فاز جدید آزمایش واکسن کرونا

برای از بین بردن این ویروس که به ریه هیچ‌کسی از بزرگ و کوچک رحم نمی‌کند، شرکت‌های مختلف پزشکی در حال تلاش برای جنگیدن با بیماری حاصل از این ویروس (COVID-19) هستند و سرعت خود را برای پیدا کردن تولید یک واکسن جدید و آزمایشات بالینی برای درمان‌های بالقوه بالا برده‌اند. روز چهارشنبه هفته گذشته، شرکت بیوتکنولوژی Novavax مستقر در مریلند اعلام کرد، اوایل ‌ماه می‌ آزمایش‌های انسانی واکسن در استرالیا را روی داوطلبان اجرا خواهد کرد. شرکت Novavax یکی از چندین کمپانی است که برنامه‌های امیدوارانه درباره ساخت واکسن ویروس کرونا را اعلام کرده که خیلی سریع در مرحله تست انسانی قرار گرفته است.

تلاش جهانی

همچنین در همان روز، شرکت سلول‌های بنیادی Mesoblast اعلام کرد، کارآزمایی بالینی روی 240بیمار را با حمایت انستیتوی بهداشت ملی آغاز کرده است. در فرایند آزمایش‌های این شرکت نشان داده می‌شود که آیا سلول‌های مشتق از آزمایش‌های مغز استخوان می‌توانند به بیمارانی که واکنش ایمنی کشنده‌ای به ویروس کرونا نشان داده‌اند، کمک کنند. در شرایط عادی، تولید یک واکسن جدید برای جلوگیری از ابتلا به یک بیماری سال‌ها طول می‌کشد، اما صنعت داروسازی در تلاش است تا فشار را برای کمتر شدن بازه زمانی با حمایت از سازمان‌های غیرانتفاعی، آژانس‌های دولتی و مقامات نظارتی بیشتر کند.

شرکت Novavax می‌گوید که واکسن آنها پاسخ ایمنی قدرتمندی را در آزمایشگاه‌ها و آزمایشات حیوانی گرفته است و آنتی بادی‌هایی تولید می‌کند که می‌توانند ویروس را بکشند. درحالی‌که تولید نهایی که باید در دسترس همه قرار بگیرد، هنوز یک سال یا بیشتر با ما فاصله دارد؛ اما تلاش شرکت Novavax آنقدر قوی بوده است که حالا به مرحله تست انسانی رسیده‌اند. پیش از این نیز شرکت Moderna واکسنی ساخته بود که نخستین مرحله تست بالینی آن 15مارس انجام شد. واکسن دیگری نیز توسط شرکت Inovio Pharmaceuticals ساخته شد که روز دوشنبه هفته گذشته به یک فرد داوطلب تزریق شد.

یکی از شرکت‌های عظیم مراقبت‌های بهداشتی با نام Johnson & Johnson آزمایشات بالینی واکسن خود را در‌ماه سپتامبر آغاز می‌کند و برای این امر تقریبا 500میلیون دلار هزینه مشارکت از طریق بخشی از وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده دریافت کرده است. آزمایش واکسنی ساخته شده از سوی محققان دانشگاه پیتزبرگ و کالج پزشکی بیلور در هیوستون نیز در انتظار اجازه سازمان غذا و داروی آمریکا هستند تا آزمایش انسانی خود را آغاز کند.

دکتر پیتر هوتز، مدیر مرکز بیمارستان واکسیناسیون کودکان تگزاس در کالج پزشکی Baylor می‌گوید: همه ما در تلاش هستیم تا کاری که تا پیش از این تجربه نکردیم را انجام دهیم و آن سرعت بخشی به تولید واکسن در میان همه‌گیری ویروس خطرناک کرونا است.

البته برای COVID-19 هنوز هیچ درمان قطعی وجود ندارد، بیماری که توسط ویروس کرونا ایجاد می‌شود و محققان و پزشکان در حال آزمایش درمان‌های مختلف برای نجات جان افرادی هستند که هنوز دچار این بیماری نشده‌اند. اما مسئله این است که تولید انبوه واکسن حداقل برای 12 تا18‌ماه دیگر امکان پذیر نیست و تازه درصورت تولید احتمالا نمی‌شود در اختیار همه افراد قرار بگیرد و ممکن است در این بین کشورهای ثروتمند منفعت بیشتری ببرند. تجهیزات تولیدی مورد نیاز به این بستگی دارد که کدام نوع واکسن به بهترین وجه کار می‌کند. برخی محققان می‌گویند: دولت‌ها و مؤسسه‌های خصوصی باید به تولید‌کنندگان کمک مالی کنند تا حجم تولید خود را بالا ببرند.

انتخاب برنده؟

مهم‌ترین چالش در ایجاد سریع بسیاری از واکسن‌ها، افزایش تولید است، زیرا زیرساخت‌های مورد نیاز بسته به نوع واکسن متفاوت خواهد بود. واکسن ممکن است شامل نسخه‌های ضعیف شده و یا غیرفعال ویروس کرونا باشد و یا بخشی از پروتئین سطحی و یا دنباله‌ای از RNA و DNA که داخل نانو ذرات یا ویروس دیگری مانند سرخک به بدن تزریق می‌شود.

چارلی ولر، رئیس برنامه واکسن‌ها در شرکت Wellcome، سرمایه‌گذار تحقیقات زیست پزشکی مستقر در لندن گفت: پلتفرم RNA و DNA ممکن است پروسه راحت‌تری داشته باشد که تولید آن‌را هم راحت‌تر می‌کند. اما هیچ واکسنی با این رویکرد هنوز در هیچ بیماری روی بدن انسان خود را ثابت نکرده است.

دومین تست واکسن در آمریکا

محققان آمریکا به‌تازگی دومین آزمایش ایمنی واکسن تجربی COVID-19 را انجام دادند، اما این بار با استفاده از تزریق عمیق در پوست به جای تزریق‌های معمول. دکتر جان اروین از مرکز تحقیقاتی دارویی گفت: این مهم‌ترین آزمایشی بود که تاکنون انجام دادیم. مردم برای انجام این آزمایش داشتند درهای مؤسسه را می‌شکستند.

این آزمایش توسط شرکت Inovio Pharmaceuticals که یکی از کاندیداهای ساخت واکسن کرونا است انجام شد. دیگر نامزد متفاوت واکسن کرونا‌ ماه گذشته آزمایش ایمنی در افراد را در سیاتل پشت سر گذاشت که توسط مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده ساخته شد. در حدود دو سوم از شرکت‌کنندگان در این تحقیق نخستین دوز این واکسن را دریافت کردند. این مراحل اولیه، نخستین قدم‌ها در مسیر اثبات ایمنی واکسن برای انجام آزمایش‌های بزرگ‌تر است. دکتر پابلو تباس از دانشگاه پنسیلوانیا درباره نحوه متفاوت تزریق عمیق این واکسن زیر پوست داوطلبان و اشاره به‌علت آن گفت: تزریق واکسن در اعماق پوست به نوعی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در تولید آنتی بادی‌های محافظ می‌شود.

دکتر جان اروین که مسئول آزمایشات بالینی در شرکت Inovio است نیز می‌گوید: اگر همه‌‌چیز خوب پیش برود و واکسن بی‌خطر باشد ما باید آن را روی تعداد بیشتری آزمایش کنیم و به بررسی اثر آن بپردازیم. اما آنچه واضح است این است که واکسن درصورت تأیید و تثبیت، به این زودی‌ها به مرحله تولید انبوه و قرار گرفتن در دسترس عموم نمی‌رسد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

زهرا خلجی- خبرنگار

کدخبر: 558416 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟