اینترنت ایران کم آورد / ایراد شاد دولتی بودن آن است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا: شبکه شاد به عنوان یک انقلاب آموزشی در کشور ما راه اندازی شد تا دانش آموزان بتوانند با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی مدارس به درس خود ادامه بدهند اما با شروع آموزش ها چندین مشکل اعم از برخوردار نبودن همه افراد از تجهیزات هوشمند، وصل نشدن سیستم عامل های قدیمی اندروید و از همه مهم تر قطع و وصل شدن مداوم این شبکه روبرو بودیم که باعث شد تا افراد زیادی در فضای مجازی نسبت به این ضعف ها واکنش دهند.

اما مسئله ای که در این بین وجود دارد این است که تنها ما با کرونا در جهان مواجه نشده ایم و کروناویروس تمام جهان را به ناگاه غافلگیر کرده و حتی باعث تغییراتی سریع وفوری شده است که یکی از این تغییرات آموزش آنلاین است که گریزی از آن در این شرایط کرونایی وجود ندارد . با شروع این نوع از آموزش نه تنها دانش آموزان و والدین ایرانی که تمام کشورهایی که با کرونا درگیر هستند با مشکلاتی مواجه شدند ولی تفاوت این است که در بسیاری از کشورها ، مردم همراه مسئولان در  تلاش برای همراه شدن با این امکان و رفع مشکلات هستند و عده ای از مردم دیگر جهان هم بامواجه با مشکلاتی که کرونا ایجاد کرده است راه اعتراض و گلایه کردن را در پیش گرفته اند که متاسفانه در کشور ما ، اکثریت با گلایه کنندگان است . افرادی که تصور می کنند این مشکلات تنها در ایران است و دیگر کشورها این مشکلات را ندارند.

دولت نباید به تنهایی شبکه شاد را راه اندازی می کرد

عطا خلیقی کارشناس حوزه فناوری و اطلاعات و مدیر عامل پویا سافت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این موضوع که هم اکنون بزرگترین مشکل شبکه شاد چیست و تفاوت آن با کشورهایی اروپایی در چه موضوعی است بیان کرد: ایراد اساسی که به شبکه شاد می توان وارد دانست این است که دولت برای راه اندازی این شبکه اقدام کرده است در حالی که در کشورهای خارجی اینگونه نیست.

وی ادامه داد: در کشورهای اروپایی دولت هیچگاه خود به تنهایی و به صورت انحصاری یک همچنین شبکه ای را راه اندازی نمی کند.

باید حق انتخاب برای مردم ایجاد کرد

خلیقی با بیان اینکه دولت باید زیرساخت ها و چهارچوب های خود را انتخاب می کرد تا شرکت های فعال در این حوزه به عنوان یک کسب و کار به آن ورود پیدا کنند تصریح کرد: باید دولت اجازه می داد تا مردم خود انتخاب کنند که با چه سرویسی کار بکنند.

پهنای باند ما برای آموزش آنلاین کافی نیست

این کارشناس حوزه فناوری و اطلاعات اضافه کرد: البته در این دوران کرونا مشخص شد که زیر ساخت های ما، برای پهنای باند بیشتر آمادگی لازم را ندارد یعنی برای سرویس های مبتنی بر ویدیو آمادگی افزایش ظرفیت زیاد در کشور را نداریم.

او ادامه داد: امروز 10 برابر افزایش ظرفیت باعث ترافیک نشده بلکه امروز فقط 2.5 برابر افزایش ظرفیت باعث این ترافیک شده است که حتی اگر در این شرایط نیز نبودیم امکان رخ دادن آن وجود داشت.

مشکل پهنای باند فعلا حل شدنی نیست

خلیقی در پایان درباره این مسئله که چه کارهایی برای بهتر شدن شبکه شاد باید صورت بگیرد گفت: مشکل اساسی امروز ما پهنای باند است که در کوتاه مدت نمی توان برای آن راه حلی داشت بنابراین بهتر است صبر کنیم تا یک ماه آینده این دوره سال تحصیلی تمام شود تا سال دیگر مشکلات مرتفع شوند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 562302 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟