احتمال اینکه آزمایش کروناویروس فنی کاذب باشد چقدر است ؟

به گزارش رکنا ، وجود جهش‌ها، یکی از دلایل جواب‌های منفی کاذب تست‌های PCR در افراد مبتلا به کووید -۱۹ است. در نتیجه برای تست‌های تشخیصی دقیق‌تر نیاز است که چندین ناحیه از این ویروس در این تست‌های مورد بررسی قرار گیرد.

تولید و استفاده از واکسن و دارو جهش‌ها در سطح پروتئین بسیار حائز اهمیت هستند. از این رو در این مطالعه به بررسی جهش‌ها در سطح پروتئینی پرداخته شد.

تشخیص ابتلای افراد به کووید-۱۹ در ایران با روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. در ابتدا که هنوز کیت‌های آزمایشگاهی آن به ایران وارد نشده بود، پزشکان با استفاده از آزمایش خون و سنجش تعداد گلبول‌های سفید به وجود بیماری پی می‌بردند و پس از آن با سی‌تی‌اسکن ریه، تشخیص نهایی می‌شد. اما با گذشت زمان و کشف دیگر علائم کرونا - از عوارض گوارشی تا پوستی - این راه‌های تشخیص اطمینان‌بخشی خود را از دست دادند و جای آنها را تست‌های پی‌سی‌آر (مولکولی) گرفتند. اما این تست‌ها هم خالی از مشکل نیستند و موارد منفی کاذب بسیاری دارند، یعنی فرد علائم بارز جسمی را دارد اما تست او منفی می‌شود. نکته جالب اینکه اکنون تست مثبت کاذب هم به این مشکل اضافه شده است.

دکتر مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا درباره نتایج کاذب مثبت و منفی تست‌های کرونا گفت: در مورد تست‌های کرونا مثبت کاذب هم داریم اما کم است. تست‌های پی‌سی‌آر اگر خوب باشند، مثبت کاذبشان قاعدتا نباید زیاد باشد. کیفیت کیت هم مهم است، اینکه مال کجا و چه شرکتی باشد. اما منفی کاذب زیاد داریم. ستاد ملی مقابله با کرونا هم اعلام کرده است تا ۳۰ درصد امکان منفی بودن تست پی‌سی‌آر با وجود علائم هست.

وی افزود: مریض داریم که پی‌سی‌آرش (تست مولکولی که از ترشحات بینی گرفته می‌شود) منفی است ولی علائم دارد و سی‌تی‌اسکن نشان می‌دهد که ریه‌اش کاملا گرفتار است. این باعث می‌شود که همراهان مریض از ما قبول نکنند که او کرونا دارد و داد و بیداد کنند که تست مریض منفی است، چرا بی‌خود می‌گویید کرونا دارد. به علت نبود آگاهی، کووید یک انگ شده است در حالی که مثل سرماخوردگی است. مثل این است که بگوییم آنفلوآنزا انگ است.

محرز درباره انواع کیت‌های مورد استفاده در ایران گفت: یک‌سری را که خودمان در ایران می‌سازیم و بیس آن را از چین وارد می‌کنیم. یک‌سری هم از چین وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه به تست‌های خونی (آگلوتینیشن) که IGM (آنتی‌بادی و آنتی‌ژن) را اندازه می‌گیرند خیلی اعتماد ندارم، گفت: بعضی‌ها برای تشخیص از این تست‌ها استفاده می‌کنند که جوابشان بالا و پایین دارد و به مریض می‌گویند سر کار نرو یا برو و این خیلی حالت بدی ایجاد کرده است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: من توصیه‌ام این است که به هیچ وجه از این تست‌های آگلوتینیشن به طور روتین استفاده نکنیم. تایید تشخیص با تست پی‌سی‌آر است. سازمان جهانی بهداشت هم آماری را از ایران قبول می‌کند که با تست پی‌سی‌آر باشد.

وی درباره اینکه بعضی بیماران کووید-۱۹ تا هفته‌ها بعد از بهبودی باز هم تستشان مثبت می‌شود، توضیح داد: ممکن است لاشه ویروس حتی تا ماه‌ها در بدن بیمار بماند و نتیجه تست را مثبت کند.

محرز تاکید کرد که با وجود مثبت بودن تست، ۲ تا ۳ هفته بعد از شروع علائم فرد دیگر ناقل نیست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

 

کدخبر: 615830 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟