سرانجام خشونت علیه زنان، خشونت دیدن مردان / سیاوشی : پرداختن به خشونت علیه مردان آسیب زا است

خشونت / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بحث در خصوص حقوق زنان و مفادی که باید در آن مورد توجه قرار گیرد، همواره با انتقادات، تعصبات و کارشکنی همراه بوده است. بسیاری از زنان و مردان (بنیادگرا) این حقوق را محصول ارتباط با غرب میدانند و طرح آن در جامعه را تهدید حساب می کنند.اما آنها که این دلواپسی را ندارند، خشونت خانگی را امری غیرقابل کتمان میدانند. آن ها معتقدند ما نیازمند تدوین قوانینی دقیق و محکم هستیم تا از حقوق زنان دفاع کند. جدای این نقدها و همیت ها، ورود هر اندیشه به هر جغرافیائی تبعات خاص خود را دارد.

به نظر می آید آگاهی نسبت به خشونت از قوانین حمایت از زنان پیشی گرفته است. عدم توازنی که ارمغانش برای زنان حس عمیق مظلومیت بوده است. نیم قرن پیش، زنان بسیاری از رفتارهای خشونت آمیز را مرسوم می دانستند. اما امروز رفتارهائی محسوب می شوند که مولّد فشار روانی هستند. این فشار روانی، انگیزه ی زنان است تا در برابر خشونت واکنش نشان دهند.

پس در جستجوی بازخوردی مناسب و هم تراز با خشونتی هستند که متحمل شده اند. این خشونت می تواند کلامی باشد و یا رفتارهایی باشند که هم پایه ضرب و شتم جسمی، رنجش ایجاد کند.

به عبارت دیگر، زنان در ازای تجربه خشونت، اعمال خشونت می کنند. یا اعمال خشونت از سمت مردان، در نهایت به خود آنها باز می گردد. این رفتار متقابل خشونت آمیز در خانواده، هم افزائی تنش ایجاد می کند. جز همسران، فرزندان نیز قربانیان این تلخ کامی خواهند شد.

طیبه سیاوشی / نماینده مجلس دهم / فعال زنان

در این خصوص و برای شرح و تبیین این موضوع، با طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس دهم، گفتگو داشتیم.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ، در گفتگو با خبرنگار رکنا ، در خصوص خشونت متقابل زنان در برابر خشونت علیه آن ها، گفت: نمی توانم این فرضیه را قبول کنم. شاید اگر به اندازه کافی آگاهی رسانی انجام می شد، منوالی دیگر را مشاهده می کردیم. شاید کلان شهری مانند تهران مصداق تفسیر شما باشد. اما وقتی به حاشیه تهران یا مناطق دورافتاده تر توجه می کنیم، آگاهی رسانیِ جامعی را شاهد نبوده ایم.

لزوم آموزش حقوق خانواده ها در مدارس

طیبه سیاوشی بیان کرد: باید حقوق خانواده ها را به آنها آموزش داده شود. نتیجه ای که در جلسات مختلف بدست آمده ، توجه ما را به مدارس جلب کرده است. این آگاهی رسانی باید در مدارس انجام شود. متاسفانه ما هر مقوله ای در کشور را جنسیتی می کنیم و این تصمیمات را به انحراف می کشاند. حقوق زنان مسئله ای جنسیتی نیست. اسناد بالادستی ما را موظف کرده تا خانواده ای پایدار داشته باشیم. در کنار تمام موضوعات اقتصادی و معیشتی دیگر، اگر قصد داریم خانواده ای مستحکم داشته باشیم، باید به آموزش خانواده ها اهتمام کنیم. آموزش حقوق فردی باید در دوره های مدرسه و دانشگاه آموزش داده شود. این بازه هایی است که افراد درگیر ازدواج نیستند و می توانند در برابر اتفاقات آتی واکسینه باشند.

نماینده سابق مجلس اشاره کرد :  در قانون برنامه ششم توسعه بحثی تحت عنوان آموزش زوجین مطرح شده است. اما زیرساخت های اجرائی برای این اقدام مهیا نیستند. این آموزش ها شامل آموزش های فرهنگی و حقوقی می شود. در مجلس گذشته، به عنوان قانون گذار در رابطه با آموزش های قبل و بعد از ازدواج موفق نبودیم. باید مسائل در جامعه عقلائی و بدور از محافظه کاری تبیین شوند. اما متاسفانه نه در تهران و نه در شهرهای دیگر، نمی بینیم که حقوق خانواده عقلانی مطرح شود. در بخش آموزش به طور مثال ،در صدا و سیما هیچ اقدام موثر و درستی ندیده ایم.

آمار خشونت زنان نسبت به مردان

سیاوشی  در پاسخ به این سوال که  " آیا به زودی شاهد رشد آماری  خشونت در بر خشونت در خانه ها خواهیم بود و زنان در برابر رفتار خشونت آمیز به خشونت نسبت به مردان روی خواهند آورد یا خیر ؟ " پاسخ داد: خشونت زنان نسبت به مردان در حال حاضر  بسیار موردی در جامعه ایرانی  اتفاق می افتد. نفس پرداختن به این مبحث  آسیب زا است و به خانواده آسیب می رساند.  خشونت اعم از زن، مرد و کودک است. بسیاری از زنان به دلیل وابستگی اقتصادی خشونت را می پذیرند. نمی توانیم خشونت کلامی را اصل حساب کنیم. این نوع خشونت در تاریخ ما وجود داشته باشد. اما پرداختن به خشونت زنان نسبت به مردان در این مقطع زمانی یک بحث حاشیه ای محسوب می شود و موثر نخواهد بود.

خبرنگار: علی رحیمی رادبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 576915 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟