بیشترین زمانی که می‌توان گوشت را در یخچال نگهداری کرد، چقدر است؟

گوشت / دکتر توفیق یعقوبی با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو بومی منطقه خاورمیانه، ایران و گیلان است، اظهار کرد: این بیماری از سال های دور در ایران شایع بوده و حکیم جورجانی ۸۰۰ سال پیش برای نخستین بار در کتاب «ذخیره خوارزمشاهی» آن را توصیف کرده است. وی با اشاره به شیوع تب کریمه کنگو در مناطق دامداری کوهستانی و ییلاقی ایران و خاورمیانه، افزود: عامل ایجاد این بیماری خون ریزی دهنده یک ویروس از خانواده «بانیاویریده» است که به صورت ژنتیکی در یک نوع کنه وجود دارد.

به گزارش رکنا، این متخصص بیماری های عفونی، تغذیه کنه های آلوده به ویروس را از طریق خونخواری حیوانات اهلی و وحشی به ویژه گوسفند، بز و گاو دانست و تصریح کرد: حدود ۳۰ درصد حیوانات اهلی ایران تب کریمه کنگو را گرفته اند، اما اگر کنه انسان را نیش بزند و یا انسان در تماس با گوشت، خون و ترشحات آلوده حیوانات اهلی قرار گیرد، ویروس به او منتقل می شود.

یعقوبی، دامداران، کارکنان کشتارگاه های سنتی و صنعتی و دامپزشکان را در معرض آلوده شدن به ویروس دانست و گفت: این کنه های آلوده در فصل گرم سال تکثیر پیدا می کنند و لذا خونخواری آنان از حیوانان اهلی بیشتر می شود. در صورتی که کنه دامدار را نیش بزند و یا خراشی بر روی پوست دست دامدار هنگام ذبح کردن و دوشیدن شیر دام وجود داشته باشد، ویروس منتقل می شود.

وی کادر پزشکی را در معرض خطر ابتلا به تب کریمه کنگو دانست و یادآور شد: در صورت تماس انسان با خون انسان آلوده نیز شاهد انتقال بیماری هستیم. متاسفانه تب کریمه کنگو در حیوانات علائم اختصاصی ندارد، زیرا حیوانات در برابر این ویروس مقاوم هستند و تنها تب خفیف می کنند.

این متخصص عفونی، با بیان اینکه در صورت آلوده شدن حیوان به ویروس تا دو هفته قابلیت انتقال به انسان وجود دارد، اضافه کرد: اگر ذبح در این مدت صورت بگیرد و انسان در تماس با خون و گوشت حیوان آلوده باشد، دچار بیماری می شود، اما علائم بالینی در انسان بعد از نیش کنه یا تماس با خون و گوشت آلوده حدود پنج روز کمون است و بعد از این پنج روز تب و سردرد و بدن درد که جزو علائم غیر اختصاصی است بروز می کند و سپس علائم خون ریزی از همه مخاطات مانند بینی و گوارش و ادرار رخ می دهد و بدن دچار کبودی می شود. اگر بیمار این مرحله سخت را بگذراند، وارد فاز نقاهت شده و بعد از دو هفته بهبودی پیدا می کند.

یعقوبی، تب کریمه کنگو را ۳۰ تا ۴۰ درصد موجب مرگ و میر بیمار دانست و خاطرنشان کرد: دامداران با کمک دامپزشکی و جهاد کشاورزی باید آموزش های لازم را جهت کاهش جمعیت کنه ها فرا بگیرند و اقدام به بهسازی و پاکسازی محیط دامداری و استحمام دام ها کنند.

وی کشتارهای غیر بهداشتی و بدون مجور را عامل انتقال بیماری به انسان دانست و بیان کرد: گوشت باید حداقل ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف شود تا ویروس احتمالی آن از بین برود؛ البته مصرف گوشت به صورت کبابی و نیم پز نمی تواند ویروس را نابود کند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 588553 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟