طبیعتا ورود جدی می کنیم و بیش از این پیگیر خواهیم شد تا مسئله و مشکلات آموزش دانش آموزان حل شود.

مدیریت آموزش و پرورش توانمند نیست

مقام معظم رهبری اجازه برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی را صادر کردند و دولت این مبلغ را برداشت کرد. قرار بود بخشی از این بودجه هزینه سلامت مردم شود ولی دولت حداقل این اعتبارات را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داد و پس از گذشت زمان بسیار سعید نمکی، وزیر بهداشت به تخصیص نیافتن این اعتبارات به بخش درمان و بهداشت کشور اعتراض کرد. دولت می توانست بخشی از این یک میلیارد یورو را به آموزش و پرورش اختصاص نیافت تا دانش آموزان با مشکل نداشتن اینترنت و موبایل روبرو نباشند؟ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال تاکید کرد: متاسفانه به مدیریت آموزش و پرورش نمره بالایی نمی دهیم، چرا که فرصت سوزی شد. در این 7-8 ماهی که از شیوع بیماری کرونا می گذرد می توانستیم اقدامات بهتری انجام دهیم ولی متاسفانه مدیریت آموزش و پرورش توانمند نبود. متاسفانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نمایندگان مجلس روی یک میلیارد یورو متمرکز شده اند و در مجلس خواستار این شدیم که دولت توضیح بدهد که این بودجه در کجا هزینه شده است. اگر بهداشت و درمان از تزریق نشدن این بودجه ناراضی باشد، پس این بودجه کجا رفته است؟ مجلس قبل در اواخر تابستان خواستار توضیح دولت شده است و دولت به زودی گزارش هزینه کرد یک میلیارد یورو را به مجلس ارائه می دهد.

از خودکشی دانش آموزان جلوگیری کنیم

مهدی اسماعیلی با اشاره به خودکشی دانش آموز شهرستان "دیر" و واکنش آموزش و پرورش به این حادثه، گفت: پیگیری این موضوع نه تنها وظیفه مجلس، بلکه وظیفه ارگان های ذیربط است که علت واکنش را جویا شوند. ما متاسف هستیم و به خانواده این دانش آموز تسلیت می گوییم و شرمنده چنین حوادثی هایی هستیم. اما واقعیت این است که حادثه خودکشی دانش آموز دیری باید مورد بررسی قرار گیرد. مسئله دوم این است که باید از موارد مشابه آن جلوگیری کنیم. چون ممکن است این وضعیت در آینده هم اتفاق بیفتد. باید سیستم آموزشی به نحوی پیش برود که با چنین حوادثی روبرو نشویم. متاثر شدیم از شنیدن این خبر که جامعه را دچار نگرانی می کند و به مسئولان هشدار می دهم که برای پیشگیری از این حوادث سریعا وارد عمل شوند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 615843 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟