ویلاسازی های غیرمجاز / مسئولان چگونه می توانند ساخت و ساز غیرمجاز کنند؟ + فیلم
حجم ویدیو: 48.12M | مدت زمان ویدیو: 00:05:49

ساخت و ساز/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این روزها ساخت و سازهای اطراف رودها، بر روی کوه ها و در دل جنگل ها محیط زیست ایران را تخریب می کند. ساخت و سازها قاتل محیط زیست شده اند و دارایی طبیعی ایران را به آتش کشیده است. برخی معتقدند که اگر افراد ذینفوذ نباشند این تخلفات صورت نمی گیرد و محیط زیست نفسی راحت می کشد.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره ساخت و سازهای غیرمجاز در کشور تاکید کرد: تخلفات ساختمانی در شهرهای بزرگ، کلانشهرهایی مانند تهران و به ویژه شهرهای اقماری اطراف کلانشهرها رو به افزایش است.

تخلفاتی از جنس کوه خواری

وی افزود: علیرغم وجود ساز و کارهای متعددی که در قانون پیش بینی شده ولی آسیب شناسی ها نشان می دهد که ساز و کارها به هیچ عنوان پاسخگو نبوده و عملا در اجرا هر روزه تخلفات بسیار زیادی از جنس زمین خواری، کوه خواری، رودخانه خواری و... در شهر فروشی دیده می شود. به نظر می رسد نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور باید در این خصوص نسبت به تغییر قوانین اقدام حاصل انجام دهد.

چرا مدیران خارجی پاسخگو هستند

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به اشاره به امیدواری که وجود دارد، گفت: در سال های اخیر جامعه مدنی و دوستداران محیط زیست به یمن وجود شبکه های فضای مجازی توانسته در راستای تحقق نظارت همگاری هزینه تصمیم گیری های متخلفانه را بالا ببرد. بخش عمده ای از این اتفاقات که رخ داده به دلیل این است که قوانین موجود متعدد و گاه متناقض و عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری این حجم از تخلفات هستیم. گاهی یک درخواست در یک مرجعی با پاسخ منفی و مرجع دیگر با پاسخ مثبت روبرو می شود. این است که بعضی از نهادها مخالف بودند ولی برخی دیگر از نهادها موافق ساخت و سازها بودند. این به ضرورت وجود حکمرانی یکپارچه شهری را افزایش می دهد. اگر در دنیا مدیریت شهری کارنامه درستی دارند و پاسخگو هستند به این دلیل است که اختیارات به دست حکمرانی محلی است.

محمد سالاری با بیان این که متاسفانه در کشور ما هنوز این حکمرانی وجود ندارد، افزود: با وجود حجم تخلفاتی که در شهر تهران است اما نسبت به شهرهای اقماری تخلفات کمتری دارد. در شهرهای اقماری فرمانداری، بخشداری، منابع طبیعی، امور ارضی، شهرداری ها و... با هم دیگرند و مدیریت واحدی وجود ندارد.

سند مجموعه شهری مسکوت ماند

وی گفت: در تهران کانال های جمعیتی محدودی وجود داشت اما به تدریج این کانون های جمعیتی تبدیل به روستا، شهر، شهرهای بزرگ و به کلانشهرها تبدیل می شوند. اساسا نظریه ای وجود دارد که در کلانشهرها باید سند مجموعه شهری وجود داشته باشد یعنی ساز و کار سیاست گذاری واحد و منسجم برای کل مجموعه شهری اعم از شهر مادر و شهرهای اقماری وجود داشته باشد. این سند در دوره اصلاحات ایجاد شد و قرار شد عملیاتی شود اما بعد از دولت اصلاحات مسکوت ماند. در حال حاضر بررسی ها نشان می دهد باید یک نهاد سیاست گذار واحد برای همه مجموعه ها باشد. چرا که اتفاقاتی که در شهرهای اقماری رخ می دهد تاثیر مستقیمی بر شهر مادر دارد و بالعکس.

محمد سالاری با اشاره به نقش مدیران و مسئولان در تخلفات ساخت و سازها، تاکید کرد: من فکر می کنم اشکال به عدم مدیریت یکپارچه شهری برمی گردد و ما شاهد رویه های موازی متعدد تفرق سیاسی جدی در حوزه تصمیم گیری هستیم. معلوم است که افراد ذینفوذ می توانند از این فضای آشفته استفاده یا سوءاستفاده کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 582290 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟