ساعات عزاداری در ماه محرم کاهش می یابد

محسن فتاحی معاون فرهنگی، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، گفت: برای محرم منتظر اعلام نظر نهادهای بالادستی و پروتکل های اعلامی آنها هستیم تا طبق آن مراسم محرم را برگزار کنیم. اما به هر صورت این مراسم به هر شکلی که برگزار شوند، تمامی دستورالعمل های بهداشتی در آن رعایت خواهد شد.

این در حالی است که شهرداری تهران یکی از سازمانهای مردم نهاد است که در طی سال های گذشته در مناسبت های مذهبی نقش فعالی در برگزاری این مراسم چه به شکل کمک به مردم برای برگزاری مراسم و چه برگزاری مراسم توسط خودش داشته است.

از جمله شهرداری هر سال همایش هایی نظیر شب شعر عاشورایی، نوگلان حسینی و میزبانی از آثار هنر عاشورایی در نگارخانه ها برگزار می کرد اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، وضعیت غیرعادی شهر های مختلف کشورمان از جمله تهران، روند عادی برگزاری این مراسم طبعا اجرا نخواهد شد.

فتاحی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تاکید مکرر شهرداری تهران بر عمل به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، مراسم های محرم چگونه برگزار می شود، گفت: به نظر می رسد سازمان های ذیربط منتظرند تا ستاد ملی مقابله با کرونا، مصوبات خود برای برگزاری محرم را اعلام کند تا بر اساس آن برنامه های محرم برنامه ریزی شود ، به هر صورت تا وقتی تهدید شیوع ویروس کرونا در شهر تهران همچنان پابرجاست ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبات خود را با هدف کاهش تجمعات و رعایت فاصله های اجتماعی ابلاغ خواهد کرد.

روحانی: عزاداری امام حسین(ع) امسال هم باشکوه برگزار می شود

حسن روحانی، در جلسه شنبه- ۴ مرداد- ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: محرم در راه است، عزاداری یا سلامت؟ هر دو یعنی هم عزاداری امام حسین و هم رعایت پروتکل‌ها و اینها مانع الجمع نیستند. ما باید سوگواری امام حسین را به عنوان یک فرهنگ بلند که منجی ما در تاریخ بوده است را پاس بداریم.

او همچنین تاکید کرد که عزاداری امام حسین را در روستا و شهر باید داشته باشیم اما با تراکم کمتر. پروتکل بهداشتی را حتماً باید مراعات کنیم و از ماسک و ضدعفونی استفاده کنیم. زمان عزاداری دست خودمان است و می‌تواند چهار ساعت باشد یا سه ساعت اما طولانی شدن زمان عزاداری ممکن است ما را در مسیر شیوع قرار دهد. می‌توانیم زمان کوتاه‌تری را برای عزاداری در نظر بگیریم. بعضی روزها برای ما ویژه است مانند تاسوعا، عاشورا و اربعین. ایام عزاداری می‌تواند چهار روز یا پنج روز باشد و زمان عزاداری را کوتاه کنیم اما اصل عزاداری ان شاءالله باشکوه عظمت خواهد بود.

با توجه به تاکید رییس جمهور بر برگزاری مراسم های محرم در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری این مراسم که بیشتر آن توسط مردم اجرا می شود، قطعی است. اما چگونگی آن در مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص خواهد شد که به نظر می رسد در روزهای آینده صادر شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 590065 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟