تاثیر رشد بی سابقه بازار سرمایه بر مسکن/ گرانی تنها چاره مسکن

مسکن/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، افزایش نرخ مسکن و پیرو آن اجاره بها، بسیاری از اقشار متوسط را به زیر خط فقر کشانده و به حاشیه های شهرها و کلانشهرها راند.

آنها که در حاشیه ها زندگی می کردند در کوچ اجباری معکوس به شهرستان ها رفتند و برخی هم ترجیح دادند که با یک خانواده دیگر همخانه شوند تا شغل و درآمد بخور و نمیرشان را از دست ندهند. در این میان هستند افرادی که خانواده خود را به شهرستان ها فرستاده اند و یا در مهمانپذیرها و پانسیون ها و حتی کاناپه خوابی به صورت دسته جمعی زندگی می کنند یا به ستون های پل ها و مخروبه ها پناه آورده اند.

اما چرا قیمت مسکن در سال 99 چنان شتابی گرفت که زندگی های بسیاری را در شتاب خود از بین برد؟

در شهرهای کوچک مشکلی به نام مسکن وجود ندارد

سید محمود فاطمی عقدا، رییس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به این سوال پاسخ داده و تاکید کرد: در شهرهای کوچک و روستاها مشکلی به نام مسکن وجود ندارد و همه مالک هستند و مستاجر بسیار کم است.

واگذاری زمین به افراد در شهرهای زیر 20هزار نفر راحت تر از شهرهای بزرگ انجام می شود و معضلی به نام مسکن کمتر به چشم می خورد.

قهر دولت های یازدهم و دوازدهم با مسکن

وی افزود: به جز دولت های یازدهم و دوازدهم و در دولت های گذشته در حد دو سوم، شاید بیش از آن بازسازی و نوسازی روستاها انجام شده است. به همین دلیل بحران مسکنی که در کلانشهرها و شهرهای بزرگ وجود دارد در شهرهای کوچک و روستاها نیست.

سید محمود فاطمی عقدا در پاسخ به این سوال که برای بازآفرینی در دولت یازدهم و دوازدهم روستاها چه اقداماتی صورت گرفت؟ تاکید کرد: در زمان وزارت عباس آخوندی بخش مسکن مورد بی مهری و قهر قرار گرفت و هیچگونه سیاست مشخصی برای بخش مسکن وجود نداشت و پروژه های مسکن در کشور (کلانشهرها، روستاها و شهرهای کوچک) تعطیل شد. در صورتی که طبق برنامه توسعه کشور قرار بود متوسط سالی 200هزار واحد روستایی نوسازی و بازسازی شوند. روند این باسازی و نوسازی ها نسبت به دولت های قبل که شتاب داشت، بسیار کند شد. اگر این شتاب مانند دولت های گذشته وجود داشت کل واحدهای روستایی کشور بازسازی و نوسازی می شد و روستای در معرض خطر زلزله یا تخریب نداشتیم. این یکی از غفلت هایی است که در بخش مسکن رخ داد.

افزایش قیمت مسکن / افزایش اجاره بها در سال 99

شرایط خانه های روستایی بهتر از شهرها

سیدمحمود فاطمی عقدا اظهار کرد: البته مردم خارج از برنامه با تسهیلاتی که دریافت کردند توانستند به نوسازی و بازسازی واحدهای خود اقدام کنند. در مجموع اما شرایط مسکن در روستاها حتی از نظر کیفیت، مقاومت در مقابل مخاطرات احتمالی به ویژه زلزله بهتر است شهرهاست.

ورود به بورس مهر تایید کالای سرمایه ای بودن مسکن است

این کارشناس مسکن با اشاره به افزایش قیمت گفت: افزایش قیمت مسکن تابع افزایش قیمت کالاها و تورم روز کشور است. مسکن به عنوان کالای سرمایه ای در کشور ما شناخته می شود نه مصرفی و ورود آن به بورس به منزله مهر تایید سرمایه ای بودن آن است. طبیعی است که مسکن نیز از افزایش کالاهای دیگر تبعیت کند.

افزایش قیمت مسکن / افزایش اجاره بها در سال 99

مهاجرت معکوس در ایران معنا ندارد

سید محمود فاطمی عقدا در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش قیمت مسکن امکان مهاجرت معکوس (از شهر به روستا) اتفاق می افتد و باعث خانه دار شدن قشر ضعیف شود؟ تاکید کرد: به هیچ عنوان. شرط، عامل و یا انگیزه اصلی و اولیه مهاجرت اشتغال و کسب درآمد است. در حالی که در روستاها و شهرهای کوچک امکان درآمدزایی و اشتغال را فراهم نکرده ایم. طی سال ها هر چه امکانات وجود داشته را در کلانشهرها به ویژه در تهران فراهم کرده ایم و از توسعه پایدار غافل شده ایم. توسعه پایداری که براساس پتانسیل و ظرفیت های هر منطقه می توانست شکل گرفته و فرصت های درآمدزایی را افزایش دهد.

در ایران آمایش سرزمین انجام نشده است

وی با تاکید بر اینکه در کشور ما آمایش سرزمین انجام نشده است که به نقش پایدار کشور تبدیل شود. از سوی دیگر مدیران و مسئولان نیز کمترین توجه را به مناطق دورافتاده و محروم داشته اند. در کشوری که شکاف توسعه یافتگی به وضوح دیده می شود، نمی توان انتظار مهاجرت معکوس را داشت. چون مردم از نقاط مختلف کشور به کلانشهرها به ویژه تهران می آیند چرا که به هر شکل می توانند درآمد حداقلی را کسب می کنند.

افزایش قیمت مسکن / افزایش اجاره بها در سال 99

تاثیر رشد بی سابقه بازار سرمایه بر مسکن

رییس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به این سوال که چرا امسال با افزایش عجیب و غریب قیمت مسکن روبرو شدیم؟ گفت: عامل عمده این افزایش قیمت بهم ریختگی شرایط اقتصادی، رشد بی سابقه و دور از انتظار بازار سرمایه و سرمایه ای بودن مسکن است. این عوامل باعث به وجود آمدن رقابتی شد برای این که مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای ارزش و موقعیت خود را حفظ کند. بازار مسکن با افت شدید ارزش پول ملی و از سوی دیگر رشد بی سابقه بازار سرمایه مجبور بود که در این شرایط تعادلی به خود ببخشد. به همین دلیل با رشد بیش از حد قیمت نسبت به سال های گذشته روبرو شدیم.

صاحبان سرمایه اجازه نابود شدن بازار مسکن را ندادند

سیدمحمود فاطمی عقدا با بیان این که در کشورهای پیشرفته مسکن کالای سرمایه ای محسوب نمی شود، گفت: یک کالای سرمایه ای مجبور است در تعامل با دیگر بخش های اقتصادی کشور موقعیت خود را حفظ کند وگرنه این بخش از سرمایه از بین می رود. باید توجه کنیم که مسکن بزرگترین بخش اقتصاد ملی کشور است. چیزی حدود 25-26میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد. این سرمایه ای نیست که به راحتی در کشاقوس تلاطم های اقتصادی نابود شود. قطعا صاحبان سرمایه اجازه نمی دهند که این کالای شاخص سرمایه ای نابود شود. شرایطی نه چندان خوشایندی که در حوزه قیمت و اجاره بها شاهد بودیم، فرصت خانه دار شدن یا حتی اجاره یک مسکن مناسب را از مردم گرفت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 604286 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟