راه اندازی شعبه های بازار سیاه ناصرخسرو در کشورهای همسایه با داروهای ایرانی

داروی قاچاق/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، وقتی وارد خیابان ناصرخسرو می شوی، فروشندگان دارو هر کدام جای مخصوصی برای خودشان دارند و کسی جرائت ندارد به حیطه قلمروی شان نزدیک شود. در این خیابان از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می شود.

وقتی به عنوان خریدار با فروشندگان همکلام می شوی و از آنها می خواهی که دارو یا کالای غیرمجاز دیگری را برایت ارسال کنند با جمله "من اینجا فقط امنیت دارم! از این منطقه بیرون نمی آیم." روبرو می شوی. کافی است اینجا اراده کنی؛ مشروبات الکلی غیرمجاز، موادمخدر، دارو، مواد شیمیایی و... در دسترس قرار می گیرد. مافیای داروی قاچاق در ایران به ویژه ناصرخسرو شیره سلامت مردم را می کشند. در حالی که بسیاری از بیماران از روی استیصال به آنها مراجعه می کنند، داروهای تقلبی یا قاچاق دریافت می کنند. داروهایی که در داروخانه های مرجع هم گیر نمی آید.

اما این مافیای هزار سر، آنقدر فربه شده که پا را فراتر از ایران گذاشته و به نظر می رسد خیابان ناصر خسرو در کشورهای همسایه در حال افتتاح شعبه برای ارائه داروهای قاچاق است. اینبار اما داروهای قاچاق اکثرا ساخت ایران هستند.

ggrg

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: دولت برای آن که به مردم فشار نیاورد با ارز 4200 تومانی از اقلام دارویی (که تعداد قابل توجهی از داروها را تشکیل می دهند) یا مواد اولیه داروها را وارد می کند.

اعتبار قابل توجه داروی ایرانی در کشورهای همسایه

وی با بیان این که قیمت گذاری دارو بر مبنای ارز 4200 تومانی انجام می شود، افزود: کنترل قیمت دارو باعث می شود که درصد قابل توجهی از داروهای ایران نسبت به کشورهای منطقه قیمت ارزان تری داشته باشند. از سوی دیگر نیز داروی ایرانی در کشورهای همسایه از اعتبار قابل توجهی دارد. این باعث شده است که مقداری از داروهای به کشورهای دیگر برود در حالی که این داروها با سوبسید دولت و برای مردم کشورمان به بازار عرضه شده است.

داروهای چمدانی قاچاق

ایرج حریرچی با اشاره به این که قسمتی از نشتی دارو اجنتاب ناپذیر است، گفت: کسی که برای توریسم درمانی به ایران می آید داروی تجویزی را در ایران می خرد. البته این توریست ها از مزایای بیمه استفاده نمی کنند اما از مزایای داروی ارزان استفاده می کنند. البته هستند افرادی که به صورت موردی و چمدانی داروها را از ایران خارج می کند. داروهای چمدانی قلم انسولین و داروهای ارزان هستند که به کشورهای همسایه برده می شود. وقتی تعداد این داروها افزایش می یابد، رقم قابل توجهی نسیب این افراد می شود.

قاچاق حجم زیاد داروها کشف می شود

وی به کشف و دستگیری ها توسط نیروی انتظامی و دستگاه های مربوطه و برخوردهای قانونی با قاچاق دارو، افزود: دلیل این کشف و دستگیری ها این است که عده ای می خواستند به صورت سیستماتیک مقداری از داروهای ما را قاچاق کنند. یعنی داروهای زیادی را جمع آوری و به کشورهای دیگر قاچاق کنند.

تاثیر نشتی دارو از داروخانه ها در قاچاق دارو

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این سوال که چند درصد از این داروها از داروخانه ها به بازار آزاد نشت می کند؟ گفت: نمی توان درصدی برای از آمار نشتی دارو از داروخانه ها ارائه کرد.

ایرج حریرچی در پاسخ به این سوال که بنابراین شما نشتی دارو از داروخانه ها را رد نمی کنید؟ تاکید کرد: مطمئنا در هر صنفی احتمال وقوع تخلف وجود دارد. تاجر، معلم، پلیس، مسئولان قضایی نیز درصدی تخلف دارند. تحقیقات نشان می دهد که داروخانه ها در قاچاق دارو در کشور و خارج از آن تاثیر آنچنانی ندارند.

چگونه داروهای ناصرخسرو بی خاصیت می شوند؟

وی با بیان این که بازار غیرقانونی در بسیاری از کالاها وجود دارد، گفت: بازار غیرقانونی ناصرخسرو اکثر اقلام دارویی غیرقانونی را ارائه می کنند. به عنوان مثال دارو سقط جنین یا داروهای تقویت جنسی است. اما درصد قابل توجهی از داروهای پزشکی عرضه شده در ناصرخسرو تقلبی یا قاچاق است. باید توجه داشت که داروهای قاچاق شاید اصل باشند اما به دلیل آن که در شرایط نامناسب و غیرعلمی توزیع شده کیفیت خود را از دست داده است. یعنی داروهای اصلی ناصرخسرو به دلیل نگهداری در دمای نامناسب خاصیت خود را از دست می دهند. ناصرخسرو بازار غیرقانونی دارو و شبیه موادمخدر است.

چرا داروهای تقلبی ناصرخسرو را جمع آوری نمی کنند؟

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کمبودهای دارویی، افزود: منابع متعدد داروی تقلبی، داروی وارداتی غیرقانونی یا نشت از طریق های مختلف به بازارهای غیرقانونی وارد می شود.

حریرچی در پاسخ به این سوال که همه می دانند که ناصرخسرو بازار سیاه داروست چرا این بازار برچیده نمی شود؟ گفت: حتی یک ربع فعالیت این بازار هم قابل توجیح نیست. برخوردهای لازم و قاطع صورت می گیرد. ولی به صفر رساندن بعضی از مسائل مانند موادمخدر بسیار سخت و پیچیده است. موضوع این است که تا زمانی که تقاضای داروی غیرقانونی وجود دارد، عرضه داروها در ناصرخسرو هم وجود دارد. بنابراین باید با فرهنگسازی مردم بدانند که این داروهای غیرقانونی حتی اگر اصل هم باشند به دلیل توزیع نامناسب تاثیر و کیفیت ندارند و تقاضای این بازار کاهش یابد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 602883 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟