افزایش 20 برابری قیمت مسکن در بعضی شهرستان های کوچک / چگونه خانه های متری 70هزارتومانی، میلیونی شدند؟

مسکن / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  اگر این مشکل وجود دارد چقدر و چرا این هزینه افزایش یافته است. علیرضا ایزدی، عضو شورای عالی استان ها  عنوان کرد اگر مسکن در تهران 5 برابر شده است در شهرستان هایی مانند جاجرم (حوزه نمایندگی او) 20برابر شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به تشریح این موضوع پرداخته و تاکید کرد: در  یک شهر کوچک زیر 20هزار جمعیت، مهم ترین دلیل افزایش قیمت قانون عرضه و تقاضا است. عرضه کم شده و تقاضا زیاد.

کاهش 57درصدی محدود شهرها

وی در پاسخ به این سوال که چرا عرضه در شهرهای کوچک کم شده است، افزود: به طور مثلا مسکن و شهرسازی و کمیسیون عالی معماری طرح تفصیلی را برای شهر جاجرم (خراسان شمالی) مشخص کرد که محدوده شهر را 57درصد کوچک تر کرده اند. عملا زمین خالی در محدوده شهر وجود ندارد که خرید و فروش شود و زمین های بسیار محدودی در آنجا وجود دارد. به عنوان مثال 1000 متقاضی برای 100 زمین وجود دارد. با این عرضه و تقاضا، قیمت ها را خارج از نرخ تورم افزایش می دهد.

دولت مردم را از محدوده شهر خارج کرد

این عضو شورای عالی استان ها با بیان این که نمی گوییم اصلا در جاجرم زمین وجود ندارد، گفت: زمین های باقی مانده در محدوده شهری متعلق به مسکن و شهرسازی و دولتی است. یعنی مسکن و شهرسازی به صورت جزیره ای زمین های خود را در محدوده قرار داده و زمین های مالکین و شهرداری را از محدوده خارج کرده است و شهرداری اجازه صدور پروانه ساخت به زمین های خارج از محدوده را ندارد.

افزایش نجومی قیمت زمین ها در شهرستان ها

علیرضا ایزدی در پاسخ به این سوال که چرا محدوده کاهش یافته است؟ تاکید کرد: جای بد قصه همین است که اعلام کردند محدوده را کوچک کردند تا خدمات آب، برق، گاز و... هزینه بر است و خارج از محدوده قابل ارائه نیست. اما جالب این است که وقتی محدوده شهر بود تمام این خدمات به آن ارائه می شد. یعنی تمام 57درصد محدوده ای که کوچک شده، خدمات شهری (آب، برق، گاز و...) دارد ولی اجازه صدور پروانه نداریم. تصمیم اشتباه باعث شده که زمینی که مثلا متری 70هزار تومان خرید و فروش می شد، در حال حاضر یک میلیون و 200هزار تومان تا یک میلیون و 400هزار تومان خرید و فروش می شود که در اختیار دلالان قرار گرفته است و مردم از خرید آن محروم شده است.

کدام استان ها با مشکل طرح تفصیلی دولتی روبروست؟

وی در پاسخ به این سوال که چند روستا یا شهر با این مشکل روبرو هستند؟ گفت: در خراسان شمالی علاوه بر جاجرم در شهر گرمه نیز این موضوع وجود دارد. در بعضی شهرها دیگر هم شرایط همین است ، برخی شهرهای استان های مرکزی (اراک) و گلستان نیز با این مشکل روبرو هستند. این یک ایراد کلی است که در بعضی از مناطق نمود بیشتری داشته و در برخی استان ها کمتر مشاهده شده است. خراسان شمالی در سال 95 تصویب طرح تفصیلی به ضرر مردم و جوانها بوده است.

شهری دارای صنعت ملی و عاری از مسکن

علیرضا ایزدی در پایان افزود: سازمان های نظارتی و اجرایی باید در این موضوع ورود پیدا کند و دولت تسهیلگری داشته باشد. جاجرم با وجود دو کارخانه بزرگ آلومینیوم، یا صنعت ملی و انحصاری کل کشور شهری مهاجرپذیر است. امسال 700-800 نیروی جدید در این شهر به کار گرفته شده است و این نیرو که اکثرا جوان هستند به مسکن نیاز دارند. وقتی مسکن در اختیار دولت باشد با مشقت های بسیار می توانند به مسکن دستیابند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 603852 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟