پروتکل لازم برای بازگشایی مدارس / شستشوی دستها هر ساعت یکبار / کتب را با مشمّا جلد کنند و با الکل گندزدایی

کووید۱۹ – مدرسه | ویروس کووید۱۹، بر روی پلاستیک ( یعنی جنسی که از آن خودکار را می سازند) ۳ روز و بر روی کاغذ تا ۴۸ ساعت باقی می ماند. بسیاری از خانواده ها نگران آن هستند که کودکانشان چگونه باید از خود در برابر ویروسی با این ماندگاری بر روی اجسام محافظت کنند. اجسامی که لوازم تحصیل محسوب می شوند و مدرسه بدون در دست داشتن کتاب و قلم و ... بی معنا است. اما توصیه هایی وجود دارد که اگر خانواده ها به کودکانشان بیاموزند و اگر مراقبین در مدرسه ممارست کنند که کودکان آنها را انجام دهند، تا حدی از ابتلای کودکان جلوگیری می کند. دکتر حمید سهراب پور، متخصص بیماری های عفونی، استاد دانشگاه و فوق تخصص ریه، در گفتگو با رکنا، این توصیه ها را از سر گذراند.


کتب را با مشمّا جلد کنند و با الکل گندزدایی کنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سهراب پور گفت: موثرترین راه برای گندزدائی کتابها این است که دانش اموزان کتاب خود را با نایلون جلد کنند، پس جلد کتاب ها را روزی سه یا چهار نوبت در مدرسه با الکل ضدعفونی کنند. ویروس روی کاغذ می تواند تا ۴۸ ساعت باقی بماند ولی از آنجا که مشمّا نفوذ ناپذیر است و ویروس نمی تواند در بافت آن نفوذ کند، شتشو با الکل سودمند است. یا از دفترچه هایی استفاده کنند که جلد روغنی داشته باشد تا امکان گندزدایی باشد.


مدرسه هنگام ورود و خروج دانش اموزان ضدعفونی را انجام دهد

وی افزود: بهتر است که مدرسه این اقدام گندزدایی کتب و ابزار تحصیل را بطور ساعتی انجام دهد. از آنجا که سهل انگاری کودکان بیشتر است، این به سلامت کودکان و البته متولیان مدرسه کمک می کند. بهتر است که با ورود و خروج دانش آموزان به مدرسه ضدعفونی انجام شود. همچنین آموزش ببینند که در خانه نیز این اقدام را انجام دهند.



استفاده از تبلت و پی دی اف به جای کتاب توصیه نمی شود

این متخصص بیماری های عفونی، گفت: استفاده از تبلت و تلفن برای خوانش پی دی اف یا جایگزین کتاب درسی توصیه نمی شود. زیرا این ابزار یکی از مهم ترین ابزار سرایت ویروس تلقی می شوند. بنابراین بهتر است که اگر کودکان از گوشی یا تبلت استفاده می کنند، آن را با دیگران به اشتراک نگذرانند و دائما آن را ضدعفونی کنند. لازم است به کودکان یاد داده شود که از دست زدن به دهان ، بینی و چشم خود خودداری کنند. متاسفانه داخل کتاب ها امکان ضدعفونی ندارد، بنابراین کودکان کتاب های خود را انفرادا استفاده کنند.


شستشوی دست ها هر ساعت یکبار باید به عادت بدل شود

سهراب پور گفت: باید یاد داده شود که کودکان هر ساعت یکبار دستان خود را با صابون بشورند. این باید به یک عادت تبدیل شود و ساعتی انجام شود. لوازم در صورتی که فرد دست به لوازم بزند و به چشم و دهان و بینی خود بمالد، سبب بیماری می شود.



بازی و ورزش در فضای باز برای دانش اموزان مفید است

وی بیان کرد: ورزش در فضای باز مضر نیست و بسیار خوب هم است. اما سالن ها باید تعطیل کنند. حضور در سالن های دربسته می تواند شیوع ویروس را بیشتر کند. بنابراین مدارس از سالن های در بسته خود استفاده نکنند. لازم است خانواده ها به فرزندانشان یاد بدهند که از حضور در سالن های دربسته برای ورزش خودداری کنند.


ابخوری ها باید ۷ بار در روز گندزدایی شود

سهراب پور گفت: لازم است که سرویس های بهداشتی مدام و توسط مسئولین مدرسه گندزدایی شود. بویژه مهم است که شیرآلات مدام گندزدائی شود. زیرا که این شیرابه ها مدام توسط بچه ها دستمالی می شود. مکررا و حداقل ۷ بار در روز باید شیرآلات گندزدایی شود. باید به دانش آموزان آموزش داد که هنگام استفاده از آبخوری، دست خود را با صابون بشویند.



تغذیه و توزیع غذا در بسته های در بسته انجام شود

وی در پایان گفت: در رابطه با تغذیه هم باید گفت که کاری که ما در بیمارستان انجام می دهیم مفید است. یعنی استفاده از مواد مغذی در بسته بندی های آماده شده که می تواند سلامت دانش آموزان را تضمین می کند. مدرسه هم اگر قصد دارد غذا توزیع کند بهتر در بسته های در بسته این کار را کند که از آلوده شدن بچه ها جلوگیری به عمل اید. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 597166 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟