خاصیت جنوب شهر در تولید معتاد / تشکیل خانه های تیمی معتادان در شمال شهر برای تامین معاش

اعتیاد _ آسیب | به گزارش خبرنگار رکنا، آیا فقر سبب افزایش جمعیت معتادان است یا اعتیاد افراد را به ورطه فقر می کشاند. احتمالا پاسخ نخست افراد هر دو است. اما یکی از فعالان اجتماعی در حوزه آسیب نظری دیگر دارد.

سپیده علیزاده می گوید ارتباط معناداری بین کوچ افراد به جنوب شهرها و اعتیاد وجود ندارد. بالا رفتن شمار معتادان در جنوب تهران یا شهرهای مشابه، پتانسیل خود منطقه است، زیرا فقر و زندگی در مناطقی مانند شوش، راه آهن و خلازیل عامل ابتلای افراد به اعتیاد است. زندگی کردن افراد در محیطی که خرده فروشی در محله رایج است آنها را به اعتیاد می کشاند. بنابراین باید انتظار داشته باشیم که اگر فقر گسترده تر شود، افراد بیشتری از جامعه به اعتیاد کشانده شوند.
سپیده علیزاده، مدیر عامل موسسه کاهش آسیب نور سپید هدایت، در این رابطه با رکنا گفتگو کرد.

265083801593316988

علیزاده گفت: در هر آسیبی ما تفاوتی فاحش را بین اقشار اقتصادی جامعه می بینیم. این تفاوت در آسیب اعتیاد نیز محرز است. چه از نظر سن و جنسیت فرد معتاد، چه از لحاظ نوع مواد، شیوه و مقدار مصرف، الگوی زندگی به سبب اعتیاد و ...، تفاوتی فاحش بین اقشار فرودست و فرادست وجود دارد.

اعتیاد و فقر دو موضوع به هم پیوسته هستند

این فعال مدنی در حوزه آسیب اجتماعی ، بیان کرد: وقتی در رابطه با شیوع مواد مخدر، بالا رفتن نرخ مصرف جامعه صحبت می کنیم، مسئله فقر را باید در نظر بگیریم. معتاد شدن، به خاطر اعتیاد به بی خانمانی کشانده شدن، مشاغلی که افراد به خاطر فقر و اعتیاد به آن مبادرت می کنند، به فقر وابسته است. فقر دلیل افزایش نرخ اعتیاد است.

جنوب شهر خاصیت تولید معتاد دارد

وی افزود: آنچه محرز است این است که جنوب شهر خود به خود خاصیت تولید معتاد دارد. در اینجا معتادان زودتر به ته خط می رسند. شاید مصرف مواد در شمال شهر ها افراد را به پارتی و خانه تیمی بکشاند، به مهمانی هایی بکشاند که اخلاقا درست نباشند، اما در محلاتی مانند شوش اعتیاد آنها را به داخل پاتوق ها، بی خانمانی، زباله گردی و ... می کشاند.

وابستگی عمر پاتوق های معتادان به محله و میزان آشنایی مردم با حقوق شهروندی

مدیر عامل موسسه کاهش آسیب نور سپید هدایت، گفت: محیط اهمیت دارد. اینجا در شوش و راه آهن و ... افراد در محله ای که خرده فروشان کار می کنند، زندگی می کنند. اما مردم تهران یا مناطق شهری تر اشنائی بیشتری به حقوق شهروندی دارند. آنها در برابر پاتوق ها واکنش نشان می دهند. به مسئولین گزارش می کنند. این سبب جمع آوری پاتوق ها می شود. اما در مناطقی که ما نام می بریم ( شوش و ..) این سبک زندگی است که فرد از خانه خارج شود و خرده فروشان نیز در کوچه حضور داشته باشند.

مصرف مواد در شمال شهرها نمود خیابانی ندارد

وی با تاکید بر اینکه « باید به مقولات محیطی مانند فقر و محل زندگی افراد توجه شود تا بریا آسیب برنامه ریزی کنیم» بیان کرد: اعتیاد بین زن و مرد و کودک و بزرگسال متفاوت است. بین پایین و بالای شهر متفاوت است. وقتی که پاتوق های بالای شهر را جمع آوری می کنند، معتادان متجاهر به جنوب شهرها می آیند و اینجا اکیپ تشکیل می دهند. در واقع فقر است که این نوع زندگی را برای آنها رقم می زند. وگرنه بسیارند کسانی که مصرف مواد و امنیت اقتصادی دارند و وارد مقوله آسیب نمی شوند. آنهایی که پول ندارند نمی توانند برای خلاف خود مکانی تهیه کنند و به جنوب شهر سوق پیدا می کنند. مصرف مواد در شمال شهر نمود خیابانی ندارد. همه چیز در خانه اتفاق می افتد.

علیزاده گفت: ما وقتی از آسیب صحبت می کنیم موضوعمان رفتارهایی است که بزه شمرده می شود. نه خود اعتیاد. اینکه فرد به خاطر اعتیاد دزدی می کند، اینکه فرد بخاطر اعتیاد در پاتوق ساکن می شود و بی خانمانی می کشد. هیچ کدام از این اتفاقات در شمال شهرها رخ نمی دهد. حتی اگر فرد معتاد در شمال شهرها به خاطر اعتیاد مشکل معاش پیدا کند، عموما تشکیل خانه تیمی می دهد، مصادف این رفتار در جنوب شهر زباله گردی، دزدی، کیف قاپی و ... است. شمال شهرها آسیب های اجتماعی را تجربه نمی کنند، نهایتا بحران های اخلاقی دامن گیرشان می شود. اما جنوب شهر افراد را به ورطه سقوط می کشاند و البته مستعد اعتیاد می کند.

باید فقر را عامل اعتیاد بدانیم

این فعال مدنی در پایان تاکید کرد: مهم است که فقر را عامل اعتیاد بداینم. خیلی از افراد فکر می کنند که معتادان دچار سقوط اقتصادی می شوند. اما کم پیش می اید که سرنوشت افراد را بخاطر اعتیاد به پاتوق های خلازیل و شوش و راه اهن بکشاند. اینطور نیست که افراد در شمال شهر مصرف کننده بشوند و به جنوب شهر راهی شوند. این پتانسیل جنوب شهر است که این تعداد آسیب دیده تولید می کند. و اینکه این پتانسیل هست زیرا فقر است. اگر شما در شمال شهر مصرف مواد محرک را در مهمانی و پارتی می بینید، در جنوب شهر این مواد مخدر هستند که بوسیله بی خانمان است .
افراد ی که معیشت بهتری دارند، حداقل به ته خط اعتیاد سقوط نمی کنند. به کارتون خوابی کشیده نمی شوند. حداقل خانواده هایشان از آنها حمایت می کنند.در طول سالهایی که من با معتادان در مناطق جنوبی شهر کار می کردم، موردی ندیدم که فرد سرمایه و خانواده و .. خود را به خاطر اعتیاد از دست بدهد و به کارتون خوابی برسد. نه که نباشند ، کم یا خیلی کم هستند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 585706 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟