خانه های مهر به صورت خرابه باقی مانده اند / هر روز طرحی برای مسکن مطرح می کنند ، شروع نشده تعطیل می شود

مسکن /  به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، قیمت و اجاره بها مسکن هر روز افزایش می یابد و بسیاری از قشر متوسطه را به حاشیه ها راند و آنها که زیر خط فقر زندگی می کردند را به قعر چاه فقر کشاند. این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته مسکن یک کالای شاخص سرمایه ای نیست بلکه این کالای شاخص مصرفی است. جواد خوانساری، دبیر سابق انجمن شرکت‌های ساختمانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در پاسخ به این سوال که چرا از این تکنولوژی استفاده نمی کنیم تا مشکل کمبود مسکن در ایران حل شود؟ تاکید کرد: این موضوع به کنترل کلی اقتصاد کشور دارد. زمانی که در تمام بازارها ناهماهنگی وجود دارد مسکن نیز مستثنی نیست. هر روز طرحی را برای مسکن مطرح می کنند اما هنوز شروع نشده این طرح ها متوقف می شوند.

مخروبه هایی به نام بافت فرسوده

وی افزود: در این سال های اخیر چند نوع طرح مسکن مطرح شده است ولی هیچ کدام به ثمر نرسیده است؟ یکی از این طرح ها قرار بود مناطق فرسوده شهرها به تدریج ساخته شود، تا شهروندان از مزایای وجود زیرساخت های شهری (آب، برق و...) بهره مند شوند. اما این مناطق به صورت مخروبه مانده و به انبار و زباله دانی تبدیل شده است. قرار بود دولت بافت های فرسوده را به شکل و شمایل نواب بسازد. ولی این طرح ها همه به فراموشی سپرده شد.

خانه های مهر به صورت خرابه باقی مانده

این فعال حوزه مسکن با اشاره به مسکن مهر، گفت: چند سال با مردم درباره مسکن مهر بازی کردند؟ تمام خانه ها به صورت خرابه باقی مانده است. حالا هم می خواهند طرح مسکن ملی و فوری ضد زلزله به مردم بدهند. اما مسکن مهر که ساخته شد در برابر باد هم دوام نمی آورد چه برسد به زلزله.

کالاهایی که در گمرک از بین می رود

جواد خوانساری با بیان این که وقتی مدیریت کشور درست عمل نکند در تمام بخش ها این نقایص وجود دارد، تاکید کرد: در بازرگانی و گمرک مشکلی وجود ندارد. گاهی اینقدر کالاها در گمرک می ماند که از بین می رود. این نواقص در مدیریت کشور از جمله مدیریت مسکن وجود دارد. در چند سال اخیر دولت برای رفاه مردم چند نوع مسکن را پیشنهاد داده است؟

بخش خصوصی از سرمایه گذاری می ترسد

وی در پاسخ به این سوال که چرا بخش خصوصی به این بخش ورود پیدا نمی کند و تجهیزات لازم را به ایران وارد نمی کند؟ گفت: اصولا بخش خصوصی به طریقی تحت فشار مالی قرار می گیرد که می ترسد سرمایه گذاری کند. بخش خصوصی نگران عواقبی است که دولت متناسب با گرفتاری ها خود ایجاد می کند. بخش خصوصی سرمایه اش را ارز می کند و در خانه نگهداری می کند تا ارزش پولش پایین نیاید.

مافیای مسکن را چه کسی پیدا کرده است؟

جواد خوانساری در پاسخ به این سوال که آیا درست است که مافیایی وجود دارد و نمی گذارند بازار مسکن درست شود؟ تاکید کرد: مافیای مسکن را چه کسی پیدا کرده است؟ در کشور ما به دلیل نوع سرمایه گذاری و سودبری بانک ها مقداری از سرمایه خود را در ساخت و ساز مسکن گذاشته اند. ساختمان ها را نیز نگه داشته اند و افزایش نرخ پیدا می کند که از بهره تسهیلات و سپرده هایی که در بانک ها بیشتر است. در مجلس بحث و گفتگو شد و به این نتیجه رسیدند که مالیات و عوارض این خانه ها افزایش یافتند تا مالکان مجبور به فروش شوند. اما این موضوع اجرایی نشده است. اگر همه خانه های خالی به نحوی به مردم واگذار کنند، بسیاری صاحب خانه می شوند و قیمت مسکن نیز متعادل می شود.

آماری از جواز ساخت و پایان کار در شهرداری ها وجود ندارد

دبیر سابق انجمن شرکت‌های ساختمانی در پاسخ به این سوال که چند خانه خالی در تهران و ایران وجود دارد؟ گفت: هیچ کس آمار دقیقی از این موضوع ندارد و آمارها تقریبی است. هیچ شهرداری نتوانسته است آمار جواز ساختی و پایان کاری که در پایان صادر شده را اعلام کند. بی انضباطی در تمام ارکان وجود دارد وگرنه شهرداری ها باید آمار تعداد جواز ساخت و پایان کار را دقیقا اعلام کنند.

قدرتمندان هر کاری دوست دارند، انجام می دهند

جواد خوانساری در پاسخ به این سوال که با وجود سرمایه گذاری بانک ها در بازار مسکن، می توانیم بگوییم دولت نمی خواهد مسکن از بازار سرمایه ای به بازار مصرفی تبدیل شود؟ تاکید کرد: این از بی تدبیری دولت است که هر سازمان و ارگانی به اندازه قدرت خود هر کاری دوست دارند انجام می دهند و آنها که ضعیف هستند، زیربار این بی انضباطی ها له می شوند. اگر در ایران کسی در پستی صاحب قدرت شود همه کارهایش پیش می رود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 611852 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟