بسیاری از زنان کشاورز و روستایی بیمه ندارند

بیمه روستایی | اگر چه وزیر تعاون، راه و رفاه اجتماعی ، به تازگی گفته است که دولت تلاش کرد منابع صندوق روستایی و عشایر را صیانت کند و در این زمینه مجموع دارایی‌های این صندوق از 13 هزار میلیارد تومان به 100 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و تعداد افراد تحت پوشش صندوق بیمه روستایی و عشایر افزایش یافته است.اما برخی از جراید معتقدند که این صندوق از استقبال و جذابیت کافی برای روستائیان برخوردار نبوده است.

سال پیش، علی شیرکانی" مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، گفته بود که « تا امروز حدود یک میلیون و 750 هزار نفر در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر عضو شده‌اند، اما تعداد بیمه‌شدگان فعال ما که رابطه بیمه‌پردازی خود را با صندوق حفظ کرده اند و می‌توانند از صندوق خدمات بگیرند، تا پایان سال 97 حدود یک میلیون و 30 هزار نفر هستند که تقریبا 20 درصد جامعه هدف ما بوده است» .

پرسش این است که چرا بعد از 15 سال، این صندوق نتوانسته است جایگاه خود را در ایفا کند. آنگونه که جامعه ی هدف آن آینده و بازنشستگی خود را به این صندوق بیمه ای واگذار کنند.

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اشتغال روستایی ، در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا به چرایی اقبال پایین این صندوق می پردازد.

24079585819615f9864bc6a259960776_XL

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حاج اسماعیلی گفت: این بیمه یک صندوق جدید است و از آن جا که منابع آن محدود است نباید انتظار داشته باشیم که خدمات شایانی ارائه کند. به آن علت که اینگونه صندوق ها بر مبنای اعتباراتی قدرتمند می شوند که اعضای ( بیمه پردازان) آن در آن جاری می کنند، باید صبر کنیم که زمان این صندوق را قدرتمند کند. دولت در کشور ما کمتر در صندوق های بیمه ای سرمایه گذاری می کند. این ضعف بزرگی است . دومین ضعف آن عدم مدیریت صحیح منابع جاری در صندوق است.

مدیریت منابع صندوق روستایی نتوانست سقوط پولمان را جبران کند

وی افزود: از آن جهت که قدرت پول در ایران هر روز کاهش پیدا میکند، لازم است که منابع این گونه صندوق ها به درستی مدیریت شود. و اگرنه بنیه صندوق هر روز کاهش پیدا می کند. این سرنوشت صندوق بیمه روستایی هم بود و باید دقت بیشتری در عملکرد مدیران صندوق پیش آید. اینگونه ارزش مالی صندوق و توان ریالی آن حفظ خواهد شد.

بیمه پردازی در بیمه روستایی حمایتی است و توان خودکفایی ندارد

این کارشناس اشتغال روستائی، گفت: از آن نظر که اعضای این بیمه اقشاری نیستند که توان مالی بالایی داشته باشند، حق بیمه پایینی را می پردازند. همچنین دوره های پرداخت بیمه گذاران ماهانه نیست و امتیازی برای آن قائل شده اند که بیمه پردازان بتوانند فصلی، شش ماهه یا سالانه بیمه حق بیمه پرداخت کنند. بدیهی است که خود صندوق منابع کافی را بدست نمی آورد و ذاتا محتاج حمایت دولت است تا پایدار بماند. اگر دولت می خواهد که این صندوق نقش بیمه ای خود را با این شرایط ایفا کند، و شایستگی آن را داشته باشد که مورد اطمینان افراد قرار بگیرد، باید مدیریت و حمایت خود را افزایش بدهد.

صندوق بیمه روستایی نیازمند مدیریت بهتر و حمایت بیشتر دولت است

وی اشاره کرد: اما شکل گیری آن را باید به فال نیک گرفت. زیرا باعث بهبود وضعیت اقشار ضعیف کشور می شود، اما برای حصول به این هدف باید کارآمدی خود را بدست آورد که این منوط به مدریت و حمایت دولت است. اگر اقدامات لازم آنگونه که باید انجام شود انجام بگیرد، بسیاری از روستائیان که بیمه سالخوردگی و بازنشستگی نداشتند، خواهند توانست کهن سالی ایمن تری را تجربه کنند. اگر آنچه گفتیم انجام شود، امیدواری بیشتری به این صندوق خواهیم داشت.

ضعف های مدیریتی نتوانسته است که روستائیان را به صندوق جذب کند

حاجی اسماعیلی در پایان گفت: با توجه به خلاهای مذکور، بسیاری از روستائیان ما از جمله کشاورزان و زنان روستایی نتوانستند از بیمه برخوردار شوند، یا به عبارتی نتوانستند به پشتیبانی این بیمه اطمینان کنند. بنابراین آنهایی که از پیش تحت حمایت بیمه تامین اجتماعی بودند و بنا بود جزو جامعه هدف این بیمه قرار بگیرند، در همان صندوق باقی ماندند . و کسانی که بنیه اقتصادی تامین آن بیمه را نداشتند، در حال حاضر بدون بیمه هستند. امیدواریم مدیریت قابل تری را ببینیم که اطمینان روستاییان را کسب کند و با توان اقتصادی آنها سازگار باشد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 596872 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟