ضعف اورژانس اجتماعی در ورود به خشونت های کلامی / امکان درخواست کمک نامحسوس زنان با یک اپلیکیشن

خشونت / به گزارش خبرنگار اجتماعی، علاوه بر توانمندسازی اجتماعی در سکونت های غیررسمی یکی دیگر از وظایف اورژانس اجتماعی مداخله در بحران های خانوادگی و خشونت های خانگی است. بحران هایی که گاه به بزهکار و حتی قتل های خانوادگی ختم می شود. مداخلات مددکاران اورژانس اجتماعی اما محدود است و مانند کشورهای دیگر نمی توانند در لحظه تصمیم بگیرند.

محمود علیگو، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که اگر فردی مورد خشونت کلامی قرار گیرد، توسط اورژانس اجتماعی حمایت می شود؟ به خبرنگار اجتماعی گفت: خشونت کلامی پروتکل خاص خود را دارد و اورژانس اجتماعی پرونده هایی با موضوع خشونت کلامی را به 1480 (مرکز مشاوره بهزیستی) ارجاع می دهد تا خشونت بدون مداخله حضوری و با مشاوره حل می شود. البته اگر این مشاوره کلامی به خشونت های حاد خانگی منجر شود، حتما اورژانس اجتماعی مداخله خواهد کرد.

محمود علیگو، رئیس اورژانس اجتماعی کشور

اپلیکیشن هشدار دهنده آسیب به زنان

در بسیاری از کشورها زنان اپلیکیشینی در موبایل خود دارند که در صورت بروز مشکل یا خطر بلافاصله از طریق آن به مددکاران اجتماعی پیام کمک ارسال می شود اما در ایران از این نوع کمک و اطلاع رسانی ها خبری نیست آنهم با وجود آمار بالای خشونت علیه زنان و به طور خشونت های خانوادگی.

محمود علیگو با اشاره به این که در حال به روزرسانی و دیجیتال اورژانس اجتماعی هستیم، تاکید کرد: در اپلیکیشن ها افراد هویت دار می شوند و می تواند از قابلیت های آن استفاده بهینه ای کنند. با دیجیتال شدن سیستم اورژانس اجتماعی این اپلیکیشن نیز قابلیت طراحی پیدا می کند. فکر می کنم تا یکسال آینده اپلیکیشنی طراحی خواهیم کرد تا زنان و کودکان بتوانند از طریق آن با اورژانس اجتماعی درخواست کمک کنند.

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که در طراحی اپلیکیشن کمک رسانی چه معیارهایی را در نظر خواهید داشت؟ گفت: اصلی و مهم ترین معیار اپلیکیشن های طراحی شده در جهان مدل SOS است. یعنی فرد بتواند دقیق و نامحسوس درخواست کمک کند. این اپلیکیشن ها قابلیت های دیگری مانند اطلاعات، مشاوره های حقوقی، روانشناخت و... دارند. ما هم چنین اپلیکیشنی را برای طراحی در نظر گرفته ایم.

اشاره های نامحسوسی که نشان از خشونت دارد

در کشورهایی مانند آمریکا که خشونت علیه زنان و کودکان زیاد است بعضی از حرکت های دست نشانه در خطر بودن زنان و کودکان است. محمود علیگو در پاسخ به این سوال که چرا این حرکت ها را به کودکان آموزش نداده و در جامعه این موضوعات را فرهنگسازی نمی شود؟ تاکید کرد: ما به آموزش های پایه تری در کشور نیاز داریم. ابتدا باید آموزش های ارتباط موثر و ضد خشونت و... ارائه شود چرا که کاهش خشونت یکی از دغدغه های اساسی سازمان بهزیستی، وزارت کشور، شورای اجتماعی کشور و... است.

وی با بیان این که در کاهش خشونت به توفیقاتی دست پیدا کرده ایم، افزود: تعداد قتل در سال یا طلاق هایی که با خشونت همراه بوده به صورت محسوسی در کشور کاهش پیدا کرده است. البته باید در نظر داشت که عناصر و عوامل مرتبط با خشونت تک عاملی نیستند و به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برمی گردد. تمام این شرایط است که باعث می شود مردم از کوره در بروند و خشم آنها به خشونت تولید شود. بنابراین باید آموزش هایی را همه گیر کنیم که تاب آوری مردم را نسبت به خشونت (نه نسبت به بی تفاوتی) تغییر دهیم.

خشونت پذیری زنان / خشونت علیه زنان

ساختار شهری خشونت زاست

محمود علیگو با اشاره به این که شهر چقدر در خشونت تاثیرگذار است؟ اظهار کرد: خشونت را باید همه جانبه دید و دستگاه ها و ارگان های متعدد بدانند در کاهش آن دخیل هستند. به عنوان مثال ترافیک اعصاب شهروندان را بهم می ریزد. فضای ساختاری شهر نیز در جهت کاهش خشونت نیست. از سوی دیگر وضعیت ترافیک، خیابان ها، وضعیت خودرو و موتورها در شهر خود می تواند تولید آسیب و خشونت می کند. قطعا رنگ، ورودی، نما ساختمان ها نیز در آرامش افراد بسیار موثر است. سوال اینجاست که معماری شهری تولید آرامش می کند یا خشونت؟ سه عامل جمعیت، وسعت و چیدمان و مبلمان در جامعه شناسی شهری مورد بررسی قرار می گیرد. وقتی وسعت و ساختار شهر به حدی توسعه پیدا می کند که شهر از کلانشهر هم بزرگتر می شود، یک ساعت طول می کشد که شهروندان از یک سوی شهر به سمت دیگری برسند. بنابراین الزامات تردد نیز افزایش می یابد. مثلا نیاز حمل و نقل عمومی بیشتر از ناوگان موجود می شود و برای تردد شهروندان نیاز به ساختارهای متنوع، متکثر و سریع الحالت بیشتری نیاز داریم.

وی به موضوع جمعیت اشاره کرده و افزود: اگر 1000نفر در یک روز وارد تهران شوند چه کسی از ورود آنها جلوگیری می کند؟ هیچ کس. این در حالی است که افرادی با مشکلات مالی وارد تهران شده و به حاشیه می روند و با آسیب های حاشیه نشینی روبرو می شوند. آسیب های حاشیه نشینی طبیعتا خشونت را افزایش می دهد. شکی نیست که سکونت های غیررسمی ظرفیت تولید خشونت هستند.

محمود علیگو با بیان این که مبلمان شهری نیز در افزایش یا کاهش خشونت بسیار موثر است، اظهار کرد: وجود بوستان و پارک، فضای سبز، محل استراحت، مکان های مشخص و ایمن برای سالمندان یا زنان یا بچه ها و... در شهر بسیار مهم است. به عنوان مثال در بوستان ها و پارک ها ایمنی جسمانی و روانی وجود ندارد. یک خانواده مطمئن نیست کودکش در پارک با شرایط دوستدار کودک روبروست. بنابراین خانواده ها کمتر به بوستان ها و پارک ها می روند و در زندگی آپارتمانی نیز تولید آرامش نمی شود. در زندگی آپارتمانی کودکان مجبورند جلوی تلویزیون، PS4، بازی های رایانه ای و... قرار گیرند که این بازی ها نیز تولید خشونت می کند.

خشونت علیه کودکان

جای خالی فیلم های ضد خشونت در صدا و سیما

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان این که باید دید مردم چقدر نسبت به خشونت آموزش دیده اند؟ تاکید کرد: آموزش و پرورش بخشی از این آموزش ها را به عهده دارد. رسانه ها و صدا و سیما نیز در این آموزش سهیم هستند. چقدر آموزش در موضوع ضد خشونت در صدا و سیما مورد توجه است؟ طی سال های اخیر چند فیلم در مورد کاهش خشونت ساخته شده است؟ در فیلم های شبکه خانگی بیشتر خشونت پخش می شود یا ضد خشونت؟ یکی از کارگردان ها در این مورد اعلام کرد: "چیزی را می سازیم که دیده شود!" این در حالی است که شبکه خانگی مخاطب زیادی دارد.

خشونت پذیری زنان / خشونت علیه زنان

باید اقتصاد کف خیابانی شکسته شود

محمود علیگو با اشاره به این که بارها اعلام کرده ایم به کودکان کار در خیابان کمک نکنید، افزود: باید اقتصاد کف خیابانی شکسته شود. ولی به محض آن که یک کودک شیشه خودرویی را پاک می کند سریع به او پول می دهند. ما در فضاهای مهدکودک ها، حوزه زنان تحت اختیار بهزیستی، مجموعه سبک زندگی معاونت پیشگیری بهزیستی، حتی در مراکز ترک اعتیاد آموزش های لازم ضد خشونت را ارائه می کنیم. اما موضوع ضد خشونت هنوز عمومی نشده است. وقتی می توانیم اعلام کنیم موضوعات ضدخشونت عمومی است که در یک تصادف هر دو طرف بسیار محترم خودروهای خود را کنار خیابان پارک کنند تا پلیس به محل حادثه برسد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 596889 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟