زندگی زیر خط جنوب پایتخت با حقوق پایه / خانه های خالی به بازار ارائه نشدند

مسکن/ به گزارش گروه اجتماعی رکنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان کارفرمایی و کارگری در وزارت کار دور هم جمع شدند و 200هزار تومان حق مسکن به حقوق افزودند تا پایه حقوقی کارگران و کارمندان به 2میلیون 800هزار تومان برسد. آیا با 200هزار تومان حق مسکن و کمتر از 3میلیون تومان می توان هزینه های یک زندگی را تامین کرد؟ اگر زن و شوهر دارای یک فرزند هر دو کار کنند و 5-6میلیون تومان درآمد داشته باشند با 70-80میلیون ودیعه، 2-3میلیون اجاره در کدام منطقه از تهران می توانند یک خانه 65-70متری اجاره کنند؟

حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به این سوال پاسخ داده و تاکید کرد: با این اجاره بها در مناطق جنوب، جنوب غرب و جنوب شرق می توان خانه ای اجاره کرد.

حسام عقبایی

خانه های خالی به بازار ارائه نشده است

وی در پاسخ به این سوال که منظورتان از جنوب، از کدام خیابان به طرف جنوب تهران است؟ گفت: جنوب خیابان آزادی به پایین را جنوب می گویند. البته در یک کوچه یک خانه نوساز با خانه 10 سال ساخت یا خانه 5 سال ساخت قیمت های متفاوتی دارد. حتی طبقه، آسانسور و پارکینگ نیز در قیمت اجاره بها تاثیر دارد. اجاره بها بر پایه شاخص محله یا منطقه تعیین نمی شود. آماری از افرادی که به جنوب تهران رانده شده اند وجود ندارد. بنابراین باید در این مورد اظهار نظری موثق داشته باشیم.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران در پاسخ به این سوال که آیا با فشار مالیات های سنگین، خانه های خالی به بازار تقاضا ارائه شد یا خیر؟ تاکید کرد: خانه های خالی اگر ارائه شده بود معضلی به نام خانه های خالی نداشتیم. مشکل این است که این خانه ها به بازار ارائه نشده است. سازمان امور مالیاتی باید خانه های شناسایی کند و به این نتیجه برسد که خانه خالی بوده است. قبل از مشخص شدن کامل نمی شود برای خانه ای مالیات در نظر گرفت.

حسام عقبایی به این سوال که چطور می توان خانه های خالی را شناسایی کرد؟ پاسخ داد: وقتی می توانیم برای 80میلیون کارت شناسایی صادر کنیم، خودروها قابل شناسایی و رصد است خانه راحت شناسایی می شود. ثبت املاک اگر جستجو شود قابل رصد است و مهم تصمیم به شفاف سازی است.

زندگی در مناطق تحمیلی

تغییر محل زندگی مسلما می تواند در رفتار و جایگاه اجتماعی افراد تاثیر بسزایی داشته باشد. سعید معیدفر، جامعه شناس درباره آسیب هایی که شهروندان را با تغییر محل زندگی تهدید می کند، به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: قطعا بین پایگاه اقتصادی و اجتماعی افراد ارتباطی وجود دارد و افراد جامعه تلاش می کنند با توجه به پایگاه اجتماعی در مکانی سکونت کنند که متناسب با شان و شئونات شان است. موقعیت خانوادگی و فرزندان شان، فضای فرهنگی، امکانات ویژه خانواده و حتی همسایگی با افرادی که می توانند فرد را درک کنند در منطقه زندگی بسیار مهم است. وقتی متناسب با پایگاه اجتماعی منبع درآمدی داشته باشند و هزینه ها به ویژه هزینه مسکن، افزایش می یابد، افراد مجبور می شوند که محل زندگی خود را تغییر دهند و از منطقه ای که انتخاب کرده بودند، به مناطقی بروند که به آنها تحمیل می شود.

سعید معیدفر / جامعه شناس

وی با بیان این که با افزایش قیمت مسکن افراد ناچارند به مناطقی بروند که متناسب با پایگاه اجتماعی آنها نیست، افزود: روابط پایگاهی افراد دچار خدشه می شود و به منشایی برای بروزهای آسیب های اجتماعی تبدیل می شود و بحران های جدی برای خانواده و جامعه به وجود آورد. برخی از این بحران ها حتی خانواده را هم تحت تاثیر قرار بدهد. فرزندان هم مجبورند در محله ای زندگی کنند و در محله ای درس بخوانند که دچار آسیب های فراوانی می شوند.

این جامعه شناس تاکید کرد: جدال های خانواده ها با این تغییر اجباری و تحمیلی بیشتر می شود. حتی روابط همسایگی را مختل می کند چرا که افراد با انتظارات و موقعیت و ارزش های خاصی به یک محله دیگر می روند، تضاد به وجود می آید.

معیدفر در پاسخ به این سوال که آسیب های اجتماعی جدی و شدید که به آن اشاره کردید چه آسیب هایی هستند؟ گفت: این تغییر محل زندگی می تواند عوارض و آسیب های اجتماعی، فرهنگی و حتی اخلاقی را در پی داشته باشد. برخی افراد قدرت یادگیری بالایی دارند و خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر قرار می گیرند. نوجوانانی که در یک محله کمتر با آسیب ها دست به گریبان بودند، با ورود به محله ای با آسیب بیشتر ناهنجاری هایی را در خانواده ایجاد می کند و برخورد خانواده با این نوجوانان افزایش می یابد. این برخوردها باعث تعارض نقش ها را افزایش می دهد. خانواده ای که انتظارات خاصی از فرزندانش دارد ولی فرزندان در منطقه جدید می توانند تحت تربیت جدیدی قرار گیرند.

تاثیر پارامترهای اقتصادی بر شرایط اجتماعی

وی با اشاره به تعارض نقش ها افزود: کمترین مشکل بحران های روحی و روانی کمترین و در پی آن اختلالات رفتاری، ناهنجاری ها و حتی افزایش آسیب های اجتماعی تاثیر پارامتر اقتصادی و جا به جایی منطقه زندگی و مشکل تامین هزینه مسکن است.

معیدفر در پاسخ به این سوال که سرعت کاهش طبقه اجتماعی یک خانواده به طبقه دیگر در ایران چقدر است؟ گفت: تحولات اقتصادی سریع رخ می دهد اما تحولات اجتماعی سرعت کمتری دارد. با توجه به رشد تورم، قیمت ها و... شاهد هستیم که پایگاه اقتصادی خانواده ها با سرعت تمام تغییر می کند. قیمت مسکن پایتخت در دو سال اخیر 5 یا 6 برابر افزایش یافته است. در اکباتان قیمت هر متر 5 میلیون تومان بود بعضی مناطق اکباتان به 35میلیون تومان رسیده است. یعنی 7برابر قیمت خانه افزایش یافته است. سرعت افزایش قیمت ها بسیار بالاست. اما تحولات اجتماعی با سرعت کمتری انجام می شود چون سرعت کمتر است تعارض های جدی پیش بیاورد که آثار وخیمی در پی خواهد داشت. مشکلات عظیم روانشناختی در خانواده به وجود می آورد و ممکن است که باعث متلاشی شدن خانواده ها شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 592422 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟