مدیران قبلی صندوق ذخیره شهرداری دستگیر نشدند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این صندوق به صورت خصوصی و غیرانتفاعی فعالیت آن ثبت شد و از طریق هیأت امنا اداره می شود. شهردار تهران نیز به نمایندگی از پرسنل شهرداری 11 نفر عضو هیأت امنا را انتخاب می کند. کارکنان شهرداری 3درصد از حقوق پرسنل کسر می شود و معادل 3درصد سازمان مربوطه روی آن گذاشته و به صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران واریز می شود تا با فعالیت های اقتصادی بتوانند این 6درصد را با سود سپرده به هنگام بازنشستگی، قطع همکاری یا فوت به کارکنان شهرداری برگردانده شود.

اما حضور سازمان بازرسی کل کشور در این صندوق احتمال تخلف را افزایش داد. گزارش سازمان بازرسی کل کشور در سال 96 بیش از 40صفحه گزارش تهیه کرد و طبق آن 29تخلف، 6مورد به صندوق و 23مورد تخلف در شرکت های تابعه صورت گرفته بود.

140میلیارد زیان انباشته

محمد قائمی امیری، مدیرعامل مؤسسه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران در مورد این تخلفات و شرایطی که بر این صندوق حاکم بوده با خبرنگار به گفتگو نشسته و گفت: این صندوق 7 شرکت اصلی دارد و 5 شرکت نیز به صورت نیمه کنترلی و 3 شرکت سرمایه پذیر غیرکنترلی نیز با صندوق فعالیت می کنند. در سال 96دارایی های صندوق یک میلیارد و 100 میلیون تومان بود و این در حالی است که بدهی ها در همان زمان یک میلیارد و 233 میلیون گزارش شد یعنی به عبارتی 140 میلیارد تومان زیان انباشته تا پایان سال 96 وجود داشت. 85 تا 90 درصد دارایی های صندوق در املاک سرمایه گذاری شده بود و این باعث شد که سبد دارایی صندوق غیرمتوازن باشد. در آن زمان 70 درصد دارایی صندوق تنها در یک پروژه در جزیره کیش بود که صندوق را با مشکلات عجیب و مخاطرات فراوان همراه کرد و منجر به ورود سازمان بازرسی کل کشور شد.

قائمی امیری تاکید کرد: تمام شرکت‌های کنترلی ما منهای یکی از آنها زیان‌ده بودند و به همین دلیل ما در دوره جدید ۵ شرکت غیرکنترلی را منحل کردیم. ۲ شرکت باقیمانده هم پروژه‌های بزرگی داشتند و به همین علت قابل جمع‌آوری نبودند. بنابراین ما در طول دو ماه صندوق را کوچک و چابک ساختیم و مجوزی را از هیات امنا دریافت کردیم تا مدتی فعالیت اقتصادی جدید انجام ندهیم و به حل مشکلات قبلی رسیدگی کنیم.

مشکلات عجیب با یک پروژه

وی با اشاره به وضعیت صندوق در سال ۱۳۹۶ گفت: در پایان این سال که صندوق را تحویل گرفتیم، دارایی آن هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و بدهی‌ها بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود. ۱۴۰ میلیارد تومان هم زیان انباشته داشتیم. بیش از ۹۰ درصد از دارایی‌های صندوق در حوزه املاک بود و ۷۰ درصد دارایی‌ها فقط به یک پروژه تجاری در جزیره کیش اختصاص داده شده بود. این پروژه هم مشکلات عجیب و پرمخاطره‌ای داشت.

مدیر عامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران با اشاره به ورود سازمان بازرسی کشور به تخلفات صندوق بیان کرد: این سازمان بیشتر با صاحبان امضا سر و کار دارد نه تخلف پرسنلی. پس از بررسی‌ها مشخص شد میزان دارایی برخلاف آنچه اعلام شد هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نبوده است. همچنین تخلفاتی هم وجود داشت. مثل اینکه پروژه دیگری که در سال ۹۵ شروع شده و در حساب‌های صندوق ۱۲۰ میلیارد تومان گزارش شده بود، درواقع نصف قیمت محاسبه شده بوده است. گزارش سازمان بازرسی کشور در فروردین ۱۳۹۷ به صندوق ابلاغ می‌شود و در همین راستا کمیته صیانت در صندوق تشکیل می‌شود. پیش از آن هیات امنای جدید انتخاب شده بودند.

8هزار نفر در صف پرداخت شهرداری

وی تاکید کرد: زمانی که ما صندوق را تحویل گرفتیم ۱۲۳۳ میلیارد تومان بدهی داشت. ۳۹۰میلیارد تومان از این بدهی شامل تسهیلات بانکی و ۴۷۰ میلیارد تومان از دارایی‌های اعضا بود. تثبیت مالی قراردادها مهم‌ترین اقدام ما در دوره مدیریت جدید صندوق بوده است. در پایان سال ۱۳۹۶ حدود ۸ هزار سپرده در صف پرداخت بودند. در طول سه سال صورت مالی صندوق از سوی حسابرس مردود و غیرقابل اظهارنظر اعلام شده بود و مجمع سالانه هم به همین دلیل برگزار نشده بود. ما در طول دو ماه سه مجمع را برگزار کردیم.

مدیرعامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران اضافه کرد: اکنون پس از دو سال عمده دارایی‌های صندوق شناسایی و مبالغ زیادی به حساب صندوق بازگشته است. در حال حاضر حدود ۷۷ پرونده حقوقی در دادگاه‌ها در حال پیگیری است.

مدیرعامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران با بیان اینکه مهم‌ترین پروژه ما ساریناکیش است، اظهار کرد: این پروژه در دوره جدید دارای تفاهمنامه سه‌جانبه میان شریک بخش خصوصی، شهرداری تهران و سازمان منطقه آزاد کیش شد و ۷۰ درصد دارایی‌های ما با انجام این تفاهمنامه آزادسازی و به حساب صندوق برگشت داده شد. ضمنا سرمایه‌گذاری خود را تقریبا به زیر نصف رساندیم و در پروژه به حالت پیش‌خرید منتقل شدیم.

وی در ادامه با اشاره به تغییرات دیگری که مدیریت جدید صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران ایجاد کرده است، گفت: در حال حاضر تسهیلات بانکی هم به صورت تقسیط یا تهاتر تعیین تکلیف شده‌اند و یا اکنون در مسیر تعیین تکلیف هستند. ۶۲ میلیارد ریال توسط اشخاص حقیقی از صندوق برداشت شده بود که خوشبختانه برگشت داده شد.

تسویه 16هزار سپرده

سازمان بازرسی کل کشور در ابتدای سال ۹۷ از هیات امنا می‌خواهد تا موضوع انحلال صندوق را بررسی کنند و در صورت نیاز انحلال آن در دستورکار قرار گیرد. بعد از ساماندهی یکساله، هیات امنا به این نتیجه می‌رسد که صندوق ادامه کار دهد؛ چراکه در پایان سال ۹۷ صورت‌های مالی شفاف و تصویب می‌شود و زیان انباشته به نزدیک ۴ میلیارد تومان سود تبدیل می‌شود.

قائمی امیری خاطرنشان کرد: در طول دو سال و ۴ ماه حدود ۱۶ هزار سپرده اعضا تسویه شد و نارضایتی‌ها به حداقل رسید. صف سپرده ۸ هزار نفری هم به یک ماه و نیم رسیده است و افراد زیاد در صف انتظار نمی‌مانند. ما در پایان سال ۹۸ آخرین جمع‌بندی‌ها را انجام دادیم و کفه دارایی‌هایمان بسیار بالاتر از کفه بدهی‌هاست. اکنون بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد از سرمایه‌های صندوق در بخش بورس و شرکت‌داری است. می‌توانیم به پرسنل شهرداری تهران این مژده را بدهیم که صندوق به روال درست خود برگشته است.

25رای دادگاه به سود صندوق ذخیره کارکنان شهرداری

محمد قائمی امیری در پاسخ به این سوال که چند رای از دادگاه گرفته اند، گفت: 25 رای از سوی دادگاه به سود صندوق ذخیره کارکنان شهرداری و 8 رای به ضرر صندوق ذخیره کارکنان شهری گزارش شده و 44 رای جاری داریم. تمام دعواهای ما مبلغی نیست. به عنوان مثال برخی از شکایت ها برای فسخ قرارداد بوده اما دادگاه بر علیه ما رای داده و باید آن قرارداد ادامه یابد.

محمد قائمی امیری در پاسخ به این سوال خبرنگار رکنا که آیا از مدیران گذشته صندوق ذخیره کارکنان شهری کسی دستگیر شده یا خیر؟ گفت: نه. رسیدگی به پرونده مدیران قبلی وظیفه سازمان بازرسی کل کشور بوده است. سازمان بازرسی گزارش خود را ارائه کرده و در بازپرسی است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 575538 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟