خطر ابتلا به کرونا در یک قدمی کودکان زباله گرد / پیمانکاران از سود یکماه خود بگذرند و یاری کنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کرونا ویروس دو هفته ای است که در کشور ما شیوع پیدا کرده است، طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، تا کنون 54 نفر جان خود را از دست داده و 987 نفر به این بیماری مبتلا شده اند.

روزهای پیک این بیماری را سپری می‌کنیم بنابراین رعایت بهداشت فردی، استفاده از ویتامین c و مصرف مایعات بسیار مهم است اما در این بین هنوز کودکانی را در خیابان ها می‌بینیم که بدون داشتن، ماسک یا دستکش دست در مخازن پسماند کرده  یا برای پاک کردن شیشه خودروها اقدام می کنند.

بنابراین یکی از مظلوم ترین قشرهایی که این روزها از سایر افراد نیز بیشتر در معرض آسیب قرار دارند کودکان کار و زباله گرد هستند از طرفی همین قشر می‌تواند مهم ترین گروه برای شیوع این بیماری باشند چرا که به دلیل برخورد زیاد با افراد، امکان ناقل بودن آنها بالا است که باید در این زمینه سازمان های مردم نهاد و رسمی مانند بهزیستی وارد عمل شوند.

ارسال نامه سرگشاده به وزیر بهداشت برای ساماندهی کودکان زباله گرد

زهرا رحیمی خامنه مدیر عامل جمعیت امام علی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره اقدامات این سازمان مردم نهاد برای کودکان کار بیان کرد: ما نسبت به وضعیت سلامت بچه های زباله گرد و کار نگران هستیم بنابراین نامه ای سرگشاده برای وزیر بهداشت ارسال کردیم و راهکارهای خود را پیشنهاد دادیم.

رحیمی با بیان اینکه خانواده های تحت پوشش ما عادت به خود درمانی دارند اظهار کرد: بسیاری از این خانواده ها فکر می‌کنند که باید برای تست دادن هزینه پرداخت کنند  بنابراین از مراجعه کردن به مراکز درمانی خودداری می‌کنند البته اطلاع رسانی و آموزش های لازم را به خانواده های تحت پوشش خود انجام داده ایم منتهی آموزش به تنهایی کافی نیست.

برای تهیه ماسک و ژل ضد عفونی کننده با مشکل مواجه هستیم

مدیر عامل جمعیت امام علی با گفتن این مسئله که نامه وزیر بهداشت به رییس جمهوری مبنی بر پیدا نکردن ماسک و دستکش برای وزارت بهداشت باعث تاسف بود اظهار کرد: ما نیز برای توزیع ماسک با مشکل مواجه شدیم چراکه در بازار هیچ ماسکی وجود نداشت یا اگر بود نیز هر ماسک را به قیمت 40 هزار تومان به فروش می‌رساندند.

صابون و وایتکس بین خانواده ها پخش کردیم

او خاطرنشان کرد: ما از توزیع ماسک و ژل ضد عفونی کننده چشم پوشی کردیم چرا که در بازار یافت نمی‌شد و تنها بین کودکان و زباله گرد ها پخش کردیم. البته صابون و وایتکس را برای ضد عفونی کردن دست و منزل بین خانواده های تحت پوشش خود توزیع و همچنین غذاهایی که دارای ویتامین c و e هستند را برای آنها ارسال کرده ایم.

خانه ماندن کودکان کار از ابتلا به کرونا امن تر نیست!

زهرا رحیمی خامنه با اشاره به این موضوع که ماندن کودکان در خانه هایی که بعضی از افراد در آن مصرف می‌کنند خود آسیب بزرگی را به کودکان می‌زند تصریح کرد: البته ما توصیه کرده ایم تا کودکان کار در خانه هایشان بمانند اما با وجود شرایط بدی که در بعضی از خانه ها وجود دارد من نمی‌دانم که کرونا خطرناک است یا در این خانه ها ماندن. اینکه به بچه های خود توصیه کنیم که در خانه بمانند عملی نیست.

مدیر عامل جمعیت امام علی با بیان اینکه ما مراکز خود را تعطیل کرده ایم گفت: هنوز نمی‌دانیم که باز بودن مراکز ما برای این بچه ها آسیب زا است یا نیست اما در کل وضعیت بچه هایی که حال خوبی ندارند را دائم از طریق تلفن پیگیری می‌کنیم.

جمع آوری زباله به صورت دستی برای یک ماه متوقف شود

او تاکید کرد: باید سازمان و نهاد های مسئول در محلات مختلف مستقر شوند تا اگر کسی نیاز به ماسک و ضد عفونی کننده داشت در اختیار او قرار دهند. بچه ای که امروز در مترو یا خیابان کار می‌کند حتما باید از لوازم حفاظتی استفاده کند. در خواست ما این است که جمع آوری زباله به صورت دستی را برای یک ماه متوقف کنند.

پیمانکاران بازیافت حقوق زباله گردها را برای یک ماه بدون کار به آنها بدهند

رحیمی با گفتن از اینکه پیمانکاران جمع آوری پسماند وضع بسیار خوبی دارند بنابراین حداقل برای یک ماه هم که شده حقوق این بچه ها را بدهند افزود: با این کار ، بچه ها مجبور نیستند تا درون سطل های زباله به دنبال پسماند خشک بگردند همچنین نیاز است تا در شرایط فعلی مخزن هایی را برای پسماند خشک در محلات قرار دهند که مردم زباله های خشک و آلوده خود را درون آنها بریزند تا آلودگی کم تر انتقال پیدا بکند.

مردم به یاری هم بیایند

مدیر عامل جمعیت امام علی در پایان تاکید کرد: امروز نیاز است تا مردم به فکر یکدیگر باشند. ما پک هایی را آماده و به مراکز تفکیک زباله بردیم. حتی آموزش های لازم را نیز به آنها دادیم در حالی که آب در بسیاری از این گاراژ ها نیست. فلذا مردم اگر میتوانند پک های بهداشتی را آماده کنند و در حد توان خود در اختیار کودکان کار و زباله گرد قرار بدهند.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 547628 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟