فرزند آوری در ایران در مسیر صفر شدن / سال 1425 فرزند آوری منفی خواهد شد

شهلا کاظمی پور جمعیت شناس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که آیا ما در سیاست های افزایش جمعیتی خود موفق بوده ایم بیان کرد: هر کشوری در جهان معمولا با تحولات جمعیتی روبرو است که این موضوع در کشور ما نیز صدق می کند یعنی علاوه بر تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ما در خصوص جمعیت نیز شاهد یکسری تحولات هستیم که مربوط به امروز و دیروز نیست.

99 سال تحولات جمیعیتی در ایران

وی ادامه داد: کشور ما از سال 1300 تا کنون شاهد تحول جمعیتی است که تا مقطع سال 65 ما شاهد افزایش باربری و کاهش مرگ و میر را شاهد بودیم از طرفی از آن سال تا امروز ما شاهد کاهش مرگ و میر و موالید به صورت کند هستیم. یعنی ولادت و بارداری در ایران سیر کاهنده خود را سالهاست شروع کرده و از سال 1385 تاکنون درحد 1.8 فرزند ثابت مونده است.

کاظمی پور با بیان اینکه جمعیت ما به سمت سالخوردگی در حرکت است و مرگ و میر نیز در چند سال اخیر به صورت فزاینده رشد داشته است اعلام کرد: رشد جمعیت در ایران از سال 1365 تا امروز سیر کاهنده دارد اما هنوز به صورت مثبت است.

سال 1425 فرزند آوری منفی خواهد شد

این جمعیت شناس خاطر نشان کرد: رشد جمعیت در سال 55 الی 65 حدود 3.9 درصد بوده است که از سال65 الی 75 به 1.96 رسیده، از سال 75 تا 85 به 1.61 درصد رسیده، 85 تا 90 به 1.29 درصد و از 90 تا 95 به 1.24 رسیده است بنابراین بر اساس شواهد رشد سالانه جمعیت به سیر کاهنده خود ادامه خواهد داد و اگر این روند بارداری در ایران که زیر سطح جانشینی است ( این سطح چیزی حدود 2 الی 2.1 فرزند است) ادامه دار شود ما پیش بینی می کنیم که حدود سال 1425 و 1430 این رشد به صفر برسد و منفی شود.

او با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری در سال 1393 درباره فرزند آوری تصریح کرد: سیاست ها و فعالیت هایی که تاکنون اجرایی شده هنوز منجر به افزایش ولادت نشده است که یکی از دلایل آن تعدد سازمانهای فعال در بحث ازدواج است. البته درسته که مسائل اقتصادی برروی ازدواج تاثیر می گذارد اما این مقوله بیشتر یک جنبه فرهنگی دارد و ما نمی توانیم با یک بخشنامه و دستور العمل مسائل فرهنگی را اجرایی کنیم.

کاظمی پور ادامه داد: مطالعات ما نشان می دهد که همه کشورهایی که سیاست های کاهش باروری داشته اند خیلی زود به خواسته خود رسیده اند اما برای افزایش باروری سیاست ها خیلی دیر جواب می دهد کمااینکه در کشور ما می خواهند با روش های تکتیکی با بحث بارداری برخورد کنند در حالی که این مسئله کاملا فرهنگی است.

این جمعیت شناس خاطرنشان کرد: باید قبول کنیم که در کشور ما آگاهی ها زیاد شده است و نمی توان با دادن یک سکه  افراد را تشویق به فرزند آوری کرد فلذا نیاز است که سیاست های ما اجماع شوند و سیاست های ابلاغیه رهبری به صورت یک اصل برای اجرایی شدن قرار بگیرد چرا که امروز ما متولی نداریم که مسئولیت قبول کند.

در کل موفقیت سیاست های کلی جمعیت و افزایش باروری در کشور مستلزم برنامه ریزی جامع همراه با تلاش پیگیر و مستمر است و در هر شرایطی ارائه برنامه های حمایتی برای افزایش فرزندآوری در آینده ضروری است. حتی اگر تاثیر سیاست ها بر افزایش باروری ناچیز باشد، باید در نظر داشت که ارائه حمایت های رسمی و غیررسمی حداقل از کاهش بیشتر باروری و رشد کاهنده جمعیت در آینده پیشگیری می کند. ایران در حال حاضردر دوران پنجره جمعیتی قرار دارد، یعنی دو سوم جمعیت در سنین فعالیت (۶۴ - ۱۵ سال) هستند و پتانسیل اشتغال، تولید، ذخیره و سرمایه گذاری را دارند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 569078 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟