از برج 11 بی نان شدیم ! / کرونا  باعث فقر مطلق کارگران خانه

کار در منزل – کرونا | به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، "کارآموز"، صاحب یکی از مراکز خدمات نظافت روزمزد به خبرنگار اجتماعی رکنا می گوید: از اسفندماه سال 98 که کرونا شایع شد، هم دفتر ما و هم کارگران ، تقریبا تعطیل شدند. دیگر خانواده ها نمی خواهند که افراد برای نظافت به خانه هایشان بروند. هیچ کدام از کارگران و دفاتر اوضاع خوبی ندارند. سخت توانسته اند که نیرو به محل اعزام کنند. ما کارگرانمان را تعدیل کردیم. البته تعدیل که معنا ندارد. این کار وابسته به قرارداد نیست. ما به آنها زنگ می زدیم و به محل می فرستیم و شرکت و فرد سهم خود را بر می داشت. عده ای از  کارگران  به شهرشان برگشتند. تنها شش نفر در مرکز ما باقی بودند که تقریبا هیچ وقت سر کار نرفتند.
عمده مردانی که کار نظافت منزل می کنند از شهرستان های دیگر به تهران یا شهرهای بزرگ می آیند. برخی از این افراد کاملا بیکار هستند و خانواده های خود را رها کرده اند. برخی از آنها در فصولی به شهرها می آیند که زمان کار کشت گذشته است. آنها باید مخارج غذا و خوابگاه خو د را با کار روزمزد پرداخت کنند. همچنین برای آن به شهر می آیند که کسری خرج خانه هایشان را جبران کنند. پس اگر آنها نتوانند کار روزمزد پیدا کنند، نه تنها نمی توانند برای خانواده های خود کمک هزینه بفرستند، بلکه باید از داشته های خودشان هزینه ماندن در شهرها را بپردازند.

هیچ کسی با ما تماس نمی گیرد تا نان در دستمان بگذارد

یعقوبی ، یکی از کارگران روزمزد می گوید: اوایل شاید هفته ای یک روز می توانستیم سرکار برویم. اما همان هم کمتر شد . اواخر دیدم ده روز یکبار ممکن است به من زنگ بزنند تا به سر کار بروم. نمی صرفید. درآمد آنچنانی نبود، هر چیز هم که در می آمد هزینه روزانه بود. قبلا خانواده هایی بودند که هفته ای یکبار، ماهی یکبار برای نظافت خانه هایشان می رفتیم. مشتری ثابت محسوب می شدند. آنها نیز دیگر تماس نگرفتند. حتی برای نظافت راه پله ها تماس نمی گرفتند. مرکز ها اعلام کردند اشتراک های هفتگی لغو شده است. یک نفر از سه نفر شاید تماس می گرفتند که این هم کمتر می شد. من به شهر خودمان برگشتم. بعضی وقت ها تماس میگیرم شاید اوضاع گونه ای شده باشد که برگردم.
کسانی که در دفاتر نظافتی کار می کنند، نمی توانند انتظار حمایت مالی داشته باشند. در واقع این کار طبقه بندی شده نیست. عمده مراکز افرادی هستند که در شبکه های فروش اینترنتی ( مانند دیوار) تبلیغ جذب نیرو میگذارند و افرادی که می توانند و نیاز دارند به کار روز، برای کار اقدام میکنند. این تشکیلات عضو هیچ صنفی نیستند. بیمه ندارند و تنها به ازای ساعات کاری خود پول دریافت می کنند. بنابراین هیچ حقوق بیکاری یا ثابتی برای آنها در نظر گرفته نشده است.

آمدند برای کار اما دست خالی بازگشتند

اصلانی، صاحب یکی از این مراکز می گوید: بخاطر کرونا، 26 نفر از نیروهای خود را به شهرستان فرستادم. آنها را بر گرداندم زیرا کاری نبود تا انجام دهند. 5 نفر ماندند به امید اینکه اگر کاری به آنها بخورد و بتوانیم خرج دفتر را بپردازیم. خیلی از افراد آمده بودند عید را کار کنند و برگردند. آمدند و با دست خالی بازگشتند. از برج 11 این وضع شروع شد. آنجا هم بیکار هستند. اما نمی توانند اینجا معطلی بکشند. از کجا بیاورند که خرج خواب و خوراکشان را بدهند . ما نمی توانیم نیروهایمان را نگه داریم، یک روز که آنها کار نکنند نه شرکت نه کارگر پولی در نمی آورد. خیلی از آنها زنگ می زنند که اوضاع اگر خوب شده است بازگردیم. اما میبینید که خوب نشده است. ما هم منتظریم اگ شرایط بهتر شود، تماس بگیریم و نیروهایمان بازگردند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 588909 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟