زنان خانه دار با تفکیک زباله پولدار شوند /  3 سال دیگر، تهران زباله گرد ندارد

پسماند/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، به نظر می رسد آنقدر از تفکیک زباله و مافیای آن و پسماند زباله های تهران نوشته ایم که این موضوع برای بسیاری عادی شده است. در حالی که فروش پسماند خانگی می تواند یک آب باریکه ای باشد برای زنان. زنان می توانند با تفکیک زباله های خانگی و فروش آن به غرفه های پسماند، پولدار شوند. صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، شرایط تفکیک زباله از مبدا را تشریح و تاکید کرد: اقدامات اخیر با هدف کاهش دفن پسماند انجام شده است. تلاش بر این است که در گام اول تفکیک از مبدا انجام شده، بازیافت را افزایش دهیم و کمپوست با کیفیت بالاتری ارائه کنیم. از زباله هایی که در انتها باقی می ماند نیز انرژی تولید می کنیم.

وی با بیان این که مهم ترین برنامه ما تفکیک زباله از مبدا است، افزود: در حال حاضر سه، چهار منطقه پایلوت هستند و در مخزن گذاری تر و خشک داخل ساختمان ها تعبیه می کنیم تا شهروندان با آموزش ها تفکیک زباله را انجام بدهند. البته این کار بسیار سخت است چرا که شهروندان تهرانی 15سال عادت کرده اند که زباله های خود را تفکیک نشده در مخازن سرکوچه بریزند.

شنبه های بدون پسماند

صدرالدین علیپور با اشاره به "شنبه های بدون پسماند"، گفت: در این طرح آموزش می دهیم که در طول یک هفته زنان خانه پسماندهای خشک ارزشمند را بدون شیرآبه و فشرده سازی شده جمع آوری کنند. روز شنبه بدون پسماند خودروهای ملودی دار پسماند این پسماندهای خشک را جمع آوری می کند. از سوی دیگر غرف و اپلیکیشن پسماند نیز روز شنبه با حداکثر ظرفیت پذیرش دارند و مبلغی در مقابل آن به شهروندان ارائه می شود. در حال شروع مکانیزم تشویقی و دادن جوایزی مانند دوچرخه (که جنبه محیط زیستی دارد) نیز راه اندازی می کنیم.

شمال شهرها بیشتر زباله تولید می کنند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در پاسخ به این سوال که زباله های شمال تهران بیشتر از جنوب تهران است؟ تاکید کرد: پسماند خشک و قابل بازیافت هستند در شمال تهران بیشتر است. مصرف گرایی در نقاطی که از نظر اقتصادی مطلوب تر است متفاوت و استفاده از اجناس بسته بندی شده بیشتر می شود. موازات مصرف پسماند خشک ارزشمند نیز افزایش می یابد. مجموعا زباله های جنوب و شمال تهران تفاوت معناداری ندارد. از هر ابزاری در مناطق باید استفاده کنیم تا پسماند از مبدا جدا شود. شهرداری در منطقه 19 هایپراستار پسماند راه اندازی کرد و شهروندان می توانند پسماند خود را به آنجا برده و براساس اقلامی که تحویل می دهند می توانند اجناس خریداری کنند. هر چقدر تفکیک از مبدا و پرداخت ارزش اقتصادی آن صورت گیرد، به نفع سازمان پسماند در حوزه آلودگی، حمل و نقل و دفن زباله است.

هر کیلو زباله 2  هزار تومان

وی در پاسخ به این سوال که هر کیلو زباله را چند خریداری می کنید؟ گفت: قیمت زباله ها متفاوت است اما در مجموع حدود 2هزار تا 2هزار و پانصد تومان خریداری می شود.

صدرالدین علیپور در پاسخ به این سوال که با توجه به بیشتر بودن زباله های شمال تهران، آیا این مبلغ می تواند تشویقی برای تفکیک زباله در شمال تهران باشد؟ تاکید کرد: ظرف دو سه سال باید مخازن فعلی جمع آوری و در ساختمان ها تعبیه شود. هر ساختمانی در قبال مخزن خود مسئولیت دارد. ما باید انگیزه بدهیم اما تکلیف شهروندی نیز در این موضوع مهم است و شبیه این مدل در دنیا انجام می شود و جرائم سنگینی برای آن در نظر می گیرند. وجود مخازن جدا، مدل مطلوب است. در مناطق شمالی مسئول یا سرایدار ساختمان های بلندمرتبه می تواند این انگیزه مالی را داشته باشد تا کنار دستمزدش کمک خرجی باشد. احتمال هم دارد که به پول شارژ ساختمان تبدیل شود. هدف این است که تفکیک از مبدا انجام شده و مشارکت مردم بیشتر شود.

تولید بیشتر 10 درصدی زباله در منطقه 4

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران گفت: شمال و جنوب شهر تفاوتی برای ما ندارد. بخشی از تفکیک زباله از مبدا تکلیف شهروندی، بخش دیگر زیرساخت است که شهرداری باید آن را مهیا کند. یکی از شاخص های برتری شهروندان انجام تکالیف شهروندی است. اما مشارکت شهروندان در مناطق جنوبی بیشتر است.

وی در پاسخ به این سوال که زباله ها در کدام منطقه بیشتر هستند؟ تاکید کرد: طبیعتا براساس مساحت منطقه زباله ها افزایش می یابد. بزرگترین و پرجمعیت ترین منطقه تهران منطقه 4 است بنابراین بیشتر از 10درصد تهران پسماند دارد. اما پسماند بازیافتی در مناطق شمالی بیشتر است.

چهار زباله ارزشمند

صدرالدین علیپور در پاسخ به این سوال که گران ترین زباله ها کدام ها هستند ؟ گفت: زباله های اصلی و باارزش شیشه، ظرف های پلاستیکی، قوطی های نوشیدنی و کاغذ است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران تاکید کرد: رسانه ها در فرهنگسازی و آموزش می توانند کنار ما باشند. تفکیک از مبدا را نباید دغدغه دستگاه خاصی دانست.

وزارتخانه هایی که در پسماند موثرند

وی در پاسخ به این سوال که دستگاه های دولتی برای مدیریت مناسب تر پسماند شهری با سازمان مدیریت پسماند همکاری می کنند یا خیر؟ گفت: در کمیته ملی پسماند دستگاه های مختلف وظیفه دارند. صدا و سیما در جهت اطلاع رسانی نقش دارد و طبق تکلیف قانونی باید همکاری داشته باشد. در زباله گردی شهرداری ضابط نیست و سیستم انتظامی و قضایی باید با عوامل غیرمجاز این حوزه برخورد کند. وزارت کشور تکالیف قانونی در پشتیبانی دارد. در پسماندهای صنعتی وزارت صنعت، معدن، تجارت تکالیفی به عهده دارد. در دنیا بسته های تشویقی و تنبیهی برای تولیدکنندگانی که زباله های حجیم تولید می کنند، در نظر گرفته شده است در ایران نیز وزارت صمت در این مورد تکلیف قانونی به عهده دارد. پسماندهای پزشکی نیز بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. پسماند موضوعی است که دستگاه های مختلف در آن دخیل هستند.

صدرالدین علیپور به این سوال که دستگاه های مختلف چند درصد به تکالیف خود عمل می کنند؟ پاسخ داد: در موضوعاتی که نیاز به هماهنگی بین بخشی وجود دارد ضعف داریم. هماهنگی های بین بخشی در حوزه محیط زیست بیشتر ضعف دارد.

تهران کمترین قیمت عوارض جمع آوری پسماند عفونی را دارد

برخی از کلینیک ها، درمانگاه ها و مراکز درمانی زباله های خود را در مخازن می ریزند و علت آن را افزایش قیمت تعرفه عوارض پسماند عفونی اعلام می کنند. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران درباره افزایش عوارض پسماند عفونی افزود: در کلانشهرها کمترین قیمت جمع آوری پسماند عفونی مربوط به تهران است. بسیاری از شهرها بابت دفن پسماند پزشکی دو برابر شهرداری تهران عوارض دریافت می کنند. ما بابت جمع آوری، انتقال، دفع و دفن نصف شهرهای دیگر عوارض دریافت می کنیم. 2هزار تومان برای یک کیلو پسماند پزشکی که از مراکز درمانی جمع آوری و دفع زباله ها زیاد نیست. شهرداری بیشتر از این مبلغ هزینه می کند تا در این حوزه مشکلی پیش نیاید. در ایام شیوع بیماری کرونا شاهد بودید که با چه سختی حتی یک روز هم جمع آوری زباله، رفت و روب معابر و خیابان ها و... به تعویق نیفتاده و به بهترین کیفیت انجام شد.

تهران سایت پسماند صنعتی ندارد

وی درباره پسماند صنعتی تاکید کرد: جمع آوری پسماند صنعتی به عهده شهرداری نیست و جزو تکالیف تولیدکنندگان و صنایع است و زیرنظر محیط زیست ساماندهی می شود. تهران سایت صنعتی ندارد و پسماندهای صنعتی تهران جمع آوری به سایت استانهای دیگر منتقل می شوند. اما اخیرا با پیگیری های استاندار تهران در برای اختصاص سایت صنعتی هستند.

جمع آوری مخازن زباله طی دو سه سال آینده

صدرالدین علیپور در پاسخ به این سوال که چرا هنوز شاهد حضور زباله گردها در سطح شهر هستیم، گفت: 54-55هزار مخزن در تهران داریم که قابل کنترل نیست و افراد شخصی یا به هر بهانه ای غیرمجاز از آن برداشت می کنند.برای حل این مشکل باید تفکیک از مبدا به حداکثر برسد. از سوی دیگر در مقابل پسماندهای خشک مبلغی پرداخت شود. جمع آوری مخازن در فاصله دو سه سال اقدامی ریشه ای است. یکی از موضوعات اساسی مد نظر شهرداری در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 593546 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟