بسته اقتصادی دولت، درمان وضعیت معیشتی مردم در روزهای کرونایی نیست

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، رئیس جمهوری ایران اعلام کرد: «هیچ کارگری نباید اخراج شود.» این در حالی است که کارفرمایان نیز در از شرایط اقتصادی متاثر از کرونا، با ورشکستگی روبرو هستند و دیگر بحث کارفرمای ظالم و زالوصفتی که خون کارگر را در شیشه می کند نیست که وضعیت کارفرما نیز در این روزها بحرانی نیست و اگر تدبیری صورت نگیرد اوضاع اقتصاد کشور بحرانی تر و جامعه کارگری و کارمندی متضرر تر می شوند.

ضمن آن که بخش اعظمی از کارگران بیمه نیستند و اخراجی آنها از چشم مسئولان دور می ماند. در شرایطی که بسیاری از کشورها حقوق مردم را پرداخت می کند تا آنها در خانه بمانند، ستاد ملی مبارزه با کرونا با صدرنشینی رئیس جمهوری ایران کارمندان دولتی را شیفتی کرده و عدم اخراج کارگران را مصوب کرده است. اما به نظر می رسد مسئولان این ستاد مصوبات خود را با توجه به حساب بانکی خود مصوبات تصویب می کند و نمی دانند بسیاری از مردم پس اندازی برای روزهای مبارزه با کرونا در حسابشان نیست و کمک 260هزار تومانی هزینه کرایه خانه، زندگی و معیشت آنها را تامین نمی کند.

از سوی دیگر لیست اولیه دولت احمدی نژاد در اختیار دولت است. لیستی که علاوه بر اقشار ضعیف، قشر متوسط جامعه که با ورود کرونا با مشکلات معیشتی دست به گریبانند در این لیست مشخص شده اند. چرا دولت به آن لیست مراجعه نمی کند؟ آیا قرار نیست یارانه مردم افزایش یابد؟ دولت با وعده کمک به کارفرمایان، اجازه اخراج کارگران را نمی دهد، در حالی است که دولت تا قبل از کرونا از کسری بودجه، کاهش درآمد و مشکلات عدیده مالی گفته بود. هزینه های دولت نیز کاهش نیافته و ریخت و پاش ها تا حد بسیاری بر قوت خود باقی مانده اند. با این اوصاف کارفرمایان می پندارند دولت برای آرام کردن فضای پرتنش کرونایی که در جهان حاکم است، این وعده را به کارفرمایان می دهند و اعتمادی به پرداخت کمک دولتی در آینده ندارند.

کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره اخراج کارگران در گفتگو با خبرنگار رکنا تاکید کرد: اگر کارگری اخراج شده باشد قطعا بنگاه ها از حمایت هایی که بسته اقتصادی دولت برای کرونا بهره مند نمی شوند. اگر اخراج خلاف قانون باشد مسیر آن مشخص است و کارگران هیئت های حل اختلاف وزارت کار می توانند پیگیری کرده و از مزایای قانونی خود استفاده کنند.

او در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای بخشی از کارگران در نظر گرفته اید که در کارگاه های زیرزمینی فعالیت می کنند و از بیمه و کمترین مزایا برخوردار نیستند؟ گفت: افرادی که قبل از کرونا هم بیمه نبودند، یک اقدام غیرقانونی است و کرونا نمی تواند فعالیت کارگاه های غیرمجاز و کارگران که به صورت غیرقانونی بیمه نبودند رسمیت ببخشد. این کارگران نه به عنوان کارگران بلکه به عنوان بخشی از جامعه می توانند از حمایت های در نظرگرفته شده در بسته اقتصادی دولت استفاده کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا مسئولان در ستاد ملی مبارزه با کرونا از شرایط و وضعیت مردم مطلع هستند یا خیر؟ تاکید کرد: اگر اختلافی در ستاد ملی مبارزه با کرونا وجود دارد در مورد این موضوعات است و این که هزینه اثربخشی اقدامات پیشگیرانه بهداشتی چقدر است و این هزینه اثربخشی تا کجا می تواند فاصله گذاری اجتماعی یا فیزیکی یا توقف فعالیت ها باشد؟ این یکی از سوالاتی است که همیشه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در مورد اقداماتی که می تواند به کمرنگ شدن فاصله گذاری اجتماعی بینجامد بیشتر صحبت می کنیم. ولی این دغدغه را به رسمیت می شناسیم که بخش هایی از جامعه برای آینده اقتصاد، اشتغال و قشر آسیب پذیر نگران هستند. به هر حال این دغدغه جدی و قابل احترام است و این دغدغه خاص جامعه ایرانی نیست. امروز در آمریکا و اروپا حتی نگرانی از قطحی، کمبود و نایاب شدن کالاهای اساسی مطرح است در حالی که در کشور ما این صحبت ها مورد بحث و بررسی قرار نمی گیرد.

او با بیان این که ما را جزو طیف نظام سلامت بدانید، افزود: معتقدیم همچنان در هفته های آتی حوزه سلامت نیازمند فاصله گذاری فیزیکی هستیم و قاعدتا مشاغل و افرادی در این میان زیان می بینند و دولت آن را تا حد زیادی جبران خواهد کرد.

جهانپور در پاسخ به این سوال که آیا یارانه ها افزایش می یابد یا خیر؟ تاکید کرد: بسته اقتصادی که دولت، رئیس جمهوری، وزارای دولت و معاون اول رئیس جمهوری اعلام کردند، با آن شرایط در  نظر گرفته شده است ولی این مبلغ همه دردها و رنجایی که مطرح شد را درمان نخواهد کرد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 556265 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟