10 میلیون کارگر زیر زمینی بیمه بیکاری دریافت نمی کنند/ 3 درصد حقوق کارگران کجا می رود؟

بیمه بیکاری / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بر اساس آمار منتشر شده بین 8 الی 10 میلیون نفر در کشور کارگر فصلی یا زیر زمینی هستند که متاسفانه از بیمه بیکاری نیز برخوردار نیستند و معمولا در مشاغلی مانند نقاشی یا کارگر ساختمانی فعالیت می کنند.

هادی ابوی دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، در خصوص وضعیت کارگران فصلی در شرایط فعلی اقتصادی و بیکاری ها گفت: با توجه به اینکه مشاغل مختلف به دلیل کرونا تعطیل شده اند این کارگران نیز در چند ماه اخیر با مشکلات زیادی روبرو بوده اند چراکه آنها به صورت روزمزد درآمد دارند.

دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با بیان اینکه کارگران فصلی که بیمه نبودند با توجه به اینکه بازار  کار را از دست داده اند در شرایط وخیمی به سر می برند تاکید کرد: آماری درباره اینکه چند نفر تا کنون بیکار شده اند، وجود ندارد چراکه بسیاری از مشاغل غیر رسمی هستند و اطلاعات جامعی درباره آن وجود ندارد.

وزارت کار همکاری برای افزایش حقوق کارگران ندارد

دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران افزود: افزایش دستمزد نیز حلقه مفقوده این روزها است و با اینکه باید جلسه شورای عالی کار در خصوص افزایش حقوق برگزار شود اما متاسفانه ما همکاری و اهتمام را از سوی مسئولان وزارت کار نمی بینیم. کمااینکه هر بار با عناوین مختلفی همچون غیبت وزیر صمت یا... این جلسه را به عقب می اندازند.

غیبت وزرا و نمایندگانشان در جلسات شورای عالی کار

دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران تاکید کرد: کافی است تا یک آمار در خصوص جلسه شورای عالی کار منتشر شود تا ببینیم وزرا و نمایندگانشان در چند جلسه حضور داشته اند! حال با وجود سخنان مقام معظم رهبری در خصوص دستمزد کارگران، باز می بینیم که مسئولان مربوطه کوتاهی هایی انجام می دهند.

3 درصد حقوق کارگران کجا می رود؟

دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران درباره آخرین وضعیت پرداخت  بیمه بیکاری توضیح داد: خبر اینکه بیمه بیکاری واریز می شود از سوی وزیر اعلام شد اما متاسفانه می بینیم که تا کنون این اتفاق رخ نداده است این در حالی است که کارگران ماهانه 3 درصد از حقوق خود را در صندوق بیمه بیکاری پس انداز می کنند که برای روزی مثل امروز از آن استفاده کنند فلذا مسئولان ما باید هرچه زودتر به تکلیف قانونی خود عمل کنند.

بدقولی مسئولان به کارگران و کارفرمایان

دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در پایان مطرح کرد: از طرفی دولت به کارفرمایان قول داد تا به آنها وام کم بهره بدهد که این اتفاق رخ نداد فلذا امروز ما شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از کارفرماها ترک کار کردند که نابسامانی فعلی در حوزه اشتغال حاصل قول هایی است که از سوی مسئولان به کارگران و کارفرماها داده شد. ما باید کارگران را امروز کمک کنیم چراکه تعداد زیادی از آنها با وجود آنکه دست توانمند کشورما هستند اما رو به کمیته امداد و خیریه ها آورده اند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 571478 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟