اتصال کسب و کارهای کوچک به شرکت های برند/ افزایش راندمان چهارهزار کشاورز تا 6 برابر

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چندی پیش کبیری، معاون تعاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، برای رفع این معضل از معرفی محصولات کسب و کارهای مذکور بر سکوی دی جی کالا خبر داد. این اظهار نظر نیز به سرعت مورد نقد قرار گرفت. زیرا این محصولات که عموما در روستاها تولید می شوند، در سامانه دی جی کالا باید با اجناس برند آن سایت یا بطور کلی بازار رقابت کنند. قدرت تبلیغات و عرضه محصول ( من جمله حمل و نقل) آنها محدود است و به راحتی شکست خواهند خورد. پس این نمی تواند تضمینی مناسبی باشد. به واقع چه تضمینی برای کسانی وجود دارند که می خواهند با تکیه به این تصمیمات شاغل به تولید شوند. عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، در گفت و گو با رکنا، به موضوع ضمانت فروش محصولات مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک پرداخت.

786271_914

منصوری گفت: کارهای متعددی برای تضمین فروش محصولات کسب و کارهای کوچک صورت گرفته است. دی جی کالا یکی از این تمهیدات است. باید توجه کنیم که تولیدات انواع گوناگون دارند و نمی شود برای آنها یک تصمیم اخذ کرد. ما مصریم که برخی از این تولیدکنندگان به بازار راه پیدا کنند و خودکفا اجناسشان را عرضه کنند. برخی دیگر نیز محصولاتی دارند که می شود در فضای مجازی معرفی و عرضه کرد. مانند دیجی کالا و اشاره ای که معاون تعاون وزارت خانه داشت.


اتصال کسب و کارهای کوچک به شرکت های برند

وی در ادامه بیان کرد: اما در یک رشته صنعتی که توسعه یافته و نظام یافته است، بنگاه های کوچک کمتر به فروش محصول به مصرف کنندگان نهایی اقدام می کنند. اگر آنها این فعالیت را به گردن بگیرند، معنایش آن است که نظام توسعه یافته صنعت نداریم. در صنعت توسعه یافته، سلسله مراتبی وجود دارد که بنگاه ها محصولاتشات را در اختیار بنگاه های بزرگ و آنها در اختیار بنگاه های بزرگتر می گذارند. حاصل این است که کالا از طریق یک شرکت صاحب برند وارد بازار می شود.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، گفت: بنابراین، یکی از مولفه های ما اتصال این بنگاه های کوچک و خرد به شرکت های صاحب برند است. این مولفه در حال نتیجه گرفتن است. حداقل در حوزه تولیدات خانگی ما این جریان را داشتیم. از سال 98 تا قبل از ماجرای کرونا این جریان ادامه داشت. با همین جریان حتی در شرایط تحریم محصولات وارد بازار جهانی هم می شده است.


وصل مشاغل خرد به زنجیره ارزش ملی و جهانی

منصوری گفت: برعکس این جریان را هم ایجاد کردیم. یعنی سبب شدیم که شرکت های صاحب برند بین المللی مسبب عرضه ی محصولاتی شوند که مارک MADE IN IRAN بر روی آنها منقوش است. بنابراین چند نوع ورود به بازار داریم. یکی فروش محصولات محلی آنها است. دوم فروش بر اساس سایت ها و فروشگاه های مجازی است. سوم اتصال آنها به زنجیره ارزش ملی و بین المللی است. ایجاد هر سه این زنجیره ها در دست انجام است.

افزایش راندمان چهارهزار کشاورز تا 6 برابر

وی در پاسخ به این پرسش که « پس چرا این تولیدکنندگان هنوز تضمین فروش را لمس نمی کنند؟» گفت: وقتی در رابطه با برند جهانی صحبت می کنیم، تلاطم به دلیل تحریم و کرونا وجود دارد. اما این پایداری در فروش محصولات داخلی وجود دارد. در دو سال گذشته، یک الگوی جدید تامین مالی زنجیره ارزش ایجاد کردیم که ناظر بر بازار واحدهای کوچک بود. مثلا، حداقلا در پنج استان تولیدکنندگان گوجه وصل ببه یک برند عرضه قدرتمند شدند. آن شرکت با چهارهزار کشاورز قرارداد بست تا محصول خودشان را او عرضه کنند. آن شرکت محصولش را به هشت کشور صادر کرد. این یعنی مواد تولیدی کشاورز ما پس از فراوری وارد بازار جهانی شده است. این شرکت به چهارهزار کشاورز مواد اولیه، منابع، آموزش داده است. راندمان تولید این کشاورزان 2 تا 6 برابر افزایش پیدا کرده است. محصول آنها را هم خود خریده است و محصول آنها را به بازار جهانی فرستاده است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 602991 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟