حمایت های روانی از مردم در برابر کرونا آغاز شود/کرونا، ویروسی بسیار هوشمند است

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، شهر ووهان چین اولین شهری بود که مورد حمله کروناویروس قرار گرفت. مردم این شهر  دوماه در قرنطینه کامل بودند در ادامه ویروس کرونا از ووهان به تمام دنیا صادر شد و  دقیقا زمانی که  جهان  با کروناویروس درگیر بودند پزشکان و پرستاران ووهان ماسک های خود را برداشتند و وضعیت سفید اعلام کردند. اما حالا دوباره این شهر با کروناویروس درگیر شده است و آمار مبتلایان و فوتی های این شهر 50درصد شده است. به نظر می رسد این ویروس تمام شدنی نیست و همینطور قرار است در دنیا بچرخد و  نرود و تا واکسن آن به دست نیاید بی شمار انسان ها را بی جان کند و خطر ابتلا به آن کمرنگ هم نشود.

فاصله فیزیکی را رعایت کنید

مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران که خود از مبتلایان و بهبودیافتگان این ویروس است با تاکید بر اینکه  مردم باید حتما زدن ماسک و رعایت فاصله فیزیکی را رعایت کنند به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: این ویروس تا مدتها با مردم جهان خواهد بود . شروع به کار مشاغل نیز باید با رعایت اصول وزارت بهداشت باشد. اینکه ادارات  با پرسنل کمتری فعال است. مردم فکر نکنند که مبارزه با بیماری کرونا تمام شده است. هنوز ناشناخته ها در مورد این ویروس بسیار زیاد بوده و با وجود آن که تمام دنیا درگیر آن است عاقبت آن مشخص نیست. هنوز تحقیقات نشان نداده که این ویروس تا چندمرتبه دوباره عود می کند بنابراین تا زمانی که بیشتر در مورد این ویروس بدانیم، باید فکر کنیم که این ویروس با ما خواهد بود و نباید فکر کنیم که این ویروس تمام شده است. همیشه باید اصول بهداشتی را رعایت کنیم.

محرز با اشاره به این که این بیماری مشکلات روانی و اقتصادی بسیاری برای تمام جوامع ایجاد کرده است ادامه داد :با دانش کنونی این بیماری تا واکسن یا داروی آن پیدا شود تمام شدنی نیست. با شیوع کروناویروس ،افسردگی، اضطراب و استرس در همه دنیا و ایران افزایش یافته است. باید حمایت های روانی از مردم شود که تقریبا در تمام دنیا این حمایت ها شروع شده است.

عاقبت وحشتناک دنیا

محرز تاکید کرد: سوالاتی مطرح است مبنی بر این که آیا این بیماری در ووهان از بین رفته بود ؟آماری مرگ و میر در این شهر  کامل اعلام شده است یا خیر؟ بعد در ادامه پاسخ هایی شنیده می شود که پس از مدتی تکذیب شده یا تغییر می کنند. این ضد و نقیض شدن اخبار  باعث شده که مردم بیشتر مضطرب شوند. اما مردم باید بدانند که نباید عجله کنند،این ویروس ناشناخته است و در برابر این ناشناخته، اشتباهات مدیریتی و اعلام اخبار هایی نیز وجود دارد. مردم باید بدانند که گذشته از درگیر شدن با این اخبار، تنها اقدام کاهش شدت این بیماری در ایران و جهان ، رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک است.

خطر کرونا برای اقتصاد، جان و روان مردم

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران در پاسخ به این سوال که اگر واکسن یا داروی بیماری کرونا کشف نشود یا دیر کشف شود چه اتفاقی برای جامعه بشری رخ می دهد؟ گفت: شرایط وحشتناک می شود. کروناویروس به تنها چیزی که کمک کرده محیط زیست بوده و آلودگی وحشتناکی که بشر برای زمین ایجاد کرده بود از بین رفته است. کرونا برای اقتصاد، جان و روان مردم دنیا مشکلاتی را فراهم کرده است. این بیماری در هند و آفریقا نیز بیداد می کند.کرونا، ویروسی بسیار هوشمند است و هنوز راجع به آن چیزی نمی دانیم و توصیه نمی کنم که جامعه را رها کنیم چون با این رها کردن ، کرونا فاجعه انسانی به بار می آورد.

کرونا در حاشینه نشینان

مینو محرز در خصوص میزان خطر حاشیه شهرها با شیوع کرونا در این مناطق با توجه به فقر امکانات بهداشتی تاکید کرد: مشکل بزرگ سلامتی ما که باید روی آن تکیه کنیم، حاشیه نشینی است ، بیماری ها و آسیب های اجتماعی در این مناطق  بیشتر است. در این مناطق هم درگیری بیشتر با کرونا خواهیم داشت و هم بحث توجه به خشونت های احتمالی و افسردگی روانی ناشی از بیکاری زیاد خواهد بود .بیشتر حاشیه نشین ها روزکار هستند و با تعطیلی مشاغل در خانه مانده اند.

معتادان کرونا نمی گیرند؟

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با اشاره به معتادان گفت: معتادان در خیابان بودند و به دلیل رعایت فاصله گذاری فیزیکی توسط مردم، کسی سراغ معتادان نرفته است. تردد معتادان نیز کاهش یافته است. بنابراین نمی توان به صورت علمی گفت که معتادان به بیماری کرونا مبتلا نمی شوند.  اظهارنظرهایی که تاکنون در مورد درگیر شدن یا نشدن معتادان با کرونا بیان شده است ، ثابت شده نیست. به عنوان مثال جوان های زیادی براثر ابتلا به کرونا در نیویورک فوت کردند و همه آنها مصرف سیگار داشتند. در ایران نیز سیگار و قلیان زمینه ابتلا به کرونا را افزایش می دهد. با گذشت چند ماه از شیوع کرونا هیچ اظهارنظر دقیقی در مورد این بیماری وجود ندارد. فقط باید بدانیم که هیچ چیزی جلوی کرونا را نمی گیرد تا مکانیزم دقیق این ویروس شناخته شود. با علم امروز تا چند ماه آینده واکسن این بیماری درست خواهد شد و برخی از داروهای درمانی مرحله چهارم کارآزمایی بالینی خود را در دنیا گذرانده اند. این داروها مرحله سوم را با موفقیت پیش رفته و به مرحله چهارم رسیده اند و امید است که هر چه زودتر به واکسن درمانی و مقابله با کرونا برسیم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 560002 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟