پل گیشا به تهران باز می گردد + فیلم
حجم ویدیو: 13.53M | مدت زمان ویدیو: 00:01:40

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پل گیشا از آن دسته پل هایی بود که در سال 52 به‌طور موقت و به مناسبت بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ ساخته شد. پایتخت نشین ها تا ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ از این پل استفاده کردند ولی این پل به سرعت برچیده شد و جای خود را به زیرگذر گیشا سپرد. پلی که حالا بخشی از تاریخ و هویت شهر است و بسیاری نگران بودند که بعد از کارشناسی به دست اوراقی ها بیفتد، در صنایع فلزی سازمان مهندسی عمران شهرداری تهران نگهداری می شود.

پل 47 ساله پایتخت چگونه جمع آوری شد؟

احسان رزقیان مقدم، جانشین مجری نگهداشت و مقاوم سازی پل و ابنیه سازمان مهندسی عمران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: عمر سازه حدود 47سال بوده است. گیشا به صورت موقت برای بازی های آسیایی توسط یک شرکت بلژیکی نصب شده بود. طول پل حدود 600متر بود و تیرهای فلزی که بلند می کردیم 24 متری بودند و اگر پیچ و مهره های آن باز می شد، 12متری می شدند. تعداد 23 دهانه و بیش از 9700متر مربع مساحت و وزن پل 3200تن بود.

وی افزود: 224 عدد شاه تیرها بلند کردیم. ستون های این پل دو مدل تک پایه ای (30عدد) و ستون دروازه ای (20عدد) بود. حدود 60هزار قطعه اتصالات باز شد. برای برچیده شدن این پل 22هزار نفر ساعت نیرو انسانی کار کرده است. 2100 دستگاه ساعت جرثقیل سنگین و 2000دستگاه ساعت جرثقیل سبک در این پروژه به کار گرفته شد. افتخار ما این است که این پل ظرف سه ماه قرار بود جمع شود اما طی 21روز پل گیشا بدون هیچ حادثه جانی و مالی جمع شد. پیش از 500سرویس حمل قطعات به صنایع فلزی داشتیم.

گیشا پل سبز زندگی می شود

جانشین مجری نگهداشت و مقاوم سازی پل و ابنیه سازمان مهندسی عمران درباره آلیاژ این سازه تاکید کرد: تمام این پل (تیر، ستون و...) آهن SD52 (پرمقاومت) بوده است.

رزقیان مقدم با اشاره به عاقبت این هویت تاریخی پایتخت گفت: قرار است سازه ای با پل گیشا ساخته شود به نام پل سبز زندگی. سازمان مشاور روی طرح آن کار می کند تا از قطعات این پل استفاده شود و هم پل عابر شود و هم پلی که امکاناتی مانند مسیر دوچرخه، وجود درختچه ها و... روی آن وجود داشته باشد. از قطعات و تیرهای فلزی 24متری برای عرشه پل پیاده راه استفاده می شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 566821 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟