فالگیرها روانشناسان متبحر ! / تنهایی و ناتوانی حل مشکل علت گرایش به رمال ها

فالگیر/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، زمانی بود که مراجعه به فالگیر مخفی بود ولی حالا تابوی آن شکسته و علنی شده است. حتی هستند کسانی که به صورت تفننی به فالگیر مراجعه می کنند ولی از تفنن به مرحله خطرناک رسیده و دچار  اعتیاد به رفتن پیش فالگیر می شوند.

خیلی از این مراجعان به فالگیر ها ،دنبال آرام شدن،حرف زدن با یک نفر یا شنیدن از اتفاقات مثبت هستند. این در حالی است که با همان هزینه می توانند به مشاور، روانشناس یا روانکاو مراجعه کنند. مشکل خیلی از مراجعان به فالگیران، تنهایی است . نداشتن مونس و یا ناتوان بودن در مدیریت حل مشکل و برنامه ریزی برای زندگی .

نیره توکلی، فعال اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا این موضوع را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرد: بعضی از افراد دوست دارند جایی بروند تا حرف هایشان شنیده شود یا موارد مثبتی را بشنوند. در بررسی پدیده خرافات در کل جامعه به این نتیجه می رسیم که در بحران ها، آسیب های جمعی که روحیه ناامیدی و ناشادی را اشاعه می یابد و وقتی افراد در تصمیم گیری های مهم زندگی نمی توانند تاثیرگذار باشند، به خرافات روی می آورند و خودشان را گول می زنند که وقتی برای تغییر محیط زندگی، در کنشگری های مهم اجتماعی اراده ای ندارند یا گاهی نتیجه مشارکت ها برخلاف امیدواری هاست مردم به این نتیجه می رسند که تصمیم گیرنده نیستند و به قدرت هایی روی می آورند که خارج از اراده است.

جادو و جنبل / فالگیری

تحصیلکرده ها هم فال می گیرند

وی با اشاره به این که دلیل دیگر روی آوردن به خرافات و فالگیری افزود: در برخی موارد روی آوردن به خرافات ریشه در ناآگاهی دارد یا این که نقش اشخاص و اراده جمعی در جامعه منکوب شده باشد. بخش دیگری از جامعه نیز از گذشته به این موضوعات اعتقاد دارند. برخی از آدم های مدعی داشتن تحصیلات هستند نیز به این موضوعات روی می آورند. در حقیقت خرافات به طبقات پایین یا سواد اولیه مختص نمی شود.

تبلیغات برای فالگیری

نیره توکلی با اشاره به این که فالگیری منبع درآمد برخی است، گفت: افرادی که فالگیری منبع درآمد آنهاست و با تبلیغات به آن دامن می زنند. حتی پیامک هایی به گوشی می آید یا در فضای مجازی منتشر می شود که فالگیری را تبلیغ می کند. با این موضوعات باید برخورد شود.

این فعال اجتماعی در پاسخ به این سوال که هر چقدر شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور بحرانی تر باشد کار فالگیران رونق بیشتری دارد؟ تاکید کرد: بله. البته شرایط اقتصادی آنقدر که امید و اعتماد اجتماعی و اعتقاد به قدرت جمعی مهم است. در مراجعه مردم به فالگیرها فضای دموکراتیک و فرهنگی بیشتر تعیین کننده است. اما امید و اعتماد اجتماعی در این رابطه بسیار مهم است.

جادو و جنبل / فالگیری

چرا جادو و جمبل؟

نیره توکلی با اشاره به گرایش برخی به جادو و جمبل گفت: این موضوع از قدیم وجود داشته و ناآگاهی مردم نیز در آن دخیل است. این موضوع یک سنت و فرهنگ دیرینه است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مردم به جای مراجعه به روانپزشک، مشاور یا روانکاو به فالگیر مراجعه می کنند؟ تاکید کرد: روانشناسی فالگیرها و رمال ها قوتی تر از مشاورها، روانپزشکان و اشخاصی که در این حوزه فعال هستند و دوره تحصیلی آن را پشت سر گذاشته اند. بهم ریختگی آموزش عالی کشور و وضعیت علمی دانشگاه ها خیلی امیدوارکننده نیست. آسیب ها و مشکلاتی که طی سال های اخیر در آموزش عالی وجود داشته فارغ التحصیلان بسیاری را وارد بازار کار کرده است اما متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد ناآگاهی و کم هوشی آنها هستیم. فالگیرها باهوش تر از فارغ التحصیلانی هستند که در جایگاهی مهمی قرار گرفته اند و مردم باید به آنها مراجعه کنند. مردم گاهی وقت ها قضاوت ها و مشاوره های پرتی در حوزه روان دیده اند. به این می رسیم که بی اعتمادی به مدرک نیز وجود دارد و وقتی در جامعه از هر مسئله ای استفاده ابزاری می شود این بی اعتمادی بیشتر می شود. به عنوان مثال مشاوره های طلاق در دوره شیوع کرونا بسیار تشریفاتی صورت گرفته است و آنطور که باید و شاید دانشی در این حوزه وجود ندارد یا برای این مشاوره ها وقت گذاشته نمی شود. البته باید در نظر داشت که مشاوران، روانکاوان و روانپزشکان بسیار حاذق، متعهد و مسئول نیز وجود دارد و به آنها امیدواریم. اما تعداد افراد تحصیلکرده که فقط مدرک دارند و خدمات نا به جایی عرضه می کنند کم نیست.

اعتیاد خطرناک به فالگیری

نیره توکلی در پاسخ به این سوال که فالگیری از تفنن شروع می شود چرا گاهی به اعتیاد و شرایط خطرناک تبدیل می شود؟ گفت: هر نوع سرگرمی که جای خدمات سازنده، فعالیت های اجتماعی (در فضای مجازی و سالم) می تواند تبدیل به اعتیاد شود. از بازی های کامپیوتری تا فالگیری نیز زیرمجموعه این سرگرمی ها قرار می گیرد. بنابراین باید سیاست هایی در جهت امید واقعی به مردم و فرهنگسازی در دستور کار قرار گیرد. آموزش فرهنگ نیز باید توسط افرادی صورت گیرد که آموزش درست دیده اند و مسئولیت پذیر باشند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 604776 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟