پیام صلح کرونا برای جهان / الزام تغییر نگاه مسئولان بعد از 4 دهه

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این روزها در ایران همچنان که عده ای نقد بر عملکرد و تصمیمات مسئولان در این مدت کرونایی دارند و بعضی تصمیمات را ناپخته و غیر علمی می دانند و حتی منتقد هستند که این تصمیم ها می توانند آینده آموزشی ، سلامت و اقتصادی کشور را وارد بحران جدی کند عده ای هم انتقاد دارند که مدیریت در این دوره کرونایی از جمله کم اشتباه ترین مدیریت ها نسبت به برنامه ریزی هایی است که در کشورهای دیگر در این مقطع بحرانی گرفته شده است .

پیام ویروس کرونا برای سیاستمداران جهان

محمد توسلی دبیرکل نهضت آزادی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره این موضوع که شرایط فعلی کشور در حوزه مدیریت کرونا به چه صورت برآورد می شود گفت : شیوع ویروس کرونا نه تنها برای کشور ما بلکه برای جهان نیز پیام هایی دارد که اگر بخواهیم به صورت کلی آن را مورد بررسی قرار بدهیم، بر اساس آموزه های قرآنی این اتفاق یک آزمون بزرگ تاریخی است، یعنی تلنگری به بشریت است تا یک نوع بازنگری در نگاه و مناسبت خود داشته باشد و از این منیت‌ها، خودبرتربینی‌ها و سلطه جویی‌ها که وجود دارد به نوعی تجدید نظر کند.

گام جدیدی در جهان با پاندمی کرونا

وی با بیان اینکه  آموزه های قرآنی به ما نشان می‌دهد که پیام اصلی همه انبیا بازگشت به فطرت انسانی است ادامه داد: همانطور که قرآن به روشنی می‌گوید " و ما هو الا ذکر للعالمین" یعنی قرآن جز یادآوری برای همه انسان ها و بشریت نیست. این یادآوری برای آشنا کردن انسان با فطرت انسانی خود است، تا انسان بتواند با ایمان، پیوند وجودی خود را با خالق هستی تقویت کند و خود را برای هدف آفرینش یعنی آخرت آماده سازد. این فرایند در قرون گذشته به ویژه بعد از پیامد های جنگ اول و دوم جهانی، از جمله صدور و پذیرش اعلامیه جهانی حقوق بشر، تا حدودی طی شده است و این پاندمی کرونا می تواند موجب برداشتن گام جدیدی برای امروز جهان باشد.

تغییر نگاه مسئولان با کرونا بعد از 4 دهه

توسلی با بیان اینکه مهندس بازرگان در کتاب راه طی شده در دهه بیست نشان دادند که بشر در طول تاریخ با پای خود راه انبیا را طی کرده است اظهار کرد: این آزمونی که هم اکنون به وجود آمده به نظر می‌رسد که باعث شود تا تمام انسان ها در جهان به فطرت انسانی خود بازگردند و به نیاز‌های انسانی بیشتر توجه داشته باشند. اگر این پیام را در سطح جهانی بپذیریم، به طور طبیعی در داخل کشور نیز برای همه مسئولان نظام که دغدغه دینی و ملی دارند می تواند تبدیل به دغدغه انسانی شود و یک تغییری در نگاه خودشان بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب داشته باشند‌.

پیام اصلی انبیا هیچگاه قدرت نبوده است

دبیر کل نهضت آزادی تاکید کرد: روشنفکران دینی و مهندس بازرگان در ۱۰۰ سال اخیر نشان داده اند که پیام اصلی انبیا هیچگاه قدرت نبوده است و آنها به دنبال آگاهی بخشی به مردم بوده اند تا انسان ها بتوانند راه کمال خود را پیدا بکنند که آیه ۲۵ سوره حدید می‌فرماید " لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ". بنابراین پیامبران مبعوث شده اند تا بشریت را آگاه کنند که ارزش های انسانی را در جامعه با دادگری پیاده کنند؛ و این موضوع در شرایط و آزمون فعلی جهانی مورد توجه و نیاز تمامی انسان هاست.

علل شکاف مسئولان و مردم

او در پاسخ به این سوال که چرا مردم در مسائل مختلف به خصوص در زمینه کرونا صحبت مسئولان را باور نمی‌کنند گفت: شرایط به وجود آورده آزمون کرونا می‌تواند درس عبرتی باشد برای مسئولان نظام ما تا کشور های خارجی را ببینند که مردم به دلیل ارتباط قانونی و پیوندی که با دولت های خود دارند به تصمیمات آنها توجه می‌کنند. حال اگر بخواهیم مشکل کشور خود را به صورت تاریخی واکاوی کنیم این موضوع صادق است که وقتی در بهمن ۵۷ انقلاب شد آن چشم اندازی که آیت الله خمینی(ره) در نوفل لوشاتو در رسانه های جهانی مطرح کرده بودند و مردم بر اساس همان برداشت در 12 فروردین سال ۵۸ به جمهوری اسلامی رأی دادند این مسئله وجود داشت که تمام مردم جمهوری اسلامی را متعلق به خودشان می‌دانستند و این احساس را داشتند که در جایگاه یک شهروند هستند. بنابراین شکافی بین مردم و مسئولان وجود نداشت بلکه شاهد یک انسجام تمام عیار بودیم.

توسلی خاطر نشان کرد: در انتخابات نخست مجلس شورای اسلامی ایران همه گروه ها بدون نهاد انتخاب کننده ای حضور داشتند و خود مردم بودند که تشخیص می‌دادند به چه کسی باید رای بدهند اما ما در این ۴ دهه به گونه ای عمل کردیم که شکاف بین مردم و حاکمیت ایجاد شد. در انتخابات مجلس اخیر بر اساس آمار رسمی در کلانشهر تهران فقط ۲۵ درصد از مردم شرکت کردند که بر همین اساس ۷۵ درصد مردم رای اعتراضی دادندکه نشان دهنده شکاف بین مردم و حاکمیت است.

مردم نافرمانی مدنی دارند

وی افزود: آزمونی که به وسیله ویروس کرونا به وجود آمده ظاهرا نشان دهنده این واقعیت است که مردم یک نافرمانی مدنی دارند و آنها در رفتار خودشان این شکاف را نشان می‌دهند؛ در حالی که این نافرمانی بر علیه سلامت خودشان است. اگر این تحلیل نافرمانی درست باشد، نیاز است که یک تحول جدی در نگاه حاکمیت به وجود بیاید یعنی طبق اصل ۵۶ قانون اساسی که حاکمیت را از آن خدا می‌داند و خدا نیز این حاکمیت را به انسان ها داده است بنابراین هیچ فرد و گروهی نمی‌تواند این حق را از آنها بگیرد؛ یعنی یک جمعی در شورای نگهبان نباید از طرف مردم تصمیم بگیرند تا فقط کسانی که مانند آنها فکر می‌کنند به مجلس بروند.

فرهنگ استبدادی و نداشتن روحیه کار جمعی در جامعه

دبیرکل نهضت آزادی ایران در پاسخ به این سوال که چگونه با وجود مشکلات زیاد سال ۹۸ هنوز ایران توانسته جامعه خود را حفظ کند بیان کرد: این ویژگی تاریخی ملت ماست که در بزنگاه های ویژه به دلیل مبانی ایمانی و همبستگی ملی‌ که دارد کوشش کرده است تا با توجه به امکانات صبور و شکور باشد و امکانات را هرچند جزئی بکار گیرد. البته ملت ما نقاط ضعفی نیز دارد که مهم ترین آن فرهنگ استبدادی و نداشتن روحیه کار جمعی است که پیامد آن عقب ماندگی جامعه ماست از طرفی مشکل خرافات نیز وجود دارد که بخشی از جامعه ما را در بر می‌گیرد.

محمد توسلی در ادامه گفت: مسئولان نظام باید یک تحولی در نگاه خود ایجاد بکنند تا بعد از این بحران به تدریج با همین ظرفیت قانون اساسی بتوانیم شاهد کاهش شکاف ملت و قدرت باشیم و مردم بتوانند بر سرنوشت خود حاکم شوند که در گذشته در یادداشت های متعدد به چگونگی این فر ایند اشاره کرده ام.

 ملت و مسئولان نظام باید یک تجدید نظری در رفتار خود بکنند

دبیر کل نهضت آزادی ایران در پایان مطرح کرد: در این آزمون الهی که همه انسان ها مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، هم ملت و هم مسئولان نظام باید یک تجدید نظری در رفتار خود بکنند که این اتفاق به صورت تدریجی رخ ‌دهد و مبانی آن نیز همان مطالباتی هستند که ملت ما در انقلاب مشروطه، نهضت ملی ایران و انقلاب ۵۷ داشت. مردم در سال ۵۷ به دنبال نفی استبداد و آزادی بودند و می‌گفتند که ما شاه نمی‌خواهیم بلکه آزادی می‌خواهیم. اگر حاکمیت یک گام بسوی مردم و پاسخ به مطالبات مردم بردارد بدون شک ملت ما چندگام به سمت حاکمیت بر خواهند داشت تا امکان عبور از بحران ها و مشکلاتی که داریم، امکان پذیر گردد.

خبرنگار: علی چاهه

 

کدخبر: 555163 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟