کف هزینه خرید مخدر برای معتادان، روزانه 20 هزار تومان /  عامل ظهور بیشتر اعتیاد خیابانی، رشد تورم

درمان اعتیاد – هزینه ها | هزینه ی مصرفی که عنوان شد نیز بسته به نوع مواد مخدر و کیفیت آن متفاوت است. این هزینه بیشتر مربوط به معتادانی است که متجاهر خوانده می شوند یعنی کف کیفیت مواد مخدر. نکته اینجاست که یک معتاد می تواند هزینه مصرف مواد مخدر را ( با گپ ۱۰۰ هزار تومانی ) صرف اقدامات ترک کند. اما این اقدام تا چه حد می تواند ثمربخش باشد. در حقیقت ما به دنبال عواملی هستیم که سبب می شود برخی از بیماران مبتلا به اعتیاد، از اقدام به بهبودی خودداری کنند. در کنار تمام عوامل اجتماعی و فرهنگی، چه میزان هزینه درمان اعتیاد می تواند مانع اقدام برای بهبودی باشد؟ و این پرسش مهم است که اگر دولت هزینه ای مناسب تر برای ترک اعتیاد معتادان درنظر بگیرد، نتایج بهتری بدست خواهد آورد. سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، در گفت و گو با رکنا، عوامل عدم ترک معتادان را برآورد کرد.

حسن موسوی چلک / رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، موسوی چلک ، ضمن تاکید بر این موضوع که « تخصیص اعتبار بیشتر به ترک اعتیاد به معنای موفقیت بیشتر در بهبود معتادان متجاهر یا غیر متجاهر نیست» ، گفت: تجربه ما نشان داده است که معتادان یا خانواده های آنها، برخوردی مناسب یا منطقی با خدمات رایگان ندارند. بنابراین حتی اگر دولت خدمات رایگان ترک اعتیاد را چند برابر کند، ما شاهذ چند برابر شدن بهبود معتادان، نخواهیم بود. در واقع خدمات رایگان ترک اعتیاد ثمربخش نبوده است.

خدمات رایگان ترک برای معتادان اثربخش نیست

وی در ادامه بیان کرد: بهتر است که معتادان هزینه درمان خود را تامین بکنند. همین می تواند انگیزه درما ن برای انها شود. در واقع یک خاستگاه فرهنگی وجود دارد یا دلایل دیگری که باید بررسی شود. اما ما مشاهده کرده ایم که خدمات رایگان یا مفت، هیچ انگیزه ای در معتادان برای درمان ایجاد نمی کند. معتاد می تواند هزینه مصرف خود را صرف درمان خود کند، اما معتادان برای تامین مواد مخدر خود هر کاری می کنند، به محض انکه به درمان وارد می شوند، هیچ کاری برای نهیه مخارج آن نمی کنند. بنابراین هیچ تعهدی هم به خدماتی که به آنها داده می شود ندارند. برای صرف هر هزینه ی نجات بخشی پا پس می کشند. این برخورد معتادان و خانواده های آنها است که سبب شده است ما بفهیمیم، در ارائه خدمات ترک رایگان به معتادان باید تجدیدنظر کرد.

۲۰ درصد بهبودی خوشبینانه ترین اثربخشی در جهان است

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران ، اظهار داشت: پیچیدگی هایی در موضوع اعتیاد وجود دارد که باید اذعان کنیم ما هنوز کنه این معضل را درک نکرده ایم. مواد مخدر و اعتیاد، تاثیرات چندوجهی بر فرد، هم آمیختگی اعتیاد با معضلات اجتماعی سبب اثربخشی کم تمهیدات ما در مقابله با اعتیاد است.اگر ما بهترین امکانات ترک اعتیاد جهان را برای معتادانمان در نظر بگیریم و نهایت حمایت های شناخته شده را از آنها داشته باشیم، در خوشبینانه ترین حالت ۲۰ درصد از معتادان درمان خواهند شد یا بازگشت نخواهند داشت.

درصد بهبودی از مواد صنعتی به مراتب کم و کمتر از ۲۰ درصد است

موسوی چلک گفت : این درصد در مورد مواد مخدر صنعتی به مراتب کمتر و کمتر است . این درصد با توجه به کاهش سن اعتیاد کمتر هم خواهد شد. این میزان با توجه به میزان بیشتر مصرف کمتر خواهد شد. هر چه سن مصرف مواد کمتر باشد و هر چه نوع مواد مصرفی پیچیده تر شود، درمان سخت تر خواهد بود و این درصد کاهش پیدا می کند. این درصد با توجه به حمایت های اجتماعی و خانوادگی کاهش پیدا می کند. همچنین این درصد با توجه به وضعیت اقتصادی معتادان، خانواده های انها و جامعه متغیر است و کاهش پیدا می کند. همچنین وقتی جامعه پذیرش مناسبی از فرد بهبود یافته ندارد، این وضعیت بدتر می شود زیرا آنها به اعتیاد برمی گردند.

فقدان حمایت های روانی و اجتماعی مانع ترک اعتیاد است

وی اشاره کرد: هزینه های درمان می ـتوانند مانعی برای ترک اعتیاد باشند اما عامل جدی و موثری نیستند. زمان بر بودن ترک اعتیاد و وابستگی آن به حمایت های اجتماعی و خانوادگی مانع اصلی هستند. یک فرد با بستری شدن در یک کمپ عادی می تواند سم زدای شود. اما شغل، اقتصاد ، حمایت های اجتماعی و خانوادگی و عوامل متعدد دیگری از این دست، عوامل عدم بازگشت بیمار به اعتیاد هستند که فرد بهبودیافته برای مدت طولانی تری نیاز به آنها دارد.

عامل ظهور بیشتر اعتیاد خیابانی اقتصادی است

موسوی چلک بیان کرد: بسیاری از افراد از افزایش آمار اعتیاد صحبت می کنند یا آن را برجسته می کنند. اما نظر بنده متفاوت است. از آن جهت که مشکلات اقتصادی افزایش یافته است اعتیاد مشهودتر شده است. سیاست گذاری های مختلف سیاسی و اجتماعی در کشور، اوضاع را بغرنج کرده است بنابراین ما شمار بیشتری از افراد را می بینیم که به تهاجر اعتیاد دچار شده اند. این وضع نامطلوب سبب شده است که افراد و معضلات آنها عیان شود و گرنه این آمار اعتیاد مخفی تر وجود داشت. ظهور و بروز اعتیاد خیابانی مشروط به اقتصاد است.

در جهان اعتیاد هر روز به روانگردان سوق پیدا می کند

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، در پایان گفت: پدیده ی اعتیاد هر روز بیشتر به مواد روانگردان می شود. این به فعالیت بین المللی مافیای مواد مخدر مربوط است و معضل ما و تمام کشورهای جهان است. تقریبا فرایند رشد و دگرگونی مقوله اعتیاد در دنیا یکسان است و رنجی برای تمام جوامع حساب می شود. تاثیرات مخرب این گروه از مخدرات با آنچه در دگذشته بود، قابل قیاس نیست. شالوده جوامع در خطر است حتی در ان کشورهایی که حمایت های روانی و اجتماعی قابل یا کاملی دارند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 596713 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟