حقوق کارگران تنها 8 روز معیشت یک کارگر را تامین می کند /  بیکاری گسترده گریبانگیر کارگران

کارگران – اعتراضات | به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا؛ در زمانی که کرونا ، تورم و بیکاری کشور را می پیماید، کارگرانی که پیش از این نیز مشکل معیشت شدیدی داشتند، چه میکنند؟ آیا شرایط کارگران باید آنگونه باشد که با وجود شیوع یک ویروس کشنده، به تجمع بپردازند؟ چه چیز می تواند سبب این تجمعات باشد؟ سوا از سبب، تجمعات آنها چه سرنوشتی دارد؟

حسن باقری ، فعال کارگری و نایب رییس کانون کارگری تهران، در گفتگو با رکنا، به این موضوع پرداخت.

باقری گفت: متاسفانه اعتراضات کارگری، به محض آنکه شکل می گیرد با برخورد روبرو می شود. آنها کاری با علل اعتراض ندارند، تنها دستورشان را انجام میدهند. متاسفانه داشتیم کارگرهایی که با آنها برخورد شد، مجرم شمرده شدند و بعدها مشخص شد که حق با کارگرانی که متهم و مجازات شدند بود ، و کارفرما فاقد اهلیت بود.

مشکلات کارگران را بشنوید

وی گفت: کارگران مشتاق این نیستند که هر موضوعی را به اعتراض بکشانند. ما در نشست هایی که با نهادهای نظارتی داشتیم گفتیم که اگر آنها به موقع بیایند و به مشکلات کارگران بپردازند، هرگز در کف خیابان نخواهیم آمد. بویژه در این شرایطی که کرونا هست و کارگران نیز دغدغه سلامتی خود را دارند. ما انتظار داریم که اگر کارگران را با هر کنش کوچکی احضار می کنید و مسئله دار می شود، کارفرمایان را نیز احضار کنند و اتهامات آنها را نیز بررسی کنند.

چرا فعالیت شورای اسلامی کار را متوقف می کنند

باقری بیان کرد: در خیلی از کارگاه ها می بینیم که از فعالیت تشکل های رسمی جلوگیری می شود. مقام معظم رهبری در سال 96 در یک سخنرانی دستور دادند که اگر کسانی ازفعالیت تشکل های قانونی و اسلامی جلوگیری می کنند، باید از سمت خود برکنار شوند. اما در بدنه می بینیم که به این فرمایش توجه نمی شود. زیرا که شوراهای اسلامی کارگران، یک نهاد قانونی، اسلامی و متن انقلاب هستند، ما می بینیم که در بسیاری از فضاها از فعالیت شوراهای اسلامی کار جلوگیری می کنند.
وی در ادامه بیان کرد: این تشکلات بخشی از نظام محسوب می شوند. باید به حرف های این افراد گوش داده شود. بنده به سخن آقا اشاره کردم اما در بسیاری از کارگاه ها کارفرمایان تعمدا جلوی فعالیت شوراها را می گیرند. وقتی تشکلات کارگران را بی اثر می کنیم، وقتی آنها می بینند که صدایشان شنیده نمی شود، راهی جز حضور در تجمعات ندارند.

آیا خوزستان نماینده مجلس ندارد؟

این فعال کارگری گفت: بعد از 50 روز اعتراض در هفت تپه ، نماینده تهران به هفت تپه می رود. آیا خوزستان نماینده مجلس ندارد؟ اگر در 50 روز گذشته می شنیدند، قوه قضاییه ورود پیدا نمی کرد.

جدال نابرابر تورم و حقوق کارگران

باقری در پایان گفت: آن زمانی که در مذاکرات برای سال 99  ما مشغول بودیم، و بحث میکردیم، سبد معاش 5 میلیون تومان بود. پس از تحریم ها ، تورم ها و کرونا این سبد به بیش از 12 میلیون تومان افزایش پیدا کرد. اما حقوق کارگران می تواند 8 روز معیشت یک کارگر را تامین کند. در واقع مزد کارگرد بسیار نابرابر با تورم جدال میکند. همچنین بیکاری گسترده ای هم گریبانگیر کارگران شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 592975 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ناصر عظیمی
آیا این خبر مفید بود؟