اجازه مدیریت شهری برای فعالیت دستفروشان تا ساعت 2 بامداد

دستفروشان/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تا دو دهه پیش آنقدر تعداد دستفروشان زیاد نبود و بیشتر دستفروشان شب عید در سطح شهر دیده می شدند . بیشترشان می گفتند همین فروش شب عید می تواند زندگی شان را تغییر دهد. موج بیکاری و گرانی ها اما هم به تعداد دستفروشان افزود و هم از برکت فروش شان کاست.

حالا آنها باید هر روز کار کنند تا زندگی شان را بگذرانند و اگر یک روز فروش نداشته باشند، شرمنده سفره خانواده شان می شوند. اما ویروس کرونا بدون دعوت مهمان مردم ایران شد و چشم دیدن همان یک لقمه نان را هم در سفره دستفروشان نداشت.

آنها زندگی را به سختی پشت سرگذاشتند تا روزهای «کار ممنوع»! تمام شد و دوباره توانستند به خیابان و مترو بیایند.

تلاش عضو شورای شهر برای کمک به دستفروشان

زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران درباره دستفروشان به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: تلاش کردم از طریق بنیاد مستضعفان و شهرداری مناطق دو مرحله نفری یک میلیون در اختیار دستفروشان شناخته شده قرار دهیم.

الزام شهرداری برای تامین مکانی برای فعالیت دستفروشان

وی افزود: یک طرح اقتصادی را پیشنهاد کردیم تا با وجود شرایط اقتصادی به ویژه برای دستفروشان، فرصت بیشتری به کسب و کارها بدهیم. یعنی دستفروشان شب ها ساعات بیشتری فعالیت کنند. این طرح را مصوب کرده و در اختیار شهرداری قرار دادیم و تاییدیه هیئت تطبیق را هم گرفته است. منتظر لایحه شهرداری درباره اقدامات اجرایی آن هستیم. شهرداری باید جاهایی را برای دستفروشان معین کند تا آنها بتوانند فعالیت کنند.

نژادبهرام با اشاره به این که این طرح دو هدف مهم را دنبال می کند، تاکید کرد: اگر شهروندان فرصت بیشتری برای خرید داشته باشند از تجمع پیشگیری می شود اما با محدودیت ساعت خرید مسلما تجمع بیشتر می شود. از سوی دیگر به دلیل کاهش خرید و فروش و تردد شهروندان در دوره کرونا، فروش دستفروشان کمتر شده است. با افزایش ساعت کار دستفروشان احتمال فروش دستفروشان افزایش می یابد و مسائل اقتصادی شان تا حدودی مرتفع می شود.

ثبت نام دستفروشان در سامانه مدیریت شهری

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که هر دستفروشی می تواند شب ها فعالیت کند یا فقط دستفروشان شناسایی شده اجازه فعالیت دریافت می کنند؟ گفت: احتمالا افرادی که در سامانه ثبت نامه کرده اند می توانند فعالیت کنند. اما تعیین نکردیم که چه دستفروشانی در شب فعالیت داشته باشند. ما از شهرداری خواستیم که شهرداری زمینه ای فراهم کند و دستفروشان تا ساعت 2 شب بتوانند در فضای عمومی فعالیت داشته باشند و نیازهای خود را تامین کنند.

نژادبهرام درباره شناسایی دستفروشان تاکید کرد: از طریق شهرداری های نواحی توانستیم بخشی از دستفروشان را شناسایی کنیم. سامانه ای را شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر راه اندازی کرده است که دستفروشان در آن ثبت نام می کنند و راستی آزمایی می شود و مشخصات آنها در لیست رسمی ثبت می شود. اطلاعات بخشی از دستفروشان نیز توسط شرکت حریم بان، شهربان ارائه شد و در مرحله اول 4هزار نفر و در مرحله دوم 5هزار نفر از دستفروشان را شناسایی کردیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 597442 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟