کشاورزی بر روی زمین های زراعی ایران توسط شرکت های خارجی /  نه ارز می آید و نه تکنولوژی، کشاورزی و منابع می میرند

کشاورزی – سرمایه گذاری خارجی | استناد قانونی درباره حق تملک اتباع بیگانه در ایران براساس بند ۸ اصل ۴۳ و اصل ۱۵۳ قانون اساسی است. این اصول مبتنی بر همان موضوع قاعده نفی‌سَبیل هستند. براساس قاعده نفی‌سَبیل، نباید در کشور اقدامی انجام داد که منجر به توسعه سلطه اقتصادی بیگانه بر منابع طبیعی و اقتصادی کشور شود.

در مواد یکم تا چهارم آیین‌نامه اجرایی «چگونگی تملک اموال غیرمنقول توسط اتباع خارجی غیرمقیم»، درباره امکان مالکیت اتباع بیگانه حقیقی با هدف سکونت یا کسب صنعت شرح داده شده ‌است. در این آیین‌نامه شرایطی برای آن دسته از اتباع خارجی که می‌خواهند با هدف سکونت یا کسب صنعت، ملکی را خریداری کنند، قید شده است. ازجمله اینکه امکان تملک اراضی کشاورزی برای اتباع بیگانه وجود ندارد.

با این وجود، اگر شرکت هایی باشند که حداقل ۵۱ درصد سهام آن توسط ایرانیان تصاحب شده باشد، می توانند به فعالیت اقتصادی من جمله کشاورزی بپردازند. با توجه به این که حساسیت ها همچنان باقی است، با جلال محمود زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت و گو کردیم تا به محدودیت ها و امکانات قانونی برای شرکت های خارجی و ورود سرمایه انها به بحث کشاورزی بپردازیم.

شرایط ورود شرکت های خارجی به کشاورزی در ایران 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، محمود زاده اظهار کرد: امکان واگذاری زمین یا منابع طبیعی به هیچ نفری از اتباع خارجی، به تنهایی وجود ندارد. این افراد یا شرکت ها باید شریک ایرانی داشته باشند و آن شریک ایرانی باید بالای ۵۱ درصد از سهام شرکت را دارا باشد. در این صورت قدرت تصمیم گیری در دست ایرانیان است. ۵۱ درصد سهام یعنی مدیر عامل و مدیران یک شرکت ایرانی خواهند بود. بنابراین آنها می توانند نسبت به بهربرداری از زمین ها و منابع آبی مانند چاه ها اقدام کنند. اما تمام منابع طبیعی و چاه های مذکور مورد نیاز آن ها، مورد نیاز آنها باید به نام ایرانیان باشد.

تخلف یک شرکت خارجی در ایران

وی به این پرسش که « طبق بررسی ما یکی از شرکت های کشاورزی در ایران که دارای ۵۵ درصد سهام ایرانیان است، مدیر عاملی خارجی دارد. با توجه به اشاره شما به بکارگیری مدیران ایرانی، آیا تخلفی صورت گرفته است؟» پاسخ داد: بله این تخلف است. در واقع اگر در یک شرکت ۵۵ درصد سهام از آن ایرانیان است، مدیرعامل آن شرکت حتما باید ایرانی باشد. نه تنها مدیر عامل آن بلکه اکثریت هیئت مدیره آن باید ایرانی باشد.

نباید سخت بگیریم و مانع ورود سرمایه گذاری به کشور شویم

محمودزاده در جواب این سوال که « آیا لزومی برای بکارگیری نیروی کار ایرانی ( اعم از کارگر، کادر فنی و ... ) وجود دارد یا خیر؟ » گفت: آنها می توانند پرسنل ایرانی یا خارجی به کار بگیرند. البته جذب سرمایه گذاری خارجی با هدف آوردن اعتبار انجام می شود تا ایجاد شغل. تلاش می کنیم تا شرکت هایی به ایران ورود کنند که مسبب تولید اشتغال هم باشند. در واقع، وقتی یک شرکت به ایران وارد می شود و شروع به کار می کند، باید پیرو تمام قوانینی باشد که قانون ایران برای شرکت های ایرانی قائل شده است. با آنها مثل شرکت های ایرانی برخورد می شود. در خصوص واردات و صادرات بذر و محصول، مانند شرکت های ایرانی هستند. نباید به اختیارات و گستردگی مکار آنها اشکال وارد کنیم. بگذاریم این شرکت ها بیایند و ارز بیاورند و سرمایه گذاری کنند. باید تابع مقررات باشند اما نباید مقرراتی ایجاد کنیم که مانع سرمایه گذاری شود.

ورود سرمایه خارجی در کشاورزی سبب بیکاری زارع و واردات می شود

اظهارات محمودزاده مبتنی بر اهمیت سرمایه گذاری خارجی در کشور و البته حفظ منافع ایرانیان است. اما در بحث بکارگیری نیروی کار خارجی همه با او هم عقیده نیستند.

بسیاری از افراد می گویند که باید به موضوع بیکاری در ایران توجه بیشتری کرد. این شرکت ها باید سبب اشتغال آفرینی در ایران شوند. یا حداکثر به حوزه فعالیت این شرکت ها توجه شود.

یکی از افرادی که در این مقوله با این عضو کمیسیون کشاورزی زاویه دارد، حسن باقری، فعال کارگری و نایب رییس کانون اسلامی کار تهران است. او معتقد است که در ورود سرمایه های خارجی باید به حوزه فعالیت آنها دقت کنیم. ما در کشاورزی نیاز و وضعی متفاوت با صنعت داریم.
نایب رییس کانون اسلامی کار تهران، در گفت و گو با خبرنگار رکنا، گفت: در حوزه اشتغال، چراغی که به خانه روا است برای مسجد هم توصیه نمی شود. ما منع قانونی برای بکارگیری کارگر خارجی نداریم اما چه تعداد کارگر ایرانی بیکار داریم و آنها در چه شرایطی زندگی می کنند؟ شاید بهتر باشد منع قانونی به وجود بیاورند.

به جای کشاورزی سرمایه خارجی را به خودرو و دارو وارد کنند

وی در ادامه افزود: یک زمانی بحث تکنولوژی مطرح است، مانند مترو که آنها و کارگرانشان می آیند و تشکیلات را بنا می کنند، به کارگران ما آموزش می دهند و می روند. آنجا شاید حضور کارگر خارجی مفید باشد، اما در بحث کشاورزی اوضاع متفاوت است. اصلا چرا شرکت های خارجی باید به کشاورزی ورود کنند. مگر آنها خواسته اند که کشاورزی ما را صنعتی کنند. چرا نمی خواهند سرمایه خارجی به صنعت خودروسازی وارد شود که مردم را از فلاکت تولیدات داخلی نجات دهند.
 

آیا کشاورزی تنها موقعیت ما برای جذب سرمایه خارجی بود؟

باقری گفت: از مقوله اشتغال که بگذریم، ورود سرمایه خارجی به کشاورزی سنتی ایرانی به ضرر ایران و کارگران ایرانی است. این کار هم اشتغال را و هم کشاورزی ما را نابود می کند. آنها که نیامده اند از خود تکنولوژی بجا بگذارند. همان کاری را بر زمین های ما می کنند که قرار بود کشاورز خودمان بکند. چرا در شرایطی که منابع طبیعی مراتع را از کشاورزان پس می گیرد و آنها امکان زراعت را از دست می دهند، یک شرکت خارجی باید در زمین های ما زراعت کند. در حال حاضر کشاورزان ما حاضرند به کشورهای خارجی بروند تا زراعت کنند. آنوقت دولت زمین ها را به شرکت های خارجی بدهد. ما در شرایطی نیستیم که کشاورز کم داشته باشیم و زمین هایمان را به خارجی ها بدهیم. در این همه صنعت باید در کشاورزی سرمایه خارجی جذب می شد؟ چرا در دارو این کار را نمی کنند که مشکلات دارویی کشور کم شود؟ ما هم به نیروی کار خودمان لطمه می زنیم و هم به منابع کشاورزی کشور و هم سنت کشاورزی که هرگز تلاشی برای صنعتی کردن آن انجام ندادیم.

ورود سرمایه خارجی به کشاورزی ارزآور نیست

نایب رییس کانون اسلامی کار، گفت: ورود سرمایه خارجی به کشور، نه ارزآور است و نه اشتغال افرین است و نه صنعت آفرین. کاری نکنند که بلای مناطق آزاد را سر ما بیاورند. منطقه آزاد ساختند که واردات و صادرات شکل بگیرد، اما عملا جز واردات هیچ چیز شکل نگرفت. مگر ما در مناطق آزاد چقدر صادرات داشتیم؟ الان هم کارگر و کشور ما به بهانه ورود سرمایه و ارز بیکار می شوند، اما عملا آنچه که زارع ما باید می کاشت را خارجی می کارد، همانجا که ما می فرختیم می فروشیم و فقط ما می شویم خریدار بذر کشورهای خارجی که اساسا ارز از کشور خارج می شود. در واقع مسئولین متمسک امری برای رفع مشکلات می شوند که قرار است نتیجه ای دیگر بدهد اما اساسا نتیجه عکس می دهد چون شرایط ما را نمی سنجند. باید بگوییم اگر به بهانه رونق اقتصادی کاری می کنید، توجه کنید که از آن رونق اقتصادی حاصل شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 598107 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟