قانون اجازه برخورد با زباله گردی کودکان را نمی دهد / تغییر شکل مخازن، میانبر پاک کردن زباله گردی از تهران

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، زباله گردی به ویژه زباله گردی کودکان و نوجوانان به چهره شهر غم پاشیده است. کودکان و زباله گردهایی که این روزها تعدادشان بیشتر هم شده است و از یک ساعتی به بعد در شهر ، شاهد فعالیت و تکاپو آنان برای جمع آوری زباله از داخل سطل های زباله هستیم. حتی برای مالکیت سطل زباله و تکه زباله ای بیشتر  مسابقه می گذارند تا تحویل  صاحبکار بدهند ؛ اسکناسی بیشتر دریافت کرده و نان شب خانه را تامین کنند.

آرش نصر اصفهانی، مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی معاونت فرهنگی شهرداری تهران اعلام می کند که حتی پیمانکاران ،مخازن زباله را به خانواده های افغانستانی  اجاره می دهند.

صدرالدین علیپور-مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص علل افزایش مشاهده زباله گردها در سطح شهر، مسابقه هایی که برای کسب بیشتر زباله با هم می گذارند، علت برخورد نکردن شهرداری با زباله گردی که چهره شهر را فقیر نشان می دهد و مباحثی در خصوص مدیریت پسماند پایتخت چنین گفت که در ادامه می خوانید:

صدرالدین علیپور-مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با تاکید بر این که  برای پیشگیری از کار کودکان در خیابان ها و سطح شهر، دستگاه های متعددی باید به موضوع کار کودکان ورود پیدا کنند. اگر قرار است با این کودکان برخورد شود، پلیس و قوه قضائیه باید برنامه مدونی داشته باشند گفت :  دستگاه های متعهد در ظهور و بروز پدیده زباله گردی نقش دارند. اگر به دنبال ایجاد شرایط مناسب زندگی برای این کودکان هستیم (که زیر فشار اقتصادی مجبورند کار کنند) باید بهزیستی و سازمان های حمایتی این کودکان را تحت پوشش خود قرار دهند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در واکنش به انتشار فیلمی که چند کودک زباله گرد مدعی شدند که پیمانکار شهرداری آنها را در شرایط مسابقه برای کسب زباله بیشتر قرار داده است گفت : اکثر این کودکان از اتباع خارجی هستند . قسمت اتباع خارجی وزارت کشور باید بر ورود افرادی که وارد کشور می شوند و سپس به چرخه کودکان کار می پیوندند نظارت داشته و کنترل جدی تری داشته باشد، ضمن اینکه   وقتی زباله گرد به شما می گوید با پیمانکار شهرداری همکاری دارد صحت و سقم گفته هایش چطور مشخص می شود؟ بسیاری از این کودکان با باندهای خارج از چرخه شهرداری همکاری دارند . مااین باندها را می شناسیم برای نهادهایی که در جمع آوری و ممانعت فعالیت این باندها باید با ما همراه شوند، همراه نیستند. از طرف دیگر در برخورد با موارد استثنایی که پیش آمده، سیستم قضایی ما را محکوم و اعلام کرده است شهرداری از نظر قانونی اجازه برخورد با این افراد را ندارد البته نیروی انتظامی پذیرفته  که با زباله گردها برخورد کند ولی عملا برخوردی صورت نمی گیرد .

علیپور در ادامه با گفتن از اینکه  از 14-15 سال قبل مخازن روباز، سرکوچه ها و خیابان های شهر تعبیه شد که مشکلات زیادی برای جمع آوری پسماند ایجاد کرد چنین افزود: ما به عنوان شهرداری می توانیم مبحث زباله گردی را از بین ببریم. گام اول تغییر فرم مخازن است. مخازن سرکوچه ها که مردم  عادت کردند هر ساعتی زباله های خود را در آن می ریزند کنترل جمع آوری و ساماندهی پسماند شهر را دچار دست انداز مدیریتی کرده است بنابراین گام یک این است که در ساختمان های تجاری، اداری، آموزشی و بلندمرتبه مخازن تفکیک زباله را داخل ساختمان ببریم. زمانی می توانیم پدیده زباله گردی را کنترل کنیم که مخازن زباله مالک داشته باشد.

پول زباله های خشک به  جیب مردم برود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با اشاره به شنبه های بدون پسماند، تاکید کرد: دنبال آن هستیم که زباله های خشک را شنبه ها و زباله های تر را یک روز در میان جمع آوری کنیم. در حال حاضر بعضی روزها مجبوریم دو، سه بار زباله ها را جمع آوری کنیم. باید فرم مخازن را هم به صورت تدریجی تغییر دهیم و آن را به داخل ساختمان ها بفرستیم. ضمن آن که برای جمع آوری آن ساعت تعیین می کنیم. راهکار این است که مواجهه را از بین ببریم و تا زمانی که مخازن به این شکل در خیابان ها وجود دارد، موضوع زباله گردی سرجای خود باقی می ماند. تغییر فرم مخازن زمان بر است و مردم باید آموزش ببینند و بدانند که پول زباله های خشک به آنها پرداخت خواهد شد. طی بازده دو سه سال مخازن فعلی تغییر می کنند.

ممانعت از زباله گردی کودکان قابل کنترل نیست

علیپور در خصوص اینکه ، چندی پیش شهردار تهران از راه اندازی سامانه ثبت نامی خبر داده بود که پیمانکاران موظف می کرد نیروهای زیر مجموعه خود را با ذکر سن در آن ثبت کنند چرا با وجود این تدابیر همچنان، کودکان و حتی خردسالان به جمع زباله گردان شهر پیوسته اند و زیر مجموع پیمانکاران شهرداری هستند گفت: ما نظام نامه فنی داریم و اگر به ما ثابت شود که پیمانکار کودکی را برای زباله گردی به کار گرفته است، قراردادشان را فسخ می کنیم. اما این موضوع در بسیاری از موارد قابل کنترل نیست چرا که ابزار قانونی برخورد را در دست نداریم. از سوی دیگر اثبات این که زباله گردها برای پیمانکار شهرداری کاری می کند، بسیار سخت است. برای اثبات باید افراد را جلب کرد یا نگهداشت. برای این که در این دور باطل نگردیم بهتر است شکل و فرم مخازن را تغییر دهیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در پاسخ به این سوال که اگر زباله گردها با پیمانکاران کار نمی کنند پس زباله هایی که جمع آوری می کنند کجا می رود؟ گفت: زباله ها به مناطقی اطراف تهران برده می شوند  که ما از اکثر محل ها خبر داریم اما  باید ابزار قضایی در دست داشته باشیم. ضابط قضایی نیز می گویند ما ابزار قانونی برای دستگیری و برخورد در دست نداریم. در بسیاری از موارد ما برای جلوگیری از این فعالیت های غیرقانونی قصد ورود پیدا می کنیم ولی در نهایت مجبور به عقب نشینی می شویم زیرا   ضابط قضایی نیستیم و قانون اجازه برخورد به ما نمی دهد. راحت ترین راه مبارزه ریشه ای با زباله گردی، تغییر شکل مخازن زباله است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 544760 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟