بمب اتمی که پاکسازی نمی شود / روح های سرگردان در کوچه پس کوچه های تهران

معتاد/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این پاکسازی ها مانند خانه تکانی هر ساله اتفاق می افتد و انگار این پاکسازی سالگردی است که باید هر ساله برخی از مسئولان در آن حاضر شوند و درباره اش مصاحبه کنند. اما آنها که اعتیاد کمرشان را به خاک مالیده و ضربه فنی شان کرده است و حالا آسفالت خیابان را جای خوابشان کرده است، از این مناطق جمع آوری می شوند. معتادان می خواهند فرار کنند اما پاهایشان نای کشیدن تن رنجورشان را ندارد. چرا هر ساله باید این دستگیری ها و فرار ها باشد و آخر هم ساکنان این مناطق فقط نظاره گر باشند و منتظر سال بعد و صحنه های تکراری باشند؟

محمد داوری، مددکار اعتیاد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، در پاسخ به این سوال که چرا این پاکسازی ها به نتیجه نمی رسد؟ تاکید کرد: حلقه مفقوده این است که آسیب دیدگان را جمع می کنیم ولی هیچ کس از آسیب زننده های اجتماعی را نمی بیند.

وی با بیان این که آسیب های اجتماعی آنقدر زیاد شده است که هیچ ارگانی نمی تواند آن را پاکسازی کند، افزود: هر آسیب اجتماعی مثل بمب اتمی است که می زنند و همه را از بین می روند. یک نفر بمب را زده است و باید دنبال آن بگردیم. به عنوان مثال بیکاری آسیب های اجتماعی را به وجود می آورد. با تعطیلی یک کارخانه، کارگران آن بیکار و راننده مسافرکش یا پیک موتوری می شوند. برای تامین خرجشان هم مجبورند ساعت های زیادی کار کنند و برای کار و ساعت کار بیشتر مجبور می شوند چیزی مصرف کنند تا توان شان بالا برود و هرندی، مولوی و شوش پاتوقش می شود و او را جمع آوری می کنند و به مراکز ماده 16 می فرستند. اکثر افرادی که از مراکز ماده 16 بیرون می آیند، متوجه می شوند که پاتوق خانواده شان مولوی و شوش و... شده و آسیب دیده اند.

معتادان در شهر پخش شده اند

داوری در پاسخ به این سوال که اگر محله های شوش، هرندی، مولوی و... پاکسازی شود، معتادان در مناطق دیگر پخش نمی شوند؟ گفت: این موضوع مربوط به گذشته است. اگر امروز به مناطقی مانند فرمانیه، نیاوران، قیطریه و... معتادان در تک تک کوچه هایش هستند. این اتفاق رخ داد ولی اقدامات فرهنگسازی همیشه 5سال دیرتر انجام می شود. به عنوان مثال مرکز نگهداری بانوان ما روبروی مسجدی است که افراد متشخص محله آنجا رفت و آمد می کنند. روزی که ما شروع به کار کردیم این افراد اعتراض شدید می کردند اما با گذشت 6سال از ما تشکر می کنند و به کار ما پی برده اند.

وی افزود: ما در گذشته این تعداد آسیب دیده نداشتیم. مثلا کودکان کار و خیابان بسیار کمتری داشتیم اما امروزه همه جا هستند و بعد از چند سال به کارتن خواب تبدیل می شوند و آن موقع دیگر کار هم نمی کنند فقط سرقت می کنند و موادفروشی. آنها برای تامین هزینه مصرف مواد خود به خرده فروشی رو می آورند.

تیپ و قیافه خاص خرده فروشان

این مددکار اعتیاد در پاسخ به این سوال که چرا به جای سرقت یا خرده فروشی، تکدی گری نمی کنند؟ گفت: به دلیل آن که تقاضا کننده دارند. تیپ و قیافه این افراد طوری است که مشتری برای پیدا کردن مواد از او می پرسد که از کجا می تواند مواد بخرد؟ و او می گوید از خودم. از شلوار، تی شرت و حتی کتونی هایشان مشخص است که مصرف کننده هستند و مواد در دست و بال شان هستند.

معتادان در مراکز ماده 16 ترک نمی کنند

داوری با اشاره به مراکز ماده 16 تاکید کرد: افرادی که به مراکز ماده 16 می روند نوع مواد مصرف شان تغییر می کند و آنها ترک نمی کنند. به جای هروئین، تریاک، شیشه، شیره و... در مراکز ماده 16 متادون مصرف می کنند.

وی با اشاره به این که پاکسازی های بدون زیرساخت ها و فرهنگسازی، موفق نیست، گفت: اگر کسی توانست یک نشانه از موفقیت (نه خود موفقیت) را نشان دهد جایزه دارد. ما طرح دادیم که افراد را با تمام موادمصرفی شان بپذیریم و موادشان، پوشاک و خوراک را به صورت رایگان در اختیارشان قرار می دادیم. اما در ازای این کار یک ساعت در روز در کلاس های خودشناسی حضور پیدا کنند. می خواستیم با کلام خودمان رابطه آنها را با خدا درست کنیم. اگر این رابطه درست شود در سخت ترین شرایط هم راه بد را انتخاب نمی کنند. این افراد با خدا قهر کرده اند و فکر می کنند خدا آنها را دوست ندارد.  آنهایی که روح های خوابیده و مرده ای دارند و فقط یک جسم در شهر روان است نمی توانند موادمخدر را ترک کنند. اما بقیه می توانند ترک کنند. قول می دهیم با این روش 80درصد معتادان می توانند ترک کنند. معتاد تنهای تنهاست و وقتی با خدا آشتی کند خودش راهش را پیدا می کند و تبدیل به یک ناجی می شود.

داوری با اشاره به آنهایی که نمی توانند اعتیاد را ترک کنند، تاکید کرد: تنها از طریق روح با خدا ارتباط می گیریم. وقتی روحی مرده یا خفته داشته باشند، نمی توانند به خدا وصل شوند. این افراد 20درصد معتادان هستند. در حالی که بهترین آمار ما نشان می دهد که 3درصد معتادان بهبود یافته اند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 606015 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟