دریافت مخدر سهمیه ای شود / مخدر کارتی خرده فروشان را از شهر جمع می کند

اعتیاد – کاهش آسیب | به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حبیب بهرامی، مدیرعامل موسسه کاهش آسیب سیمای سبز رهایی، معتقد است که راهکاری نوپدید وجود دارد که میتواند تاثیر مثبت و وسیعی بر اعتیاد ( متجاهر) و گسترش آن در بین جوانان بگذارد. وی در این رابطه با رکنا گفت و گو کرده است.

حبیب بهرامی، مدیر عامل موسسه سیمای سبز رهایی

بهرامی گفت: بزه حاصله از مواد مخدر دو گونه است. یکی خاصه مصرف مواد و گسترش شیوع آن و دیگری ( که اهمیت و تخریب بیشتری دارد) فرایند زندگی یک فرد معتاد در فضای جرم است. یعنی آنکه وقتی کمک نکنیم که معتادان از دایره مجرمین خارج شوند، بزه های گوناگونی پدید می آیند. ما نمی گوییم که مواد مخدر غیر قانونی نباشد، اما دسترسی قانونمند تر معتادان به مواد مخدر می تواند سطح آسیب را، به شکلی چشم گیر کاهش دهد. مشروط بر اینکه مدیریت درستی توسط وزارت بهداشت و درمان در مصرف مواد مخدر صورت بگیرد. یا سازمان بهزیستی به گونه ای دسترسی معتادان به مواد را فراهم کند. البته با دقایق قانونی و الگوی تجویز پزشک، زیر نظر روانشاس ، در محلی خاص و برای معتادانی که شناخته شده اند. اینگونه اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود.

شگردهای مافیای مواد مخدر چیست؟

مدیر عامل موسسه کاهش آسیب سیمای سبز رهایی، در ادامه بیان کرد: باید در مبارزه با مواد مخدر شگردهای مافیای مواد را در نظر بگیریم. آنها از ممنوعیت مواد مخدر سودفراوان می برند. درواقع بقای اعتیاد به بقای مافیای مواد وابسته است، و بقای مافیای مواد مخدر به بقای ممنوعیت موادمخدر وابسته است.یعنی آنکه تولید مواد مخدر و عرضه آن آنقدر پر سود نیست که افراد را جذب کند. در واقع تولید یک کیلو تریاک از تولید یک کیلو آرد کم هزینه تر است.مصرف تریاک در جهان هم به اندازه آرد نیست. اما ثروتی که در کارتل های مواد مخدر جابجا می شودقابل مقایسه با آرد نیست. تنها ممنوعیت است که سبب می شود تشکیلات کارتلی بتوانند چنین مویرگی فعالیت کنند. در واقع تدبیری که ما به آن اشاره می کنیم می تواند دست مافیای مواد مخدر را در برنامه ریزی و گسترش مواد کوتاه کند.
وی در ادامه بیان کرد: این اتفاق را در ممنوعیت های خودرو می توانیم مثال بزنیم. فرض کنید که دستوری ابلاغ شود که خودروی 2500 سی سی به بالا حق واردات ندارد. بنابراین هیچ خودرویی با این مشخصات وارد نمی شود. اما بهر حال کسی این امکان را پیدا می کند که مجوز ورود بگیرد. او از این انحصار استفاده می کند و اگر خودرویی را 500 میلیون تومان در بازار جهانی بخرد، آن را تا 3 میلیارد می فروشد. این نتیجه انحصار است. عین این مقوله را در ممنوعیت مواد مخدر می بینیم. مافیای مواد مخدر فروش مواد مخدر را در انحصار خود نگه می دارد.قیمت آن را خود مشخص می کنند.

همیاری کمرنگ خیرین در کاهش اعتیاد

بهرامی با تاکید بر اینکه « مافیای مواد مخدر برای اعتیاد فرهنگ سازی می کند.» گفت: ما یک انجمن فعال هستیم که در راستای مقابله با آسیب های ناشی از اعتیاد فعالیت می کنیم. وقتی به افراد گفته می شود که برای وضعیت سومصرف کنندگان کمک کنید، مثلا به خیرین، می گویند ترجیح می دهیم به کودکان کار، بیماران خاص و از این دست مشکلات هزینه کنیم. کسی فکر نمی کند که یک بیمار سرطانی مشکل یک فرد است ، اما مشکل اعتیاد مشکل یک جامعه است. توجه به اعتیاد بسیار مهم تر است. سرطان شیوع پیدا نمی کند، اما اگر همسال دختر شما معتاد شود، فرزندان شما و دوستان فرزندان شما را به اعتیاد می کشاند. اما آن افراد تحت تاثیر چه تفکری این پاسخ را می دهند.ذهنیتی که همان مافیای مواد مخدر ترویج می کند.


متادون از شیشه بدتر است؟ این را مافیای مواد مخدر ترویج می کند

وی افزود: وقتی یک فرهنگ رواج پیدا می کند و قابل احترام می شود ، در تصمیم گیری های تمام متولیان ، حتی در مطالعات دانشگاهیان ورود پیدا می کند. تصمیم گیری ها را تحت شعاع قرار می دهد. در رابطه با متادون شما چه چیزهایی می شنوید؟ متادون به کبد آسیب می رساند، اعتیادش از شیشه بدتر است. به هیچ عنوان این حرف ها درست نیست. ما با همین متادون بسیاری از معتادان را از جوب به شغل اوردیم. آیا عوارض شیشه و کراک و هروئین مساوی متادون است؟ به هیچ وجه.دلیل ترویج این افکار، این است که متادون فروش مواد مخدر را کم کرده است. اما این سخنان را ترویج می دهند و این کارشکنی در برنامه های کاهش آسیب است. این کار را مافیای موادمخدر می کند.


راهکارهایی عملی و اساسی برای کاهش اعتیاد وجود دارد

بهرامی بیان کرد: می شود مصرف معتادان را کنترل کرد. کاری که برای بنزین شد. یعنی افرادی که هم اکنون شناسائی شده اند، کارتی دریافت کنند که بوسیله آن بتوانند از مراکزی که تحت معاینه پزشک قرار می گیرند، مواد دریافت کنند. پزشک مشخص می کند که مصرف ایشان باید یک گرم باشد، این سهمیه مصرف او است، در کنار تمام تلاش هایی که برای ترک میکنیم. این مواد در کشور تولید می شود. با هزینه کم تولید می شود. معتاد مجاز است به محل خاص برود. در همانجا موادش را بگیرد و بکشد.


راهکار ما سن اعتیاد را بالا می برد و خرده فروشان را جمع می کند

مدیر عامل موسسه سیمای سبز رهایی بیان کرد: نتیجه این طرح چه خواهد بود. فروشندگان مواد مخدر از سطح شهر جمع می شوند. چرا که کدام معتادی حاضر است این مرکز را رها کند ، مواد سالم و ارزان را رها کند، به سطح شهر برود، ساقی غیرقانونی گیر بیاورد، نگران برخورد پلیس باشد، در نهایت ماده ای ناخالص و گران بخرد. برای مافیا هم صرفه ندارد که با این نرخ مواد را بفروشد. از سوی دیگر، به آهستگی سن اعتیاد در کشور بالا می رود . از این نظر این طرح به خودی خود پیشگیری از اعتیاد است.
بهرامی در پایان بیان کرد: توجه کنید که این کار جمعیت معتادان را از شهر استثنا می کند. توان مافیای مواد را کاهش می دهد. می دانیم که بسیاری از فروشندگان خرد همان معتادان متجاهر ( کمی سالم تر) هستند. آنها برای هزینه و معاش مشکلات کم تری خواهند داشت. خارج از محدوده های محلی هستند. بنابراین دیگر خرده فروشی نیست که به بچه های مدرسه ای مواد بفروشد. حداقل بسیار کاهش پیدا می کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 590721 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟