شهرداری در مقابل فروش زباله مسئولیتی ندارد / بی خطر سازی پسماندهای بیمارستانی با امواج در تهران

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، شانزدهم اسفندماه بود که دادستانی دستور ممنوعیت زباله گردی را صادر کرد. با این وجود و با گذشت بیش از یک ماه هنوز هم زباله گردها در شهر جولان می دهند و برای یک لقمه نان سر در مخازن زباله می کنند.

رئیس سازمان پسماند نیز اعلام می کند افزایش حجم زباله ها نشان می دهد که زباله گردها از سطح شهر جمع آوری شده اند و با پیمانکارانی که زباله گردها را به کار می گیرند، برخورد قانونی خواهد شد. اما سوال این است که چرا زباله گردها را ما می بینیم و مسئولان شهری نمی بینید؟

مسئولان از کدام مسیر تردد می کند که زباله گردها را نمی بینند؟

صدرالدین علیپور، رئیس سازمان پسماند شهرداری تهران در پاسخ به این سوال به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار کرد: ما ضابط قضایی نیستیم و تنها اقدامی که می توانستیم انجام دهیم اخذ دستور دادستانی بود. از همان روزهای اول شیوع بیماری کرونا با دو معاونت مرتبط دادستانی حکم اخذ شد. با آن که جزو وظایف ما نبود بلافاصله با حکم دادستانی با فرمانده نیروی انتظامی تهران جلسه ای گذاشته و تفاهم نامه ای امضا کردیم و 80 اکیپ نیروی انتظامی مستقر شدند.

او افزود: ما از طریق رسانه ها اعلام کردیم هر کسی موردی از زباله گردی دیده است با سامانه 137 تماس بگیرد. سازمان پسماند شهرداری تهران برای برخورد با زباله گردی گشت شبانه راه اندازی کرد. دلیل این ادعای ما این است که نزدیک به یک و نیم ماه است که شهرداری علاوه بر لغو قراردادها، ایستگاه های پسماند خود را پلمب کرده است. شهرداری مسئولیت این را ندارد که فردی زباله خشک را جمع آوری کرده و بفروش برساند یا به صورت رسمی با پیمانکار غیررسمی همکاری داشته باشد. اقدامات شهرداری در این حوزه تاثیر گذار بوده است. اما ممکن است به صورت موردی زباله گردی دیده شود. اما حجم پسماند نشان می دهد روند تفکیک متوقف شده است. در بهمن 4800تن زباله تهران بود اما در اسفند این حجم از زباله به 7200تن افزایش یافته است. فرآیند تفکیک شهرداری در سطح شهر متوقف شده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تاکید کرد: روزانه ۱۱۰ تن پسماند پزشکی در حال جمع آوری است و در این بخش تعداد افراد و ناوگان به کارگیری شده افزایش پیدا کرد که در این مدت به خوبی این اصل تعقیب می‌شود.

علیپور درباره رهاسازی زباله‌های بیمارستانی در اطراف تهران و ورود دستگاه بی خطر سازی زباله ها  گفت: تاکنون گزارشی نداشتیم که در اطراف سایت‌های دفن پسماند زباله‌ای رها شود. مذاکرات انجام شده با سفیر چین از سوی شهردار تهران پیرامون وارد کردن دستگاهی بود که با استفاده از امواج پسماند‌ها را بی خطر می‌کند و این دستگاه روزانه ده تن زباله را بی خطر می‌کند و شرایط موجود خود را با مسئولان مطرح کردیم و قرار شد این دستگاه وارد شود و در آرادکوه جایگذاری شود. برنامه‌ریزی در حال انجام است و تا زمانی که این برنامه ریزی نهایی شود، جمع آوری هوشمند پسماندها از درب منازل را آغاز نمی‌کنیم و به دنبال این هستیم با همکاری مناطق این اقدام را انجام دهیم و از اردیبهشت ماه جمع آوری پسماندها به این شکل را آغاز کنیم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 558269 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟