نابودی خاک های جنگلی مازندران برای باغ سازی در ویلاهای بزرگ

به گزارش خبرنگار رکنا، در بالا نمونه هایی از اظهارات فعالان فضای مجازی، نشریات و فعالان محیط زیست را می خوانید که در طی سال های متمادی تکرار شده است. کلمه خاک چالش برانگیز است. وقتی اخبار چنین هیجانی پیدا می کند، افراد خاک ایران را معادل تمامیت ارضی تلقی می کنند. در واقع اینگونه نیست و فروش هرگونه خاک را معادل کار معدن و فروش خاک های زیرزمینی تلقی کرد. اما عواقب محیط زیستی برداشت خاک وخیم است و نگرانی وارسته از شور و تعصب لازم است تا به اینگونه مسائل بپردازد. اینگونه دیگر فروش خاک جنگل های گیلان به کشور امارات همانقدر بد است که فروش آن به ویلاسازان تهران. اما باید ببینیم که خاک فروشی تا چه میزان گسترده است. به تازگی در کنار قاچاق چوب در مازنداران، از قاچاق خاک هم صحبت به میان آمده است. این خبر با توجه به عواقب محیط زیستی آن نگران کننده است.

پرویز بهزاد، فعال محیط زیست، در گفت و گو با رکنا، موضوع خاک، فرسودگی آن به دلیل برداشت بی رویه را تشریح می کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بهزادی گفت: این قبیل اخبار از حدود 30 سال پیش آغاز شدند و مکررا به ما می رسیدند. البته به نظر بنده موضوع تاحدی صحت داشت، شاید نه به گستردگی شایعات. زمانی که در بوشهر بودم تحرکاتی را دیدم. آنجا سنگ های عظیم الجثه ای را با لنج جابجا می کردند و پرسش و جوی من از اهالی محلی به آنجا رسید که برای ساخت جزایر نخل معروف امارات می برند. اما سندی مبنی بر خروج خاک از ایران نیست که بتوانیم بر آن اتکا کنیم. متاسفانه مسئولین با هیجانات همدلی نکردند و توضیحی برای آرامش و اطمینان ندادند. تنها تکذیبیه واکنش آنها بود. در واقع وقتی که سندی وجود ندارد، تکذیبیه آنها می تواند معتبر تلقی شود. دلواپسی مردم این است که اگر چنین اتفاقاتی افتاده باشد، یعنی تریلی تریلی خاک از کشور خارج شود، بی هماهنگی با مقامات ممکن نیست. صحبت از جابه جا کردن حجمی معادل یک کوه است. پس این است که همراه با سکوت مسئولین مردم را نگران می کند. ما هم امیدواریم اخبار کذب باشد.

اتهامی بیش از فقدان نظارت بر گردن دولت است

وی اشاره کرد: در آسیب های محیط زیستی نمی توان نقش دولت را نادیده گرفت. در واقع مفهومی به اسم بخش خصوصی در ایران از بین رفته است. کجا یک تشکیلات اقتصادی وجود دارد که حضور دولت را در آن نبینیم؟ پس، اگر ما بخش خصوصی نداریم و مداوم از بخش خصولتی صحبت میکنیم، هر جا که معدن و بهربرداری به طبیعت خسارت زد، دولت نقش پررنگ دارد. یعنی اتهامی بیش از فقدان نظارت بر گردن او است. در واقع بخش های خصوصی روابطی بسیار مستحکم با دولت دارند، پس مسلما هیچ اقدام تخریبگری دور از چشم مقامات دولتی نیست. در واقع اگر دولت ها دست به این اقدامات بزنند که واقعا فاجعه است، پس آنچه است واقعا فاجعه است.

برداشت مخرب شن و ماسه  ساحلی از سواحل گیلان

بهزاد گفت: بزرگترین برداشت خاک که خسارات عظیمی به را به محیط زیست، اقتصاد و اجتماع مردم گیلان زد، برداشت شن و ماسه ای ساحلی است. این اقدام ناشایست دولتی بود که سال های آینده ما خساراتی بیش از آنچه تاکنون دیدیم از این اقدام خواهیم دید. آنها به راحتی شن ماسه ای ساحلی را برداشت کردند و برای ساخت و ساز استفاده کردند. مناطقی که برداشت شدند، هم اکنون گودالهایی را تشکیل داده اند که مرکز رشد و تکثیر انواع حشرات موزی و جوندگان است.


سوداگران خاک جنگل مسببان آسیب های وحشتناک هستند

وی در ادامه بیان کرد: همچنین برداشت خاک های جنگلی، برای باغ سازی در ویلاهای بسیار بزرگی که در سواحل دریای خزر و جاهای دیگر ساختند. که به نظر می آید قاچاق خاک مازندران که ذکر شد، با این منظور باشد. این مکررا توسط دلالان استان و حتی در مواقعی شهردار شهرها انجام شد. این کار آسیب های وحشتناکی برای جنگل و آحاد مردم دارد و البته سودهای کلانی هم برای سوداگران دارد. متاسفانه سال ها است که این اقدامات در گیلان و مازندران سالها است ادامه دارد. نمی دانم باید منتظر چه وقایع و بحران هایی به سبب این اقدامات باشیم. کوچکترین تاثیر اینگونه اقدامات سیل بوده است، چرا که پوشش گیاهی را از منطقه می زداید.
 

مشکل مقامات و قاچاقچیان نیستند ، یاس مردم است

این فعال محیط زیست گفت: اما نکته ای وجود دارد که باید صراحتا بگویم. مشکل مقامات و قاچاقچیان نیستند. من ساکن گیلان هستم. به چشم دیدم که در هر موردی که مردم وارد عرصه شدند اقدامات مخرب متوقف شد. وقتی می گویم وارد عرصه شدند یعنی طرح شکایت کردند. در مواردی که به خاطر برداشت شن های سواحل معترض شدند، در آن موقعیت ها برداشت متوقف شد. در همان موردی که ذکر کردم شهرداری خاک جنگل را برداشت می کرد، وارد شدند و شهردار ازل شد و برداشت متو.قف شد. اما چرا در موارد دیگر آنها هیچ اقدامی نمی کنند، چه کسی آنها را به یاس و بی تفاوتی امر کرده است؟ پاسخ آن است که هیچ کس. پس اگر مردم می خواهند که تغییری در سرنوشت آنها حاصل شود، اگر می خواهند که طبیعتشان زنده بماند، یک اعتراض وکردن و توجه و ورود کردن، کار بزرگی محسوب نمیشود. از آن دریغ نکنند. بالاخره باید روزی این نقد را به عملکرد مردم وارد کنیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 598156 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟