عیسی کلانتری : 21 هزار هکتار از مساحت کشور امسال سوخت / هیچ ارتفاع بالای 4500 متری امکان تصرف ندارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، فعالان محیط زیست این اظهار نظر را به پای عدم اطلاع رییس سازمان محیط زیست گذشتند. در واقع این شائبه قابل دفاع بود،حجت الاسلام خادمی توانسته بود تمام 5600 هکتار را به اراضی خود تبدیل کند. از آنجا که این تصرف از چشم سازمان محیط زیست مخفی مانده بود و زمانی که امامزاده تقاضای قطع درختان را کرد، این سازمان متوجه شد، رئیس سازمان محیط زیست به بی اطلاعی متهم شد. عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به خبرنگار رکنا، این شبهات را پاسخ داد.

5200 هکتار آق مشهد امکان وقف ندارد

کلانتری گفت: در حقیقت تنها 400 هکتار از این اراضی امکان وقف دارند. اگر بنده گفتم که 400 هکتار از این اراضی وقف هستند، منظورم بخشی از اراضی بود که امکان وقف دارند. 400 هکتار از این اراضی خانه و حمام و زمین کشاورزی، روستا و دامداری و ... است که می تواند مورد ادعای سازمان اوقاف یا امامزاده قرار بگیرد. الباقی انفال هستند و انفال امکان وقف ندارد. اگر کسی بخواهد بر 5200 هکتار باقی مانده دست اندازی کند، غصب انجام داده است. طبق قانون کشور کسی نمی تواند اموال مردم را غصب کند. پس من در رابطه با اراضی غیرانفال ابراز نظر کردم و بدیهی است که باقی آن اگر هم وقف شود غصب شده است.
 

وی در ادامه افزود: تکلیف آن 5200 هکتار مشخص بود و من آن را بیان نکردم. ما باید اطلاعات درست به مردم بدهیم. منظور بنده این بود که امام زاده باید در خصوص آن 400 هکتار وضعیت اسنادش را مشخص کند. باقی آن از موضوع وقف خارج است و صاحب آن مردم هستند. کسی نمی تواند جنگل را وقف کند. ما اطلاعات کامل به مردم نمی دهیم. هیچ جای قانون کشور انفال نمی تواند غصب شود. اگر سازمان اوقاف وقف کرده است کاری غیرقانونی کرده است. این مشکل را در خصوص دماوند هم داریم. هیچ ارتفاع بالای 4500 متری امکان تصرف ندارد. این ارتفاع با بالا منابع طبیعی محسوب می شود. هرکسی هرجا را می خواهد وقف کند، باید مالکیت خود را ثابت کند. در رابطه با آن 400 هکتار ما گفتیم که باید مالکیت خود را ثابت کنند.

سازمان جنگل ها و ثبت اسناد به آق مشهد ورود کنند

رئیس سازمان محیط زیست گفت: بنابراین در رابطه با 5200هکتار تکلیف روشن است. در واقع خود سازمان اوقاف هم مدعی نیست. اگر سند هم خورده باشد خودبخود سند ابطال می شود. زیرا ما به طبق قانون اساسی رسمیت نمی شناسیم که جنگلی وقف شده باشد. در واقع سازمان جنگل ها باید از منافع خود دفاع بکند. این وظیفه آنها است و ما نمی توانیم در کار سازمان جنگل ها دخالت کنیم. همچنین وظیفه سازمان ثبت اسناد است تا سریعا سند جنگل هایی را که تصرف شده ابطال کند.

در آتش سوزی جنگل نباید تصمیم هیجانی گرفت

همچنین عیسی کلانتری، در خصوص آتش سوزی های جنگل و امکانات اطفا حریق، گفت: باید قبول کنیم که در تمام دنیا آتش سوزی جنگل رخ می دهد. نباید تصمیمات هیجانی بگیریم. یک کشور سیل دارد، زلزله دارد، آتش سوزی دارد. بطور مثال امسال به ددلیل گرمایش هوا و ازاد شدن گاز متان از باتلاق های سیبری، یک میلیون هکتار از جنگل هاشان سوخت. بنابراین آتش جزوی از وقایع طبیعی است. چه انسانی باشد و چه طبیعی.
 

2360 هکتار جنگل و 19 هزار هکتار مراتع سوخت

وی در ادامه بیان کرد: امسال 2360 هکتار کشور جنگل سوخت. 19 هزار هکتار هم مراتع سوخت. 90 درصد آن اشتباه یا عمد انسانی بود. ما باید واقع بین باشیم. جنگل های زاگرس دسترسی جاده ای ندارد، به هر دلیلی بسوزد، نمی شود به راحتی اطفا کرد. یک هلی کوپتر 1000 متر مکعب آب حمل می کند. سال 97 که زاگرس آتش گرفت، 5 هلیکوپتر گرفتیم که 5000 متر مکعب آب حمل می کرد. یک هواپیمای جنگی که به آب پاش بدل شده بود، می توانستیم 80 هزار متر مکعب آب در روز جابه جا کنیم. نهایتا صد نفر هم نیرو داشتیم. عملا برای آتش هیچ تاثیری نداشت. خب شما می گویید پایگاه آتش نشانی هوایی ایجاد کنیم. یک پایگاه هوایی حداقل 5 هلی کوپتر می خواهد. بگذریم از اینکه همین پایگاه ها در استرالیا آب از اقیانوس بر می داشتند روی جنگل می ریختند، اما عملا کاری نمی توانستند بکنند. هلی کوپترهای آنها نیز بسیار مجهز بود.

امکانات اقتصادی برای ایجاد پایگاه هوایی آتش نشان ندارم

کلانتری گفت: نود درصد آتش سوزی ها خصومت شخصی یا سوزاندن خاشاک بجا مانده در اراضی کشاورزی است. ما باید فرهنگی بر این مسئله کار کنیم. ایجاد سی تا چهل پایگاه نظامی آتش نشانی هوایی در کشور بالغ بر 200 میلیون دلار سالیانه هزینه دارد. تا 2 هزار هکتار جنگل را نجات بدهیم . این نه از نظر عقلی و نه از نظر اقتصادی صرفه ندارد. هلی کوپترهای ما برای زمان جنگ است. حداقل سه بار عمر مفیدشان تمام شده است. من نمی توانم نیرو را با آن هلی کوپتر به آتش بفرستم. خلبان را سه بار بفرستم بار چهارم حتما سقوط می کند. پاسخ خون این جوان ها را چه کسی می دهد؟ در کل می گویم که امکانات اقتصادی برای من برای ایجاد پایگاه های آتش نشانی هوایی وجود ندارد.

پیگیریم نیروهای مردمی بیمه بی نام شوند

رئیس سازمان محیط زیست گفت: ما سعی می کنیم فعالیت فرهنگی را بیشتر کنیم. همچنین، طبق ماده 20 پیشگیری از سوانح غیرمترقبه، مردمی که بسیج می شوند تا به کمک نیروهای منابع طبیعی و اطفاکننده بیاند، بیمه بی نام شوند. مردم بدانند که وقتی وارد آتش شدند مانند محیط بان با آنها رفتار می شود. هر نوع ابراز عقیده دیگر احساسی است.

مسبب معدنکاری در دالان کوه مجلس است

عیسی کلانتری، در خصوص معدن کاری در دالان کوه اصفهان گفت: ما یک مشکلی با کل معدن کاران داریم. ما نمی توانیم جلوی آنهایی که انهایی که قبلا مجوز گرفته اند را بگیریم. درست است که آنجا منطقه حفاظت شده است اما این اتفاق حاصل کار مجلس است. مجلس در سال 1390 قانون معادن را اصلاح کرد. اما این اصلاح یک طرفه به نفع معادن تصویب شد. بنابراین آنها می توانند هر جا دلشان خواست با هیچ ملاحظه ای برای محیط زیستی اکتشاف بکنند. بریزند یا منفجر کنند. این را مجلس مستثنا کرده و ما دنبال اصلاح قانون هستیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 602539 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟