مردود شدن وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان / فقدان حمایت حقوقی دولت روحانی از سمن ها

جوانان / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پرسش این است که چرا فعالیت های ورزشی وزارت بهداشت و جوانان پررنگ است یا به عبارت دیگر چرا تنها این بخش از فعالیت های این وزارت خانه پررنگ است؟ مگر جوانان دغدغه های دیگری ندارند که تولیت یا پیگیری آن را وزارت ورزش و جوانان عهده دار شده باشد؟ آیا وزارت مذکور در حوزه جوانان اقدامات یا رایزنی هایی داشته است که منجر به نفع جامعه هدف آن ( یعنی جوانان) شود؟یا اینکه چرا این فعالیت ها را نداشته است؟ ولی داداشی، نماینده دهمین مجلس شورای اسلامی و عضو سابق کمیسیون اصل نود، در این رابطه با رکنا گفت و گو کرد.

4090257-6841-b

داداشی گفت: این نکته که جنبه جوانان وزارت جوانان مغفول مانده است، نکته ی درستی است. وزارت ورزش در رسیدگی به امورات ورزشی از قبیل ورزشکاران، بلد کردن آنها یا تشویق جوانان به ورزش کارهایی انجام داده است. جای تشکر دارد اما با آنچه هدف ما است فاصله دارد. اقدامات آنها که سبب شد تیم های رشته های مختلف در رسانه ها برجسته و شناخته شوند، لازم بود اما کافی نبود.

بی توجهی وزارت جوانان به موضوعات بیکاری

وی افزود: اما وزارت جوانان تنها متولی ورزش نیست. البته درست نیست که بگوییم رفع بیکاری یا مشکلات عدیده جوانان بر گرده ی این وزارت خانه است اما این وزارت خانه باید به این موضوعات نیز توجه می کرد. در حوزه بیکاری تمام دستگاه های اجرایی از جمله قوه قضاییه، مجریه و مجلس باید دست به دست هم بدهند تا مشکلات رفع شود. اما این وزارت خانه هم وظایفی داشت و بیش از همه موظف بود مشکلات جوانان را شناسایی و شناسانده بکند. این کار می توانست از طریق رسانه ها صورت گیرد. وزارت جوانان باید به موضوعات بیکاری، ازدواج، مسکن و ... جوانان ورود می کرد و توجه دولت را به این امور معطوف می کرد. این وزارت خانه نمره قابل قبولی در خصوص این نوع وظایف خود نمی گیرد. به بیان ساده وزارت جوانان پیگیر مصائب جوانان نبود و این اتفاق نیافتاد که جوانان کشور بدانند تریبونی در دستگاه دولت دارد.
 

جامانده وظایف وزارت جوانان در حوزه کار و ازدواج

 عضو سابق کمیسیون اصل نود مجلس، اظهار کرد: سوال من این است که آیا وزارت ورزش و جوانان، حتی به صورت تئوریک بر روی این مسئله کار کرده است که جوانان چه تقاضایی از بازار کار دارند؟ مسئله فرهنگی و کارویژه ی این وزارتخانه بود. آیا در خصوص راه اندازی کسب و کار آزاد و آگاهی لازم برای آن، این وزارت خانه کار کرده است؟ خیلی از جوانان آگاهی لازم برای ورود به کسب و کار مستقل را ندارند هر چند امکانات آن را داشته باشند. ما مدعی نیستیم که وزارت جوانان متولی اشتغال است. اما متولی ایجاد شاخص ها و تولید فرهنگ کار برای جوانان بود. وزارت جوانان از این موضوعات غافل است.

روحانی نمی تواند مدعی بهترین دولت برای سمن ها باشد

به گزارش رکنا، داداشی گفت: دولت روحانی نمی تواند مدعی باشد که بهترین دولت برای سمن ها بوده است. اینکه موانع قانونی برای تشکیل سمن ها برداشته شد و تعداد آنها زیاد شد، درست است. باز هم می شود به ثواب دولت نوشت. اما آیا دولت از سمن هایی که شکل می گرفته اند حمایت لازم را کرده است. چقدر کمک، پیگیری، وام یا حمایت برای اخذ مجوز از سمت دولت انجام شده است؟ یا چقدر از سمن ها حمایت کردید که بتوانند یک مسئله ای را فرهنگ سازی کنند؟ در رابطه با سمن ها باید گفت دولت بی حیا عمل کرده است. درست است که چند جوان داوطلب وقتی یک سمن را تشکیل می دهند، تبعات مالی و حقوقی آن را قبول کرده اند، اما باید به دولت یا وزارت جوانان گفت که شما هم به عنوان نهاد حاکمیتی وظایفی داشتید که انجام ندادید. در خصوص سمن ها در دیزی باز بود و دولت نیز حیا نکرد.

فقدان حمایت حقوقی دولت روحانی از سمن ها

وی افزود: در مقایسه با دولت های قبل، دولت روحانی راست می گوید سبب تاسیس شمار زیادتری سمن ها شده است. البته نمی توانند این را به حساب خود بگذارند. زیرا موضوع با رفع خلا قانونی حل شد. اما صحبت این است که پیگیر مسائل سمن ها بودند آیا به ازای ده قدمی که سمن ها برداشتند، دولت یک قدم برداشته است؟ آیا دولت اندک بودجه ای تخصیص داده است؟ اصلن از مسائل مالی صرف نظر می کنیم آیا دولت از سمن ها حمایت حقوقی کرده است. فرض کنید یک سمنی در بحث محیط زیست ورود کرده است و مورد شکایت قرار گرفته است آیا دولت از این افراد حمایت حقوقی کرده است؟ ما در اکثر موارد می بینیم که دولت از لحاظ حقوقی پشت سمن ها را خالی کرده است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 606049 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟