تقویم بچه دار شدن را بشناسیم / کودکان خشن ، فرزندان چهاردیواری های بدون عاطفه

تقویم بچه دار شدن /به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کودکانی که در خانواده‌هایی رشد می‌کنند که عاری از محبت و عاطفه است، معمولا افرادی خشن هستند که با خشونت وارد عرصه‌های اجتماعی می‌شوند و در روابط بین‌فردی و خانوادگی دچار مشکل هستند، بنابراین دوره بارداری و پذیرش عضو جدید مهم است.

لزوم تقویم بچه دار شدن

دکتر عزت‌الله کرد‌میرزا، روان‌شناس و مدرس دانشگاه می‌گوید: خانواده‌هایی که برای بچه‌دار شدن تقویم زمانی مشخصی دارند، معمولا التهاب کمتری را تجربه می‌کنند، زیرا آنها از یکدیگر شناخت کافی و لازم را دارند و از شرایط اجتماعی و اقتصادی مناسبی هم ممکن است برخوردار باشند. این دسته از زوج‌ها از انتخاب همسر خود مطمئن هستند و نوعی تفاهم در رابطه زن و شوهر دیده می‌شود. این خانواده‌ها اگر صاحب فرزند شوند، زندگی خانوادگی به شادکامی رسیده و دست‌یابی به اهداف مشترک در خانواده در اولویت قرار می‌گیرد، اما آن دسته از خانواده‌هایی که تقویم زمانی ندارند و با بارداری‌های ناخواسته و غیر‌منتظره رو‌به‌رو می‌شوند نیز به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ بخشی از این افراد دارای باورهای جدی مذهبی هستند و با وجود ناخواسته بودن بارداری با توسل به برخی گزاره‌های فرهنگی و دینی پذیرش شرایط جدید را هموار می‌کنند.

زمان بچه دار شدن را بشناسیم

این روان‌شناس در ادامه می‌گوید: اما دسته دیگری نیز وجود دارند و زمانی که با بارداری ناخواسته مواجه‌اند و از طرفی یک التهاب فارغ از بچه‌دار شدن یا نشدن را با همسر خود در روابط بین‌فردی احساس می‌کنند، این دسته از خانواده‌ها ناکامی بیشتری را تجربه می‌کنند، زیرا فرزند‌دار شدن ابزاری می‌شود برای فاصله گرفتن بیشتر زن و شوهر از یکدیگر و ممکن است به خصوص در زمانی که نسبت به شوهر خود اعتماد لازم برای تامین عاطفی و توجه لازم را ندارند، اقدام به نشان دادن واکنش‌های سرد به همسر کنند. یک گروه دیگر از خانواده‌ها وجود دارد که بچه‌دار شدن را خوب می‌دانند، اما زمان را مناسب نمی‌بینند. معمولا توصیه می‌شود سال اول ازدواج صاحب فرزند نشوند، چون مقاومت لازم برای کنار آمدن با هم و همچنین مهارت فرزند‌پروری را ندارند. با وجود اینکه بچه‌دار شدن را دوست دارند، اما با التهاب روابط بین‌فردی مواجه هستند.

بچه دار شدن راه حلی برای مشکلات ارتباطی والدین نیست

این روان‌شناس در ادامه بیان می‌کند:‌ نکته بعدی این است که خانواده‌ها باید بدانند برای حل مشکلات توسل به بچه‌دار شدن نکنند، زیرا فرزند نمی‌تواند راه حلی برای مشکلات ارتباطی والدین باشد. گاهی اوقات بین زن و شوهر مشکلاتی رخ می‌دهد که به گفته‌های عامیانه‌ای توجه می‌کنند و تصور می‌کنند با وجود فرزند مشکلات‌شان حل خواهد شد، در صورتی که تازه مشکلات و آسیب‌های خانوادگی و روانی سرباز می‌کند. در یک نگاه کلی می‌توان گفت یک جامعه موفق، جامعه‌ای است که افراد آن جامعه قبل از ازدواج شناخت لازم از فرآیند همسر‌گزینی را داشته باشند. همچنین ابزار تخصصی لازم برای مشاوره‌های روان‌شناختی را در دسترس داشته باشند و خود را مکلف بدانند که مهارت‌های فرزند‌پروری را کسب کنند و والدگری نیز یکی دیگر از اصولی است که باید در کسب آن تلاش کنند. همچنین قبل از اقدام به بچه‌دار شدن بدانند که خوددرمانی مثل آفتی است که دامنه اختلافات را گسترده‌تر می‌کند و از این موضوع اجتناب کنند، همواره منظومه خانوادگی در رشد کودک اثر می‌گذارد. علاوه بر این منظومه جو‌ روانی شکل گرفته در خانواده در تربیت و رشد کودک تاثیر مستقیم دارد.

وی می‌افزاید: این موضوع به این معناست که بین زن و شوهر تبادل عاطفی و هیجانی وجود دارد و یک پدر و مادر با فرزندان خود در چه تبادلات هیجانی هستند. مجموعه اینها تعیین می‌کند که جایگاه فرزند و به همان نسبت روابط والدین با یکدیگر با چه کیفیتی پیش می‌رود. نظریه‌های خاصی در این زمینه وجود دارد که هر عاملی زیر سقف خانه بویژه عوامل مثبت و منفی مربوط به شرایط شغلی و اجتماعی والدین در روابط بین‌فردی اقوام در رشد تک‌تک فرزندان خانواده اثر می‌گذارد. پس اگر ورود عضو جدید ناخوانده تلقی شود و آن را یک‌جور مزاحمت در شکل‌دهی روابط هیجانی بین خود و همسر بدانیم، طبیعی است که برخورد مناسبی به لحاظ عاطفی و هیجانی با فرزند نخواهیم داشت و حتی ممکن است در مواردی فرزند را ترک و طرد کنند.

اختلال روانی بعضی خانواده ها بعد از بچه دار شدن

موارد بسیار زیادی بوده است که خانواده بعد از تولد فرزند نوعی التهاب و اختلال روانی را تجربه کرده‌اند. معمولا در برخی زنان بعد از تولد فرزند آنها با پدیده افسردگی رو‌به‌رو می‌شوند و مردان هم نارضایتی خود را با بی مسوولیتی نسبت به شرایط خانواده نشان می‌دهند. بنابراین زن و مرد در شرایط و وضعیت بحرانی قرار می‌گیرند که تربیت فرزند که اولویت زندگی‌شان است را فراموش می‌کنند و به درگیری‌ها و مجادلات خانوادگی می‌پردازند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 561113 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟