چرا منفی نگر هستیم ؟ / تربیت حل مسئله نداریم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نگرش مثبت یا منفی، می تواند در رابطه با فاجعه آمیزترین یا میمون ترین حوادث تظاهر شود. واقع بینی می تواند موجب مدیریت بهتر شود اما رنج و آسایش انسان ها منوط به برداشت آنها از حوادث است. آیا نگرش مثبت را می توان به افراد آموخت یا خیر؟ مختار ویسانی، روانشناس در این رابطه با رکنا گفت و گو کرد.
ویسانی گفت: برداشت و تفسیر اتفاقات، زاویه دید افراد به مشکلات آموختنی است. تفکر سیاه و سفید یا دوقطبی، یا روش حل مسئله موضوعی است که باید از کودکی به فرزندان آموخت شود. افراد باید از کودکی بیاموزند که چه روشی را برای حل مشکلات بین فردی خود انتخاب کنند.


رفتار والدین در لحظه های هیجانی آموزگار کودکان است

وی افزود: یک واقعیتی در تربیت کودکان وجود دارد. ما سعی می کنیم کودکانمان بهترین مناسبات را با همسالان داشته باشند. در مواجهه با تنش، بینش خوبی داشته باشند. والدین در این خصوص با کودکان خود صحبت می کنند. اما رفتار والدین است که به فرزندانشان می آموزد هر اتفاق تنش زا را چگونه مدیریت کنند. همان والدینی که یک سال به بچه خود می آموزد مثبت اندیش باش، کافی است که همسرش کلید را در خانه جا بگذارد. عموما سعی می کند کسی را مقصر بداند، کلافه می شود، داد و بیداد می کند و ... کودک درست در آن لحظه است که می آموزد چه کند و تمام آن حرف هایی که برای آموزش به کودک زده شده است، فاقد اهمیت است. در واقع والدین باید بدانند که کودکان آنها از رفتارهای هیجانی آنها آموزش می بینند نه صحبت های آنها.

موعظه های والدین به کوکانشان بی فایده است

ویسانی اشاره کرد: والدین نمی توانند توقع داشته باشند که اگر در شرایط آرام فرزندانشان را خطاب قرار می دهند، برای آنها موعظه می کنند، پس آنها باید آن آموزه ها را اجرا کنند. والدین باید بدانند که رفتارهای آنها درست در زمان هیجان آنها است که رفتار آینده کودکانشان را می سازد. در واقع رفتار کودکان را همان 1 دقیقه هیجانی که حادثه تنش زا برای والدین رخ می ذهذ می سازد، و نه یکسال تعریف و تمجید از نگرش مثبت و راهکارهای مثبت نگرانه حل مسائل بین فردی.


کودکان رویای والدین نیستند، آنهاخود والدین هستند

این استاد دانشگاه گفت: کودکانی که نتوانند حل مسئله را در کودکی بیاموزند، در آینده و در تنش هایی که بین همسران رخ می دهد، از این ناتوانی رنج می برند. مهارت های فرزندان در بزرگ سالی هم تابع آموزه هایی است که والدین در شرایط هیجانی و با رفتار خود برای کودکانشان ارث گذاشته اند. اگر والدین معضلات خود را با تحقیر و جدل و منکوب کردن دیگری حل می کنند، اگر آنها نمی توانند نگرش مثبت خود را در شرایط تهییج حفظ کنند، کودکان آنها نیز این شیوه ها را به خانواده اصلی خود انتقال می دهند.
وی گفت: والدین برای کودکانشان آرزو می کنند. از آنها انتظار برآورد آن رویا را دارند. اما، والدین باید بدانند که کودکانشان آن چیزی می شوند که والدینشان هستند، نه آن چیزی که آرزو دارند باشند.

سواستفاده از روانشناسی مثبت نگر

ویسانی در پایان اشاره کرد: در رابطه با مثبت اندیشی تحقیقات فراوانی انجام شده است. اما از آنجا که این شاخه روانشناسی مستعد سواستفاده افراد بی اطلاع است، موفقیت کمتری پیدا کرده است. متاسفانه افرادی که تحت عنوان جذب و موفقیت و ... در این حوزه دکان بازکرده اند، مانع استفاده مردم از این شاخه روانشناسی با نگرش علمی هستند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 604755 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟