اعتراض پرستاران مدافع سلامت /  دبیرکل خانه پرستار از علل اعتراضات گفت

اعتراض _ پرستاران | سال ها است که موضوع معوقات و کارانه های پرستاران مطرح بوده است . شروع بحران کرونا، سبب شده بود که از بیان اعتراضات خود صرف نظر کنند. چنانچه  از ظواهر بر میاید ، وعده ها خلف شده باعث  اعتراضات پرستاران حداقل در این هشت شهر به تجمع تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، در گفت و گو با گروه اجتماعی رکنا ، به عواملی می پردازد که سبب شد پرستاران به تجمعات اعتراضی دست بزنند.

شریفی مقدم گفت: از ابتدا، ما بر آن که نباید سیستم درمان را به بخش خصوصی واگذار کرد، تاکید داشتیم. اما در دولت آقای روحانی، 30 درصد نیروهای بهداشت و درمان کشور شرکتی شده اند. یعنی بدون هیچ امنیت شغلی و با حقوق و مزایای کمتر از همکار قراردادی خود، کار می کنند. در حالی که باید همان کار را انجام دهد. ما معتقد بودیم که درمان در هر کشور تنیده با امنیت است. امروز که کرونا آمده است شما می توانید به عینه منظور ما درک کنید. اما در این دولت بخش زیادی از توان درمانی ما به بخش خصوصی و شرکت ها تعلق گرفت.

 پرستاران فرشته را کنار گذاشتند

شریفی بیان کرد: اما امروز خطری است که دولت احساس می کند. بسیاری از پرستاران در حال رها کردن کار خود هستند. پرستاران می گویند در اسفند ماه که به ما نیاز داشتند، ما ایثارگر و فرشته شدیم، اما وقتی که آرامش نسبی بدست آمد ، عذر همان پرستاران را خواستند. برجسته این امر را مازنداران و نامه دانشگاه علوم پزشکی دیدیم.  یعنی وقتی که دوباره کرونا اوج گرفت ، آنها از پرستارانی خواستند که بازگردند و آنها امتناع کردند.

پرستاران را ابزار عبور از بحران دیدند

وی افزود: نقش پرستار در جریان درمان بسیار مهم است. شعار سازمان بهداشت جهانی نیز صحه ای بر این مسئله است. کرونا این اهمیت را پررنگ کرد. آنها به کرونا مانند یک بحران نگاه کردند. با این معنا که می آید و می رود. با پرستاران طوری رفتار کردند که ابراز عبور از این بحران هستند. اما کرونا زلزله و سیل و ... نبود که یک ماه بیاید و برود. کرونا تا الان شش ماه عمر کرده است و هنوز بلاتکلیف است. کار برای پرستاران یا کادر درمانی فرسایشی بود. بدعهدی ها هم سبب خستگی بیشتر و تخلیه نیروی نیروی پرستار شده است.

خواسته پرستاران امنیت شغلی و استخدام است 

دبیر کل خانه پرستار گفت: عمده پرستارانی که تجمع می کنند همان نیروی شرکتی هستند. همان پرستارانی که به آنها وعده داده شده بود اگر به بخش های کرونایی بروند، استخدام خواهند شد. هفت سال پیش  هیچ پرستار قراردادی نداشتیم. طی این هفت سال، به ازای پرستاران بازنشسته یا پرستارانی که نیاز بخش های تازه تاسیس بود، نیروی قراردادی پرستار گرفتند. ویژگی پرستاریِ شرکتی چیست؟ یک آنها امنیت شغلی ندارند. دوم آن است که آنها حقوق و مزایای کمتری نسبت به همکار خود دارند، در حالی که دقیقا همان وظایف را عهده دار هستند. خواسته آنها استخدام شدن است.

نبود امنیت شغلی پرستاران برای بیماران خطرناک است

شریفی در ادامه اشاره کرد: پرستاران قراردادی نه به لحاظ مزایا و حقوق، نه به لحاظ امنیت شغلی و نه به لحاظ اختیارات حرفه ای مانند پرستار استخدامی است. به طور طبیعی پرستاران با خطای پزشکی مواجه می شوند. عمدا پزشکان زیر بار خطای خود نمی روند. این قضیه آنجا به پرستاران و قراردادی یا استخدامی بودن آنها مربوط می شود که پرستار قراردادی هیچ ابزاری برای دفاع از خود در برابر اشتباهات پزشک را ندارند. هر شکایت یک پرستار به پزشک مساوی اخراج یک پرستار است. در واقع نبود امنیت شغلی اجازه نمی دهد که پرستار بتواند به وظیفه ذاتی خود یعنی حمایت از بیمار اهتمام بورزد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 594962 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟