تدریس نوین را با کرونا تجربه کنیم / فرصتی برای پایان روش هزارساله

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، والدین و دانش آموزان ایرانی همزمان که نگران سلامت و حفاظت از خود در برابر کروناویروس هستند ، دلنگران سرنوشت کنکور و عقب نیافتادن از دروس و سال تحصیلی هم هستند.

میرحمایت میرزاده ،عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا از سرنوشت کنکوری ها در وضعیت قرمز کرونا و برنامه ریزی آموزش و پرورش برای عقب نیافتادن دانش آموزان چنین گفت: کنکور مهم نیست ، سلامت فرزندان ما مهم است. کنکور ضربه ببیند ایرادی ندارد، اصل این است که فرزندان ما آسیب نبینند و سلامتی آنها دچار مشکل نشود. متاسفانه کنکور را چنان غول کردیم که جامعه تصور می کند اگر فردی ، کنکور قبول نشد بدبخت شده است و هرکسی قبولی کنکور باشد ، پیروز آینده است. اتفاقا باید بگویم ، آفت کنکور  بیشتر از منفعت آن است. در حال حاضر، علم دفاع لازم از سلامت خود برای دانش آموزان اصل است. دراین روزگار مهم این است که دانش آموزان مهارت های زندگی را بیاموزند. سلامت جسم ، روح و روان آنها باید برای  هم والدین و هم مسئولان اصل است که  بسیار مهمتر از کنکور است. دیگر باید داستان کنکور را تمام کنیم. تنها چیزی که دراین روزها اصلا مهم نیست، کنکور است. سلامتی دانش آموزان و جوانان ، کار آفرین بودن و مهارت های زندگی را دانستن مهم است. این نکات باید اولویت اصلی نظام آموزشی و جامعه باشد.

وی در ادامه با بیان این که بحران کرونا را می توان به فرصت تبدیل کرد گفت : وقت آن است که  معلمان، خلاقیت های خود را نشان دهند.امکان دارد معلمی در دورافتاده ترین شهرستان یا روستا، تا امروز  فقط با آموزشی که در کلاس های درس می داد شناخته شده بود  اما امروز می تواند طرح خود برای تدریس در شراط فعلی را ارائه دهد، طرح خود را در فضای مجازی منتشر کند ، در اختیار صدا و سیما و شبکه آموزش و حتی آموزش و پرورش قرار دهد تا نشر پیدا کند و امکان دارد که خیلی هم موثر باشد و در تمام کشور و حتی کشورهای دیگر نیز مورد  الگوبرداری قرار گیرد. بسیاری از معلمان ما دارای خلاقیتی در نحوه تدریس های غیرحضوری هستند که میتوانند ، امروز که نیاز به طرح های آنان وجود دارد ارائه دهند و شناخته شوند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در خصوص دولت چه حمایت هایی برای اجرایی شدن طرح های مناسب معلمان در این روزها دارند  گفت: بارها شاهد این بودیم که صدا و سیما، تبلیغات و برنامه هایی را پخش کرده است که برخلاف اهداف سند تحول بنیادین بوده ، برخلاف رسالت اصلی صدا وسیما بوده است، همین کنکور و تست زدن را سال ها تبلیغ کرد درحالیکه برخلاف اهداف تعلیم و تربیت نوین بوده و به فضای آموزش ضربه زده است، حال وقت این است که صدا و سیما جبران کند و زمان خود را در اختیار روش درست آموزش قرار دهد، قطعا هم دولت و نظام حمایت خواهند کرد.

میرحمایت میرزاده با بیان اینکه در این روزها میتوان از کهنگی روش آموزش به سمت نو و تازه شدن تکنیک های تدریس حرکت کرد ادامه داد: کرونا نمی تواند سال تحصیلی را نه در ایران و نه در هیچ کجای جهان به عقب بیاندازد. کرونا تهدیدی است که باید آن را به فرصت تبدیل کنیم. نمی شود هزاران سال با یک شیوه آموزشی تدریس کرد و مطالب آموزشی را منتقل کرد. می توانیم بحران کرونا را به فرصت تغییر شیوه آموزشی تبدیل کنیم و از حصار چهاردیواری کلاس و مدرسه خارج کنیم. مغز و اندیشه توانمند انسان می تواند شیوه های نوین آموزشی را با استفاده از رشد تکنولوژی طراحی کند. حتم دارم تک به تک معلمان کشور ، شیوه های نوینی برای تدریس در ذهن دارند که می تواند آموزش پیر را به تدریس جوان و اثرگذارتر تبدیل کند. کرونا را فرصتی برای تحول آموزش در جهان ببینیم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 547975 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟