بدون رودربایستی لیست ساختمان های ناایمن تهران را منتشر می کنیم / به مراکز درمانی ناایمن نروید

ساختمان ناایمن/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از آخرین روز دی سال 1395 تاکنون لیست ساختمان های ناایمن در دست مدیریت شهری است و در رخداد کلینیک سینا نیز از این لیست دوباره حرف به میان آمد. لیستی که هرگز رسانه ای نشد تا شهروندان تهرانی از حق انتخاب خود برای تردد به ساختمان های ناایمن محروم شوند. لیست ساختمان های ناایمن ابزاری به نظر می رسد در دست مدیریت شهری در زمان بروز حوادثی در شهر. چرا شهرداری هشدارهای محکمی به این ساختمان ها نمی دهد. ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: بحث ساختمان های ناایمن تهران قدیمی است.

مردم وارد ساختمان های ناایمن نشوند

وی با اشاره به این که آتش نشانی حدود 30هزار مکان ناایمن را شناسایی کرده است، افزود: آتش نشانی به مالکان اخطار و مهلت داده تا این ساختمان ها را رفع خطر کند. ولی شهرداری تنها ارگان مسئول نیست و نمی تواند جلوی یک برج مسکونی نیوجرسی بگذارد. شهرداری گاهی برای مراکز تجاری نیوجرسی می گذارد اما با اعتراضات متعددی روبرو شده و حتی برخی از دیوان عدالت حکم می گیرند و نیوجرسی را برمی دارند. بنابراین مسئله در این شرایط حل نمی شود. بهترین راه حل ایمن سازی ساختمان های پرخطر این است که مردم آن ساختمان را نخرند یا وارد آن ساختمان ها نشوند. حتی ساختمان هایی مانند پاساژ علاءالدین که اعلام می شود ناایمن است اما مردم باز هم به آن مراجعه می کنند.

شرایط بغرنج ساختمان های ناایمن

این عضو شورای شهر تهران با بیان این که باید فکر اساسی در این حوزه شود، گفت: یکی از راه ها انتشار اسامی این ساختمان هاست و به زودی اسامی ساختمان های ناایمن تهران منتشر می شود. ارگان های دیگر مانند قوه قضائیه، دیوان عدالت، نیروی انتظامی و... که مسئول و پاسخگو هستند، باید پای کار بیایند. به عنوان مثال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی نیز در مورد ساختمان های ناایمن درمانی مسئول هستند. ساختمان های ناایمن به یک مسئله بغرنج تبدیل شده است و برخی از آنها ورثه ای ندارد و در پروسه انحصار وراثت هستند. بخشی از این ساختمان ها نیز بدهی دارند و ساکنین برخی دیگر یا سرقفلی خریده اند یا مستاجر هستند.

شناسایی 200مرکز درمانی پرخطر در تهران

ناهید خداکرمی با اشاره به این که 200 ساختمان پزشکان، درمانگاه ها و بیمارستانی ناایمن است، افزود: این مراکز درمانی در سه گروه پرخطر، خطر متوسط و کم خطر ولی خطرناک دسته بندی شده است. با وجود آن که سازمان نظام پزشکی مسئولیتی ندارد اما تلاش می کند که هر مکان بهداشتی – درمانی پرخطری را برای رفع خطر توجیه کند.

شهروندان به عنوان یک مطالبه اجتماعی پیگیر این ساختمان ها باشند

وی در پاسخ به این سوال که دادستانی در برخورد با برخی از ساختمان های ناایمن با شهرداری همکاری داشته است، چرا این همکاری ادامه پیدا نمی کند؟ گفت: مشکل این است که در گذشته وقتی به ساختمان های ناایمن اخطار داده می شد یک نسخه نیز به دادستانی ارجاع می شد و دادستان به عنوان مدعی العموم می توانست اقدام کند. اما بعد از آتش سوزی پلاسکو این زنجیره قطع شد و آنقدر حجم پرونده های ما در وزارت دادگستری و قوه قضائیه و دادگاه های زیاد است که شاید ابتدا به ساکن اولویت شان ورود به این مسائل نباشد اما اولویت ساختمان های بسیار بزرگی است که تعداد زیادی از شهروندان در آن ساکن هستند یا در آن تردد دارند. از سوی دیگر شهرداری هم نمی تواند برای تک تک این 30هزار ساختمان ناایمن طرح شکایت کند. حل این معضل بنابراین مشارکت اجتماعی مالکین را می طلبد. شهروندان تهرانی نیز باید به عنوان یک مطالبه اجتماعی پیگیر این ساختمان ها باشند.

به مراکز درمانی ناایمن نروید

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به انتشار نام ساختمان های ناایمن، تاکید کرد: مردم می توانند در پی این مطالبه اجتماعی در ساختمان های ناایمن (حتی اگر درمانی باشد) تردد نکند. به هر حال این موضوع همگانی است و نه می شود به شهرداری و آتش نشانی بسنده کرد و نه به قوه قضائیه. این یک مسئله فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. بنابراین باید راه حلی عاجل برای ایمن سازی و رفع خطر از این ساختمان ها پیدا کرد.

باید عوارض ساختمان های ناایمن افزایش یابد

ناهید خداکرمی در پاسخ به این سوال که قرار نیست این ساختمان ها جریمه شوند؟ گفت: مدیریت شهری نمی تواند جریمه ای تعیین کند. اما این موضوع پیشنهاد خوبی است و باید ببینیم می توانیم عوارضی برای این ساختمان های فرسوده وضع کنیم و اگر مالک بعد از مهلت قانونی نسبت به رفع خطر اقدام نکرد، عوارض بیشتری بپردازند و از محل درآمد آن عوارض صرف بازسازی، نوسازی و رفع خطر مکان های عمومی شود. کارشناسی می کنیم و اگر امکان داشته باشد شورای شهر تهران عوارض اجتماعی برای ساختمان ها وضع خواهد کرد.

ساماندهی ساختمان های ناایمن به مدیریت پنجم

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا این ساماندهی ساختمان های ناایمن به عمر این دوره از مدیریت شهری رخ می دهد یا خیر؟ گفت: ممکن است مسیر شروع یک رویکرد متفاوت در برخورد با مکان ها و ساختمان های ناایمن باز شود و ما این حرکت را شروع کنیم ولی شاید شورای پنجم نتواند برای ساماندهی 30هزار ساختمان اداری، تجاری، آموزشی، مسکونی و بهداشتی - درمانی که در شهر، اقدام کند.

صدور مجوز برای تغییرات غیرقانونی

وی با بیان این که ساختمان های جدید تقریبا ایمن هستند، تاکید کرد: سختگیری در حوزه ایمنی ساختمان بسیار افزایش یافته است. اما مشکل ما ساختمان های ناایمنی فرسوده یا ناایمن هستند. البته ساختمان هایی هم هستند که با مجوز قانونی (در دوره قبل) تغییراتی ایجاد کردند که بسیار خطرناک است، مانند ساختمان کلینیک سینا که دچار حادثه شد.

تذکرات را جدی بگیرید

این عضو شورای شهر تهران افزود: تاکید می کنم مالکین این ساختمان ها، واقعا تذکرات را جدی بگیرند چرا که حادثه خبر نمی کند و هر لحظه ممکن است ساختمان آنها دچار حادثه ای شود که تمام ماحصل شان که در طول فعالیت تجاری، اداری یا حرفه ای ذخیره کرده اند بر باد می رود. چرا که از نظر کیفری و جنایی نیز برایشان ایجاد دردسر می کند. در حادثه ای که فردی فوت می کند پرونده جنایی می شود و مالکین، مستاجران و تمام افرادی که مسئولیت دارند باید پاسخگو باشند. بنابراین ما می توانیم این را به سمت و سویی برود که هر کس برای حفاظت از خودش و پیشگیری از حوادثی که دردسرهای بزرگی را برایش ایجاد می کند، اقدام به رفع خطر و همکاری با شهرداری و آتش نشانی کند.

بسیاری از ساختمان های ناایمن دولتی است

ناهید خداکرمی در پاسخ به این سوال که چند درصد این ساختمان های ناایمن در سطح تهران دولتی هستند؟ گفت: متاسفانه بسیاری از این ساختمان ها دولتی هستند. حتی برای مراکز بهداشتی – درمانی می بینیم که تعداد زیادی دولتی هستند و اسامی آنها پس از انتشار مشخص می شود. البته امکان دارد انتشار لیست ساختمان های ناایمن امنیتی شود. به همین دلیل مدیریت شهری برای انتشار آن صبر کرده است. چون بعضی از این ساختمان ها می تواند اعضای شورای شهر را به دردسر بیندازند که چرا تذکر ندادید و لیست را منتشر کردید. به همین دلیل منتظر ماندیم تا آخرین اخطار داده شود و اگر رفع خطر نشد بدون رودربایستی لیست ساختمان های ناایمن (متعلق به هر نهاد، ارگان و سازمانی) را منتشر می کنیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 611602 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟